Od vremena Gutenbergove Biblije pa do modernog doba, tehnologija tiska imala je silan utjecaj na ljudsko društvo. Moć pisane riječi neporeciva je, a kad tome pridružimo i sliku i prisjetimo se da slika govori više od riječi, dolazimo do šarenog svijeta u kojem danas živimo. Dizajn i tisak u kombinaciji oblikuju dio kolektivnih medija u suvremenom svijetu.
Pisana riječ odigrala je izrazito veliku ulogu u razvoju ljudskog društva. U prošlosti se umnožavanje zapisa svodilo na dugotrajno prepisivanje, što je i razlog što su nam povijesni izvori relativno rijetki i podložni raznim interpretacijama. Umnožavanje tekstova otiskivanjem datira još u 12. Stoljeće, kada se prvi put pojavilo u Kini i Koreji, međutim, ta se tehnika svodila na to da se znakovi ručno premazuju bojom i zatim otiskuju i nije zaživjela u ostatku svijeta. Prvi značajniji napredak postignut je sredinom 15. stoljeća izumom postupka strojnog tiska, za što je zaslužan Johannes Gutenberg. Prva tiskana knjiga je tako bila tzv. Gutenbergova Biblija.
Od tada do danas razvijene su brojne tehnike tiskanja koje se ugrubo mogu podijeliti na tehnike visokoga tiska (fleksotisak, offset tisak), tehnike dubokoga tiska (čelični reljefni tisak, tamponski tisak), tehnike propusnoga tiska (sitotisak) i digitalne tiskarske tehnike (fotokopiranje i pisač). Zgodno je spomenuti da je razvijena i mogućnosti tiskanja holograma, no zbog određenih nedostataka i izrazito visoke cijene ta se tehnologija rijetko upotrebljava. Zanimljiv je i lentikularni tisak, koji omogućuje da se na jednom otisku vide dvije ili cijeli niz slika kada se pomiču otisak ili gledatelj. U posljednje vrijeme sve se više govori i o trodimenzionalnom tisku, čije bi fascinantne mogućnosti mogle otvoriti posve nove vidike
U renomiranoj tiskari Printera Grupa drže kako je budućnost grafičke industrije u sinergiji konvencionalnih i digitalnih tehnologija tiska. Zahvaljujući dobrom promišljanju i viziji, Printerin tim se odlučio na evoluciju u smjeru nove tehnologije, veće efikasnosti, brzine i ušteda u proizvodnji. Rezultat tog promišljanja je odabir inovativne tehnologije koja dolazi iz Japana, H-UV tiskarskog stroja tvrtke Komori. A radi se o tehnologiji koja je donijela revoluciju u grafičku industriju. Za razliku od dosadašnjih konvencionalnih strojeva, Komori objedinjuje prednosti digitalnoga i klasičnoga offsetnog tiska, što se najbolje reflektira kod malih naklada. Na primjer, klijent može isplativije otisnuti nakladu već od 100-tinjak knjiga. Stroj je produktivniji i jednostavniji, pa mogu proizvesti bilo koju vrstu tiskanoga materijala na bilo kojoj papirnoj podlozi jer otisci izlaze posve suhi i spremni za daljnju obradu.
In&Out u grafičkoj industriji
O tome što je danas ‘in’, a što ‘out’ u grafičkoj industriji doznajemo iz tiskare Printera Grupa. Tehnološki se napredak u grafičkoj industriji danas itekako osjeti, objašnjavaju. Mijenja se tolikom brzinom da ono o čemu smo razmišljali jučer, danas možemo i ostvariti. Svijest o tiskarskoj industriji također se promijenila. Tako smo, na primjer, o tiskarstvu prije razmišljali kao o umjetnosti koja je prerasla u čistu tehnologiju, no danas je to kombinacija umjetnosti, znanosti, tehnologije, arhitekture, pa čak i biologije.
