Današnje tržište rada izuzetno je kompetitivno. Unatoč izvanrednoj situaciji u svijetu, rat za talente i dalje traje. Konkurencija koja je nekad bila ograničena regionalno sada je poprimila globalne razmjere jer je rad od kuće uobičajen ovih dana. Isto tako, sve više različitih industrija postaju konkurenti jedni drugima, što prije nije bio slučaj i svi žele isto: žele da najbolji kandidati na tržištu odaberu upravo njih. Kako to postići?
Ako želite biti uspješni, privući najbolje zaposlenike i ako uz sve to još želite da ostanu kod vas sigurno radite na ubojitoj employer branding strategiji. Ako pomislite na neke od velikih multinacionalnih kompanija, tržišnih lidera u svojoj industriji, sve redom imaju employer branding strategije. Osim što znaju prodati svoje proizvode i usluge kupcima, znaju i kako „prodati sebe“ budućim i sadašnjim zaposlenicima. Znaju kako istaknuti sve dobrobiti od rada kod njih, a možda i prikriti poneki nedostatak. Kako to rade? Je li employer branding važan samo za velike korporacije ili donosi vrijednost i malima?
Zaposlenici kao ključna prednost
Organizacije danas sve više pričaju o dugoročnoj održivosti iako je jasno da su nam planovi postali kratkoročni. Sve više težimo stabilnosti, a sve je oko nas nestabilno i promjenjivo. Ipak svima je jasno da, danas više nego ikad, zaposlenici pojedine kompanije čine onu ključnu, tržišno važnu prednost i razliku.
Tehnološki je napredak izuzeto brz, moderna tehnologija dostupna je svima i digitalizacija ulazi u sve pore društva i organizacija. Takav brzi razvoj i napredak čini tehnologiju sve dostupnijom i ono što će zaista diferencirati jedne poslodavce od drugih su njihovi zaposlenici i vještine koje posjedjuju, odnosno potencijali koje mogu iskoristiti.
Jesmo li onda svjesni koliko je važno pronaći prave zaposlenike s odgovarajućim vještinama i zadržati ih najboljim zaposleničkim iskustvom? Dobra employer branding strategija osigurat će nam pristup najboljim kandidatima.
Employer branding strategijom osigurat ćemo promociju organizacije kao poslodavca prvog izbora za ciljanu skupinu kandidata koje, radi njihovih vještina i potencijala želimo zaposliti i zadržati.
Zašto bih radila/o za vašu kompaniju umjesto za bilo koju drugu kompaniju? Postaje ključno pitanje oko kojeg se sve vrti. Odgovor na ovo pitanje činit će razliku i usmjeravati odluku kandidata za koju će se organizaciju odlučiti.
Potencijalnim kandidatima danas je na raspolaganju veliki broj alata i društvenih mreža na kojima mogu razmjenjivati isustvo o potencijalnim poslodavcima, na kojima mogu ostavljati ocjene svog iskustva kao i prijedloge što promijeniti. U isto vrijeme takvi alati predstavljaju i veliku prednost poslodavcima kao prostor za promociju izvrsne employer branding strategije i dobrih praksi koje žele promovirati.
Istraživanja nam pokazuju da ako se kandidati mogu emotivno povezati s kompanijom, bit će skloniji u njoj raditi. Dodatno, kandidati su skloniji odlučiti se raditi za kompaniju s izvrsnom reputacijom nego za onu s lošom reputacijom unatoč ponudi veće plaće. Zaključak je jednostavan – bilo da se radi o manjim ili velikim organizacijama, nužnost kreiranja employer branding strategije je neupitna.
Na čemu počiva employer branding strategija? O čemu sve moramo misliti?
Ono najvažnije jednostavno je reći: na POVJERENJU! Ako naš novi zaposlenik zaista dobije sve ono što smo u procesu komunicirali i što je kao potencijalni kandidat vidio na tršištu, onda nismo samo dobili zadovoljnog zaposlenika već još jednog ambasadora našeg brenda. Zaposlenici na taj način postaju sastavni dio brenda. Brendiranje je nekada bilo orijentirano na proizvod, ali danas je vidljivo kako na brend iskustvo izuzetno utječu zaposlenici na prvim linijama koji su u svakodnevnom dodiru s kupcima/klijentima. Iz tog razloga zaista je važno da vaši zaposlenici budu i vaši ambasadori.
