Kreiranje korisničkog računa, slažete se sa našim pravnim napomenama i pravilima privatnosti.

ILI

[TheChamp-Login]

Kreiranje korisničkog računa, slažete se sa našim pravnim napomenama i pravilima privatnosti.

ILI

[TheChamp-Login]
BLOG

Pratite nas:

Izvrsnost = sposobnost upravljanja promjenama primjenom teorije učećih organizacija

Izvrsnost = sposobnost upravljanja promjenama primjenom teorije učećih organizacija

Analizirajući intenzitet i kontinuitet promjena, pogotovo tehničko-tehnoloških, koje  se svakodnevno događaju, zaista se može reći da ono što je još jučer bila „mašta i ludost“ već danas postalo stvarnost. U takvom globalnom okruženju raste zahtjev prema poduzetničkim organizacijama da se organiziraju i postupaju u duhu Darwinove teorije koja govori da ne preživljavaju niti najinteligentniji niti najjači, nego oni koji su sposobni kontinuirano se mijenjati.

Jedna od ključnih komponenti koja predstavlja temelj za upravljanje promjenama, a ujedno potvrđuje potencijale organizacije na području izvrsnosti, jest inovativnost i sposobnost (motiviranih i kompetentnih) ljudi da potencijalni problem ili katastrofu pretvore u uspjeh. Različita istraživanja o inovativnosti na raznim organizacijskim razinama (društvenim zajednicama, gospodarskim segmentima, poduzećima, poslovnim funkcijama unutar organizacija…) ukazuju da je ovo „vrijeme bogatstva informacijama, a siromaštva idejama“. Pod utjecajem kratkoročnih probitaka te straha i/ili pohlepe, dominantan je fokus ljudi na reaktivne izvršne postupke a izostaju ulaganja njihovog vremena i energije te materijalnih resursa u razvoj proaktivnosti, poticanje i vrednovanje maštovitosti i idejnosti, u kreiranje novih paradigmi za bolju budućnost. Istraživanja pokazuju da organizacije i ljudi koji u njima rade još uvijek malo vremena (svega 12%) izdvajaju za promišljanja o budućnosti, o dugoročnim konceptima i ciljevima. Tako se, korak po korak, trajno, smanjuju organizacijski kapaciteti i sposobnosti, a štetne posljedice takvog pristupa dobivaju sve veće razmjere. Zato je poticanje inovativnosti u skladu s prethodno kvalitetno definiranim strateškim namjerama („što smo danas, što želimo biti sutra, na koji način želimo to postići“) jedna od važnih zadaća poduzetničkih organizacija, a može se koncipirati kroz četiri ključna elementa:

  • Prikupljanje i razumijevanje informacija te prepoznavanje i realiziranje prigoda kroz ponekad neočekivana povezivanja i umrežavanja,
  • Eksperimentiranje kao jedan od modela za zajedničko učenje i razvoj organizacijskih i individualnih kompetencija,
  • Recikliranje pogrešaka (ponavljati određene aktivnosti, ponekad uz vrlo male promjene, koje u prvom pokušaju nisu dale očekivane efekte; „pokušali smo to već ranije“ opravdano se smatra jednom od glupljih, a često izrečenih izjava),
  • Strpljivost (raditi teško i strpljivo čekati povratne efekte uloženog truda, znanja, vremena, energije i žrtvovanja).

Za organizacije koje su navedene elemente bile sposobne razumjeti, uvažiti i implementirati može se reći da su, postupajući po ključnim principima i praksama „teorije učećih organizacija“, napravile veliki korak naprijed:

  • od sagledavanja dijelova prema sagledavanju cjeline,
  • od percepcije ljudi da su bespomoćni objekti do percepcije da su aktivni su-kreatori stvarnosti,
  • od reagiranja na sadašnjost prema kreiranju budućnosti,
  • od razumijevanja linearnih uzročno-posljedičnih veza prema sagledavanju međusobnih odnosa,
  • od pojedinačnog prema zajedničkom mišljenju.

U poduzetničkim organizacijama, prečesto se pri planiranju i donošenju odluka propitivanje i dijalog o nečemu novome i drugačijem preskaču ili se na njih pokušavaju brzopleto dobiti kakvi-takvi odgovori i zaključci, bez postizanja kvalitetnog organizacijskog konsenzusa. „Pravi“ odgovori i zaključci, koji dolaze kao rezultat veće uključenosti svih ljudi, omogućuju organizacijama da se prema izazovima iz okruženja postave na način, da „igraju svoju igru“, djeluju i rade u skladu s onim što najbolje znaju i mogu, na uravnoteženu i dugoročnu korist svih dionika (stakeholdera). Tako angažiran ljudski kapital povećava vrijednost kapitala klijenata, kapitala inovacija i kapitala procesa, i u konačnici tržišnu vrijednost organizacije. Kako vrijeme prolazi, zahtjev da se priče o ljudima kao najvažnijem čimbeniku poduzetničkih organizacija počnu iz demagogije ili teorije pretvarati u praksu progresivno raste. To znači da se organizacije prilagođavaju potrebama i mogućnostima ljudi u jednakoj mjeri koliko se to traži od ljudi u odnosu prema organizaciji, te da se ljudi sustavno osposobljavaju i motiviraju za sagledavanje što šire slike i kreiranje zajedničkog mišljenja, da im se „bez figa u džepu“ delegiraju i prava i odgovornosti da djeluju u skladu s time. Time se dovode u svoju pravu ulogu: ulogu kompetentnih i odgovornih ključnih kreatora budućnosti, održivosti i dugovječnosti.

Zašto je primjena teorije učećih organizacija od posebno značajna za hrvatsko društvo i gospodarstvo?

Svi dosadašnji pokušaji rješavanja duboke društvene, a onda i gospodarske  krize zasada su ostali u najvećoj mjeri bezuspješni. Ključni uzrok tome je nepromijenjeni način razmišljanja, u pokušaju nalaženja rješenja unutar postojećih pretpostavki. Prema principima i praksama teorije učećih organizacija, takav proces “jednostrukog kruga učenja“, a da bi se postigli kvalitativni pomaci, nužno je transformirati u  proces “dvostrukog kruga učenja“ , tj. rješenja tražiti u promjeni paradigmi, mentalnih sklopova i načina razmišljanja.

Ljudi rade poslove, a sustavi im pomažu. Ne smije biti obrnuto. (S. Smith)

 

Povezani članci

  • Ovu prijavu možete u svako doba povući, na kraju svakog Newslettera. Daljnje informacije možete pronaći u našim Pravilima Privatnosti.

Ukoliko želite bez ograničenja čitati i preuzimati naše edukativne materijale registrirajte se. Za preuzimanje odabranog sadržaja, možete unijeti i e-mail adresu, na koju ćemo vam proslijediti poveznicu.

  • Više informacija kako skupljamo, obrađujemo i štitimo Vaše osobne podatke dostupne u našim Pravilima Privatnosti.

x

Ova stranica koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva i funkcionalnosti. Cookie postavke
mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku, a više o tome možete pročitati ovdje.

Slažem se Ne Slažem se