Ne tako davno pripreme smo radili danima, a nosili ih u tiskaru na desetcima i desetcima disketa. Pojavom digitalizacije čitav se proces ubrzao, pa su dani sada minute, a pojavom novoga digitalnog doba promijenio se i naš način razmišljanja o dizajnu općenito. Moderno se koristiti plošnim dizajnom, koji ostavlja dimenzionalnost i upotrebljava svijetle pastelne boje. Kao i u mobilnim aplikacijama, poštuje se geometrija i preciznost. Iako smo okruženi kompleksnim pametnim uređajima, teži se jednostavnosti i racionalizaciji.
Upravo te promjene prati i grafička industrija koja traži više efikasnosti, produktivnosti i kvalitete. U vizualnom smislu teži se minimalizmu, optimalnoj kombinaciji efektnih doradnih procesa, mat doradama poput plastifikacije ili foliotiska te materijalima poput recikliranog papira, prirodnih boja na bazi vode i pretežito osobinama koje prate vizualne trendove u industriji.
Globalizacija, novi mediji i marketinški trendovi zahtijevaju predvidivu i ponovljivu kvalitetu otiska, a očekivanja korisnika uvelike su porasla. Nekadašnje velike naklade nestaju velikom brzinom jer su usavršavanjem digitalnoga tiska i male naklade postale isplative.
U plošnome sofisticiranom svijetu nema mjesta za redundanciju. Sjene, efekti, pretjerivanje, Stock fotografije nisu poželjni danas. Trendovi definitivno ne idu u smjeru brojnih Photoshopovih efekata pa je nužno da termini poput Gloss, Bevel i Emboss padnu u zaborav. Uporaba fonta u kurzivu je odavno out, a teški, nečitljivi fontovi izgubili su smisao. U tiskarstvu nisu ‘in’ prvenstveno proizvodi tipičnih formata (poput trolisnoga american letka), traže se neobične dimenzije, zanimljive štance te dodana vrijednost proizvoda. Pojavom trenda jednostavnih dizajnerskih linija, strukturirani papiri pali su u zadnji plan, sakrivši se iza glatkih nepremazanih papira ili recikliranih materijala. Izbjegavaju se sjajni materijali te pretjerano umjetni i plastični materijali, uvezi ili sl.
Nagrade i priznanja u tiskarskoj industriji
U ožujku ove godine održan je prvi Međunarodni festival tiska na kojem su se okupili predstavnici tiskarske industrije iz regije i Europe. Prvi festival tiska održan je pod nazivom PRINT.Fest 2016 – Dani s gospodinom Printom, i uz dodjelu nagrada CROprint i REGprint za najbolji tiskarki proizvod na hrvatskom i regionalnom tržištu, uključivao je i stručni skup Tisak novog doba i regionalni tiskarski forum Tisak novog doba – primjenjivost u regiji.
Ovu su inicijativu pokrenuli tvrtka Tectus d.o.o. i stručni časopis Ambalaža/REGprint, koji već 13 godina organiziraju sličan natječaj za najbolji tiskarski proizvod i najbolju ambalažu na domaćem i regionalnom tržištu, CROPAK i REGPAK.
Među nagrađenima možemo spomenuti Printera Grupu koja je osvojila nagradu za Printevolution 06, magazin za promociju kulture tiska. Nagradu u kategoriji Tisak iz arka osvojila je Brošura Buzet tiskare Kerschoffest Zagreb. Najprestižniju nagradu – CROPRINT GODINE osvojila je tiskara Cerovski Print Boutique.
Najtraženiji proizvodi u dizajnu i tisku promotivnih materijala
Rujan uobičajeno predstavlja i pravi zamah ‘Back to school’ kampanja. Tek nekoliko godina unazad to je značilo i jako puno posla za marketinške timove raznih tvrtaka, a isto tako i puno posla za tiskare. Uobičajena kampanja bi za tisak najčešće predvidjela promotivne materijale poput raznih letaka, kataloga, umetaka za dnevne novine ili druge vrste tiskovina, a ovisno o raspoloživom budžetu i kreativnija tiskana rješenja koja bi se mogla svidjeti ciljanoj populaciji.
