Ako tvrtka nije etična, može li biti uspješna?
Prema S. Coveyu poslovna etična učinkovitost i uspješnost ovise o određenim nepovredivim načelima – prirodnim zakonima u ljudskoj dimenziji koji su stvarni i nepromjenjivi poput zakona gravitacije. Teoretičari smatraju kako se dugoročno može djelovati samo etično, a u prilog tome ide i to kako Hrvatski odbor za poslovnu etiku navodi: „Ako tvrtka nije etična ne može biti ni odgovorna, stoga je etičnost nužan preduvjet za izgradnju društveno odgovorne poslovne sredine“. No pitanje je slažu li se svi s time?
Najčešće se izdvajaju tri moguće etičke razine poslovnog ponašanja odnosno tri modela menadžerske etike i to:
- protumoralni management (engl. immoral management) koje podrazumijeva ponašanje bez prisustava etičnih načela, tvrtke imaju samo isključivu brigu za zaradu i ne pokazuju zabrinutost glede pravednog tretiranja drugih;
- nemoralni management (engl. amoral management) koji podrazumijeva da tvrtka zapostavlja ili izostavlja moralna načela bilo da to radi namjerno ili nenamjerno;
- moralni management (engl. moral management) kada se tvrtke mogu pohvaliti visokim standardima etičkog ponašanja, profiti se stvaraju uz primjenu legalnog i etičkog ponašanja, a većina managera posluje etično kako bi izbjegli sankcije/kazne, kako bi bili nagrađeni, zbog odgovornosti prema obitelji, prijateljima i dr., zbog težnje prema idealima, vlastitim stavovima i sl.
Izvor: https://goo.gl/JQBPtJ
Koji oblik menadžerske etike vrijedi za Vašu tvrtku?