Načela strateškog managementa
Tražeći odgovor na ovo pitanje, izuzetno je važno dati prednost KREATIVNOSTI I SPONTANOSTI. Čuveni Kamprad (Ikea) u svojim je načelima poslovanja (1976.) kreativnost i sposobnost standardizirao na sljedeći način:
- Profit nam daje resurse. Naglašava se korištenje profita pri poticanju kreativnosti u organizaciji.
- Postizanje dobrih rezultata malim sredstvima. Najlakša su rješenja za sve vrste problema često najskuplja i ne tako dobra. Kreativna rješenja rezultiraju poboljšanjima bez traćenja resursa.
- Jednostavnost je vrlina. Što su organizacija i njezina rješenja složeniji, to je manje kreativnosti u igri.
- Radite drugačije. Ikea potiče svoje zaposlenike da preispituju zašto se nešto radi baš na taj način i da se usude pokušati to napraviti drugačije.
- Preuzimanje odgovornosti je privilegija. Zaposlenike se podsjeća da iskoriste svoja prava i privilegije pri donošenju odluka i da preuzmu odgovornost. Strah od pogrešaka je neprijatelj razvoja i korijen birokracije.
Prikazani okvir temelj je strateškog managementa, procesa kojim se kreira najbolji put ka napretku i boljitku, tako da gradi međusobno povjerenje i predanost ljudi u organizaciji, i harmonizira odnos intelektualnog i emocionalnoga.
Ljudi, pravedno vrednovani i motivirani, ključ pobjedničkih strategija
Vrijeme u kojem živimo i radimo izuzetno je zanimljivo. Gdje god pogledali na kuglu zemaljsku, gospodarski i društveni pritisci prisiljavaju vlasnike i upravljače da ponovno razmisle o načinu plaćanja i motiviranja i razlikama između pojedinih načina, te da se sve češće upuštaju u razne avanture mijenjanja modela.
Važno je kako plaćate i motivirate ako ste poslodavac, ili kako ste plaćeni i motivirani ako ste posloprimac. Važno je za što plaćate i motivirate ili za što ste plaćeni i motivirani.
U komentaru knjige Korporacijska longituda Leifa Edvinssona, Nordstrom i Ridderstrake (Funky business) konstatirali su da je ljudski mozak najsnažnije oružje na planetu Zemlji koji u sinergiji sa strukturnim kapitalom (mrežom korisnika i kupaca, inovativnošću i perfektno organiziranim procesima) maksimizira svoju moć.
Imajući to u vidu, aktivnosti na pronalaženju pravih ljudi, njihovo pozicioniranje na prava mjesta, razvoj i motivacija, izuzetno su važni, i nisu jednostavno izvedivi. Radi se o usklađivanju djelovanja na tri područja:
- Odabiru poslovne strategije,
- Procjeni vrijednosti ljudi u organizaciji i preciznom uvidu u raspoložive akvizicije
- Definiranju strategije plaća i sustava motivacije u funkciji podrške poslovnoj strategiji.
Aktivnosti na svakom od ta tri područja mogu biti izdvojeno dobro provedene, no ukoliko se međusobno ne usklade i objedine, problemi i frustracije mogu biti pogibeljni za organizaciju. Kada se strategija definira i usvoji, tek pomno provedena procjena ljudi u organizaciji i raspoloživih akvizicija na tržištu će ju potvrditi ili zahtijevati da se strategija realno doradi ili čak znatno promijeni sukladno mogućnostima ljudi. A tu je i obveza da se utvrdi adekvatna strategija plaća i nagrada, tako da se na ekonomski opravdan način postigne zadovoljstvo ljudi u svrhu uspješne realizacije poslovne strategije.
Sustav plaća igra izuzetno važnu ulogu pri restrukturiranju i uvođenju promjenama. Strategija upravljanja promjenama vezana je na moćni znak promjena, promjenu plaća koja privlači pažnju zaposlenika i potencijalnih akvizicija. Promjena plaća u takvim situacijama može igrati dvije uloge: može voditi promjene ili ih samo slijediti. Bez obzira na ulogu, manageri moraju znati kako njima upravljati i kako ih koristiti. Kada se sve uzme u obzir, pokuša razdvojiti vjerovanja od činjenica, razmišljanja od konkretnih istraživanja, može se reći da je kreiranje modela i sustava plaća i nagrada prava umjetnost.