Na pitanje: „Kako vam izgleda organizacija?“, ama baš svi (ako nije riječ o start-upu) počnemo crtati strelicama povezane kućice, … s malim brojem na vrhu i većim na dnu.
Crtamo hijerarhiju.
Zašto su hijerarhije dobre?
Hijerarhije su stvorene da bi se koncentrirala ekspertiza oko određene funkcije, tržišta, proizvoda, … dobre su za postizanje „clarity of roles“ tj. jasno definiraju tko je za što i kome odgovoran.
Njihov cilj je postizanje pouzdanosti poslovanja, kontinuirani rast efikasnosti, smanjenje rizika i uspostavljanje kontrole.
Omogućuju obavljanje repetitivnih poslova i provedbu umjerenih unapređenja sa predvidljivim rezultatima.
Ali što ako želimo promijeniti način rada, … ako želimo komunicirati bez obzira na ulogu, odgovornost i poziciju? Što ako želimo brzo generirati ideje, … preuzeti rizik i brzo provesti?
Zašto hijerarhije nisu dobre?
Zato jer hijerarhije onemogućuju iskorak u novo i promjenu načina rada, a time i veće promjene našeg poslovanja. Zaustavljaju ljude da rade velike poteze i odlične su u „držanju“ firme tamo gdje je.
Zato što su organizacijski silosi izgrađeni za izvlačenje maksimalne vrijednosti iz postojeće strategije.
Zato jer su kupci pomična meta, a konkurencija brza, … što znači da su ljudi na terenu u pravu, a salonski generali u krivu.
Zato jer je motiv, interes i znanje o cijelom procesu razbacan po hijerarhiji i poštujući pravila, pravi ljudi neće nikad neposredno i brzo komunicirati, organizirati se za rad i brzo isporučiti.
Rješenje?
a) Bez promjene sistema upravljanja/ organizacije
Nekoliko hrabrih napravi, … bez pitanja, bez dozvole, … hrabro i snažno. Neki ljudi jednostavno ne mare previše za pravila, … znaju da je lakše tražiti oprost naknadno nego dozvolu prethodno. Imaju stav da smiju ako im nitko nije eksplicitno rekao da ne smiju. … uf, da mi je znati kako naći takve!
b) Promjenom sistema upravljanja/ organizacije
Ako (a tako obično je) ljudi imaju stav da ne smiju ako im nitko nije eksplicitno rekao da smiju, tada je potrebno oformiti timove pojedinaca iz različitih silosa i hijerarhijskih razina. Svaki će tim sa svojom misijom provesti inicijative kojima ćemo kapitalizirati velike prilike ili izbjeći velike prijetnje.
Ovim razbijamo organizaciju inicijativama, timovima koji žele, vjeruju ili mogu, ali ako ne uključimo 15% svih zaposlenih inicijative stanu, a naša promjena propadne. Ne projekti, nego “Dualna organizacija”; Hijerarhija i Mreža.
Želite provesti značajniju promjenu? Kako god, (kontrolirano) probijanje hijerarhije je nužno.
Više o hijerarhiji i temama vezanima uz CEO pozicije saznajte na programima Mini MBA Management Skills, Mini MBA Leadership Skills – ONLINE i seminaru CEO Communication – Principi komunikacije uspješnih Uprava