I dok i dalje jesenske kampanje okupiraju vrijeme marketinških timova, PR agencija i slično, s novim trendovima u društvu, mijenja se raspored budžeta pa tiskare gube „dio kolača“ nauštrb digitalnih medija. Najuobičajeniji način promocije ostaju katalozi, a letci npr. sve više gube na popularnosti. Umjesto njih kampanje se odvijaju na internetskim stranicama, što drastično mijenja i cijeli pristup marketinškoj promociji.
Iako je tek rujan, marketinški planovi, barem oni dobri, podrazumijevaju pripreme za božićno vrijeme. Promotivni pokloni i dalje su vrlo zanimljivi, a isto tako zahtijevaju usluge tiskara. Pritom se misli na tisak na tekstil, olovke, posebno prilagođenu ambalažu za gastronomske i enološke poklone i sl. S obzirom na to da ovaj segment doživljava brze promjene iz godine u godinu i kao promotivni pokloni se sada mogu naći i npr. selfie štapovi, daljinski upravljači za selfie, eksterni diskovi i druge vanjske jedinice za pohranu podataka, tisak na takve proizvode postaje pravi izazov, ali i dobra poslovna prilika za tiskare.
Utjecaj kvalitetne ambalaže na prodaju proizvoda
Ambalažni tisak jedan je od posebnih segmenata u tiskarskoj industriji, a od velike je važnosti u promociji proizvoda. Prilikom tiskanja ambalaže valja voditi računa o materijalima koji se koriste, o standardima kvalitete, o načinu tiska koji bi bio najbolji za pojedini proizvod, o marketinškim smjernicama koje moraju biti zadovoljene, o ekološkom pristupu itd. Kolika je važnost ambalažnog tiska, govori i dobro poznata izreka da ambalaža prodaje proizvod. Potrošač će najčešće izabrati ono što mu je oku privlačno, a uglavnom je privlačno ono što je i kvalitetno. Naravno, kvalitetan ambalažni tisak će također utjecati na finalnu cijenu proizvoda, pa je na marketingu nimalo laka zadaća da optimizira ulaganje u proizvod na način da su svi na dobitku.
Razgovarali smo s Leom Vinkovićem, kreativnim direktorom tvrtke Studio 33, koji kaže kako smo svakodnevno okruženi gomilom podražaja različitih brandova i njihovih ambalaža, a da bi specifičan proizvod mogao opstati na tržištu, osim kvalitetom, mora se na neki način diferencirati od konkurencije. Kvalitetna ambalaža će u tom smislu privući pažnju potencijalnog kupca, potaknuti ga na razmišljanje i pomoći pri odabiru. Dizajn također mora biti emocionalni okidač koji će stvoriti požudu za kupovinom i korištenjem pojedinog proizvoda.
Fantastične mogućnosti 3D ispisa
Trodimenzionalni ispis jedno je od doista najinteresantnijih dostignuća u tehnologiji ispisa, osobito kada razmislite da je sama informatička tehnologija, bez koje se ni tehnologija 3D ispisa ne bi mogla razviti, relativno novijeg vijeka. Primjenjivost ove vrste ispisa je višestruka, koristi se u arhitekturi, dizajnu, informatici, strojogradnji, medicini, kemiji itd. Dodirnemo li se samo medicine, 3D ispis otvara posve nove horizonte – na ovaj način moguće je proizvesti zamjenske kosti, srčane zaliske, ušne školjke, kožu, za što je ranije bilo neophodno da postoji donator ili se medicina koristila protetikom. Za očekivati je da bi upravo ova tehnologija mogla ostaviti izrazito snažan utjecaj u 21. stoljeću te na različite načine unaprijediti život modernog društva.
Novosti na tržištu printera
No do dana kada svako kućanstvo bude posjedovalo 3D printer, i dalje ćemo se služiti „običnim“ printerima. A i oni se neprestano razvijaju, pri čemu se postižu sve veće brzine ispisa, ispis na različitim vrstama materijala, uštede u potrošnji energije i tonera, pazi se na ekološki pristup i sl.
