Kad govorimo o korporativnoj kulturi zapravo govorimo o iskustvima. Iskustvima zaposlenika koja oni dnevno stječu aktivnostima u vašoj organizaciji i iskustvima klijenata koja nastaju dnevnim interakcijama s vašim zaposlenicima ili korištenjem vaših proizvoda i usluga. Ta iskustva – pozitivna ili negativna – u mnogočemu determiniraju i vaš poslovni, financijski rezultat. Jer svaki rezultat poslovanja posljedica je učinkovitosti poslovnih aktivnosti i kvalitete poslovnih procesa. Uprave vrlo često, potaknute lošijim financijskim rezultatima, angažiraju vanjske konzultante da ‘snime’ te procese, optimiziraju ih, time smanje troškove te tako posljedično osiguraju bolji rezultat. Često, takav pristup – bavljenje s eksplicitnim, s manifestnim, s vidljivim – uspijeva. Ali kratkoročno.
Dugoročno, proces će vrlo brzo biti ponovno ‘kontaminiran’ ukoliko se nije išlo ‘pod haubu’. Naime, baš sve aktivnosti zaposlenika u vašoj organizaciji bitno su određene onim implicitnim, latentnim, nevidljivim – njihovim sustavom vrijednosti, osobnim uvjerenjima, njihovim ‘mindsetom’. To su sve pretpostavke koje determiniraju i čestinu i kvalitetu i karakter svih aktivnosti koje zaposlenici poduzimaju: način kako se ophode s klijentima i kolegama, stupanj međusobnog povjerenja, kvalitetu suradnje u timovima, razinu dodatnog napora koji ulažu u dnevne aktivnosti, stupanj osobne odgovornosti za rezultate koju svojevoljno preuzimaju.
Ukoliko je sustav vrijednosti vaših zaposlenika ‘kontaminiran’ onda su takve i aktivnosti koje oni poduzimaju. Ukoliko u organizaciji nema kulture međusobne suradnje već se promovira ‘soliranje’, ukoliko se napreduje po ‘političkim’, a ne kriterijima kompetencije, ako se ne nagrađuje inovacija ili vrhunska usluga već vlada ‘uravnilovka’ – zaposlenici će vrlo brzo svoje ponašanje i aktivnost prilagoditi takvom sustavu vrijednosti. Radit će ono što vide ili za što procijene da će im donijeti veće kolateralne koristi.
I sad ono najvažnije. Ključna osoba o kojoj ovisi kakav će sustav vrijednosti, kakva osobna uvjerenja i kakav ‘mindset’ usvojiti vaši zaposlenici je – njihov linijski rukovoditelj. Voditelj poslovnice, direktor direkcije, šef odjela, kako god ga zvali. On ili ona je ta osoba koja stvara ključna iskustva zaposlenicima vaše organizacije (a često i korisnicima vaših proizvoda i usluga) o kojima ovisi kakav će sustav vrijednosti oni usvojiti i kakav će ‘mindset’ biti prevladavajući u vašoj organizaciji. Istina je – nema ‘loših organizacija’, ljudi ne napuštaju organizacije – oni napuštaju loše šefove. Jer rukovoditelji, od ureda uprave na sedmom katu do poslovnice u provinciji, stvaraju ta iskustva. A ta su iskustva potom ‘vanjska legitimacija’ vaše organizacije – o njima se priča u domu, u krugu prijatelja i poznanika, ona su u ovo doba društvenih mreža odmah vidljiva svima, njima se određuje budućnost i percepcija vaše organizacije za duže razdoblje. Ta iskustva čine razliku između poželjnog poslodavca i onog kojeg svi izbjegavaju.
Dakle, stvari su krajnje trivijalne – ako govorimo o promjeni korporativne kulture neke organizacije, ustvari govorimo o promjeni iskustava zaposlenicima te organizacije. A za tu promjenu iskustava najodgovorniji su linijski rukovoditelji. I ono što organizacije danas trebaju je novi način rukovođenja, novi pristup upravljanju ljudima i njihovim snagama. Ali to je već tema za neku novu prigodu.
Ukoliko želite i poslušati našeg predavača u sklopu HR Akademije, to možete učiniti putem linka: http://bit.ly/2TKCKt9