Osim na povjerenju koje moramo opravdati prema kandidatima odnosno novim zaposlenicima, employer branding strategija počiva na ISKUSTVU, i to zaposleničkom iskustvu postojećih zaposlenika. I u ovom slučaju je vrlo jednostavno, želimo da naši zaposlenici pružaju našim kupcima i klijentima vrhunsko iskustvo. Kako bi se to ostvarilo zaposlenici prije svega moraju imati takvo iskustvo radeći u organizaciji. Osim iskustva postojeći zaposlenici žele STABILNOST. Naravno da zaposlenici žele stabilno mjesto za rad, ali isto tako žele iskrenu komunikaciju i kad stvari nisu tako dobre. Interna komunikacija igra iznimno veliku ulogu u tome. Odnose unutar kompanije izuzetno je važno graditi na povjerenju, iskrenoj i istinitoj komunikaciji, dostupnosti informacija, transparentnosti i dosljednosti. Kompanije koje počivaju na takvim vrijednostima s lakoćom komuniciraju i eksterno u okolinu. Pazite da ispunite vaša OBEĆANJA bilo da se radi o zaposlenicima ili široj zajednici, potencijalni kandidati sve to prate.
Možemo zaključiti da employer branding stretegiju sagledavamo iz vanjske perspektive kroz eksternu komunikaciju poslodavca i kontakte u više iteracija, s potencijalnim kandidatima. S druge strane imamo internu perspektivu postojećih zaposlenika, njihove svakodneve radne realnosti i internu komunikaciju. Obje perspektive, internu i eksternu, važno je uzeti u obzir prilikom kreiranja employer branding stretegije. Zadovoljni zaposlenici koji doživljavaju pozitivno zaposleničko iskustvo garancija su i pozitivne eksterne komunikacije poželjnog mjesta za rad.
Kako onda kreirati employer branding strategiju u nekoliko koraka?
POSTAVITE SVOJE EB CILJEVE. Naravno, kod kreiranja svake strategije moramo krenuti od toga što želimo, zašto to radimo, možda želimo privući više kandidata na oglas ili povećati vidljivost poslodavca odnosno broj posjeta karijerne stranice kompanije ili nešto drugo, ali svakako moramo postaviti cilj. Ovdje je zaista važno naglasiti podrazumijeva se da kompanija ima strategiju i da je employer branding strategija usklađena s njom tj. da proizlazi iz nje kroz razradu strateškog planiranja zaposlenika i definiranja budućih potreba.
PROVEDITE REVIZIJU postojećeg stanja. Zaista je važno utvrditi gdje se nalazite i s čime raspolažete da biste mogli razumjeti što treba poduzeti u ostvarivanju zadanog cilja. Prikupite sve potrebne informacije, provedite ankete, istražite što tržište misli o vama kao poslodavcu. Budite sigurni da razumijete polaznu točku od kuda krećete i pogledajte još jednom ciljeve, čine li vam se još uvijek realni?
KREIRAJTE SVOJ EVP (Employee Value Proposition). Možete se rukovoditi time što vaši postojeći zaposlenici vole, koje benefite dajete, kakvi su uvjeti rada, mogućnosti razvoja karijere, kulutra kompanije, možda najvažnije što vas čini drugačijima od drugih, itd.
DEFINIRAJTE CANDIDATE PERSONU, odnosno odredite karakteristike svog idealnog kandidata za posao. U svakom trenutku mora biti jasno kojoj se ciljanoj skupini kojim alatima obraćate.
TESTIRAJTE SVOJE EVP IZJAVE s ostalim timovima i kreirajte INTERNE ALATE ZA OSNAŽIVANJE zaposleničkog iskustva i brenda kao što su: onboarding & offboarding, pričanje uspješnih priča, priznanje i zadržavanje, određivanje i promocija kompanijskih vrijednosti, ojačajte internu komunikaciju, pokrenite intranet stranice, uključite zaposlenike u kreiranje aktivnosti i dr.
DEFINIRAJTE EKSTERNE KANALE KOMUNIKACIJE na koji način ćete doprijeti do ciljanih kandidata i kako ćete promovirati svoj brand, na kojim sajmovima karijere ćete sudjelovati, kako ćete su obraćati ciljanoj skupini potencijalnih budućih zaposlenika. Razmislite što ćete raditi na društvenim mrežama.
MJERITE SVOJE REZULTATE i usklađujte prema potrebi i zahtjevima tržišta. Budite sigurni da mjerite učinkovitost svoje employer branding strategije kroz KPI-jeve koje ste postavili.
Još malo o emocijama…
Employer branding strategija ima svoje formalne faze planiranja, implementacije i mjerenja učinkovitosti. Međutim, bit će uspješna onoliko koliko smo iskreni, spremi priznati svoje nedostatke i raditi zajedno na stvaranju boljeg mjesta za rad. Naši su zaposlenici zaslužili dolaziti s radošću na posao, a lideri su odgovorni stvoriti takvu sigurnu okolinu u kojoj se slave pobjede, uči iz pogrešaka, testira, ponavlja i uspjeva na kraju. U kojoj svatko može biti ono što je bez straha i osuđivanja. Jednostavno, moramo stvarati mjesto za rad u kojem svaki zaposlenik može i želi ostvariti svoj potencijal i biti uspješan.
Važno je poznavati i voljeti svoje zaposlenike i čarolija je onda tu. ?
Više o employer branding strategiji, kao i mnogim drugim temama u menadžmentu ljudskih potencijala saznajte na našem programu HR Akademija.