Kada govorimo o printerima, nezaobilazno je spomenuti HP koji drži veliki „dio kolača“ u ukupnom tržištu. Kako smo doznali iz HP-a Hrvatska, lansirali su novu kategoriju pisača HP PageWide, koja se može pohvaliti profesionalnom bojom, niskim troškovima vlasništva, velikim brzinama ispisa i najvišom razinom sigurnosti upravljanja. Ovaj je pisač namijenjen manjim tvrtkama i radnim skupinama koje ispisuju do 4.500 stranica mjesečno i najbrži je printer u klasi s brzinom ispisa od 55 stranica u minuti, neovisno o boji. Uz trenutno paljenje i jednostavnu povezivost putem Wi-Fi Direct tehnologije, ovaj uredski šampion brzo će odraditi svaki posao bez nepotrebnog gubljenja vremena, a napredni HP PageWide high-yield toneri osigurat će profesionalnu kvalitetu ispisa na svim vrstama papira te više stranica ispisa uz rjeđe intervale zamjene. Opremljen sigurnosnim opcijama koje su najbolje u klasi, HP PageWide Pro 452wd jamči mirnu, jednostavnu i pouzdanu upotrebu iz dana u dan.
Nešto drugačija vrsta ispisa, ona velikog formata, predstavljena je od strane tvrtke Epson na sajmu Drupa početkom lipnja ove godine u Düsseldorfu. Zanimanje za novu liniju pisača iz serije SureColor SC-S toliko je veliko da je Epson morao povećati proizvodnju kako bi ispunio narudžbe. Na sajmu Drupa predstavljen je i digitalni sustav za tisak SurePress L-6034VW, za koji su odmah pristigle narudžbe iz svih dijelova Europe, a popularnost sustava SurePress L-4033AW potvrđena je i narudžbama iz raznih dijelova svijeta, uključujući SAD i Dubai.
Među Epsonovim desktop printerima valja istaknuti da su na spomenutom sajmu predstavljeni printeri koji omogućavaju produkciju čitavog niza personaliziranih proizvoda, na različitim podlogama. Najveću pažnju posjetitelja privukli su novi printer za etikete ColorWorks C7500 i printer za izravni ispis na tekstil SC-F2000, pokazavši potencijal za stvaranje novih izvora prihoda, uz prihvatljivi trošak i bez gubitka kvalitete.
Dobar vizual kao rezultat dobre komunikacije između dizajna i marketinga
Da bi konačni proizvod izgledao onako kako je zamišljen, potrebna je kvalitetna komunikacija između dizajnerskog i marketinškog tima. O toj smo tematici porazgovarali s grafičkom dizajnericom Anom Manzin, koja je istaknula kako je kvalitetna komunikacija između marketinga i dizajnera presudni faktor u kvaliteti završnog proizvoda i brzini isporuke. Upravo o komunikaciji u svim dijelovima projekta i koliko će se dobro prenijeti informacija o tome kakav dizajn se traži, ovisi i u kojem će smjeru dizajner stvarati. Ako se ostavi previše nedorečenih stvari u narudžbi, velika je šansa da će dizajn biti vraćan, ponekad i više puta. Zadatci za dizajnera trebaju biti što precizniji i jasniji jer se time smanjuje broj korekcija. Ponekad je otežavajuća okolnost što i klijent u početku nema sve informacije pa ni marketing ne može u potpunosti informirati dizajnera, nego se naknadno rezultat mora mijenjati po dodatnim željama klijenta. Kvalitetna i jasna komunikacija između marketinga, grafičkog dizajnera i naručitelja ključna je da bi rezultat bio zadovoljavajući za sve strane, tj. „Vuk sit, a ovce na broju“.
Kreativni proces u dizajniranju
O tome kako izgleda kreativni proces u dizajniranju razgovarali smo s kreativnim direktorom agencije Bruketa&Žinić OM, Miranom Tomičićem. Sve kreće od kvalitetnog briefa, pojašnjava. Zbog toga svaki projekt na kojem rade započinju istraživanjem i analizom jer oni uvjetuju strategiju, odnosno određuju egzaktan smjer komunikacije i kreacije. Konkretno, kada rade vizualni identitet, teže svojevrsnoj sublimaciji cjelokupne poruke i imidža kompanije. Riječ je reduciranoj priči. Dobro usmjerenje za kreativu postiže se jedino kroz analizu kojom trebaju što bolje upoznati kontekst, konkurenciju, poslovni model klijenta, njegovu uslugu i njegov biznis. Ako istraživanje i analiza nisu dobro napravljeni, strategija će biti promašena, a kreativno rješenje neće postići svoj cilj i neće riješiti izazov zbog kojeg je naručitelj došao k njima, zaključuje Tomičić.
Dizajn i branding
Nikada prije proizvođači se nisu toliko trudili zadobiti povjerenje potrošača u svoje proizvode. Da bi se uopće mogli probiti u konkurenciji sličnih proizvoda, proizvođači nastoje postići prepoznatljivost, odnosno stvoriti emocionalnu vezu između kupaca i proizvoda, tj. stvoriti brand. Za stvaranje branda i za njegovu uvjerljivost, u velikoj mjeri je zaslužan dobar dizajn. Branding i dizajn iznimno su povezani jer svaki kvalitetan dizajn, i komunikacija s tržištem uopće, treba proizlaziti iz stručno postavljene brand strategije, odnosno jedinstvene priče o brandu, kaže Miran Tomičić, i dodaje kako najčešće surađuju s brand konzultantima iz Brandoctora, svojom sestrinskom agencijom jer smatraju kako uspješni brandovi mogu nastati samo u sinergiji znanja o brandiranju s dizajnerima, odnosno komunikacijskim stručnjacima.
Na ovo se nadovezao i Leo Vinković iz Studija 33, koji kaže da dizajn ne samo da je važan faktor brandiranja, nego je ključan element njegove provedbe. Prvi korak je dizajn vizualnog identiteta na kojem će se zasnivati sva buduća komunikacija branda. Svaki sljedeći korak u brandiranju, poput smišljanja strategije, dizajna ambalaže, oglašavanja, industrijskog izgleda proizvoda ili prezentacije brand ambasadora bit će neizostavno povezan s dizajnom.
Dizajnerski klasici
Dizajnerskim klasicima bismo mogli nazvati proizvode koji su po svojoj estetici postali bezvremenski, bez obzira na vrijeme kada su nastali, a kroz svoje su postojanje izvršili širok utjecaj na cijeli niz drugih proizvoda.
Kao najistaknutije dizajnerske klasike među poznatim brandovima mogli bismo istaknuti, primjerice, Coca-Colu, najpopularnije bezalkoholno piće na svijetu i najpoznatiji brand u povijesti. Prototip Coca-Cola contour boce dizajnirao je Alexsander Samuelson davne 1915. godine.
Jedan od najpoznatijih svjetskih brandova je i Google, multinacionalna kompanija specijalizirana za internetske servise i proizvode koji uključuju internetske reklamne tehnologije, pretragu, internetsko skladištenje i softver, a veći dio profita ostvaruje preko AdWordsa. Google je nastao 1996. kao istraživački projekt studenata Larryja Pagea i Sergeya Brina i ubrzo osvojio cijeli svijet.
Tomičić iz agencije Bruketa&Žinić OM kao dizajnerski klasik broj 1 ističe Apple. Naravno, moramo se s tim složiti. Apple je kalifornijska tvrtka koja je imala velikog utjecaja u razvoju osobnih računala, i to najprije računalima Apple i Apple II, a kasnije Macintoshom. Osim toga, poznati su po nizu inovacija na polju softvera i hardvera, po MP3 uređajima iPod i iTunes Music Storeu.
Svi su ovi brandovi evoluirali zahvaljujući inovativnim i unikatnim idejama, ali u velikoj mjeri i zahvaljujući upravo dizajnu. Zanimljivo je što je zajednički je nazivnik dizajna spomenutih brandova njihova fantastična jednostavnost.