Digitalna transformacija poslovanja te suvremene metode rada bile su tema našeg prvog članka o važnosti digitalne transformacije i digitalizacije poslovanja. U drugom članku se bavimo utjecajima koji dovode do nužne digitalizacije, kao i fenomenom umjetne inteligencije koja se sve češće koristi u marketingu.
Organizacijske promjene u digitalno doba
O načinima kako digitalna transformacija poslovanja utječe na organizaciju rada u tvrtkama koje su krenule u tom smjeru kao i o utjecajima koje su ubrzale digitalizaciju razgovarali smo s Filipom Miškovićem, stručnjakom za digitalnu transformaciju. – ” Širokopojasni pristup tehnologijama poput brzog interneta te njima potpomognuta rješenja već godinama mijenjaju rad na kakav smo navikli, a sama je brzina promjene dodatno potpomognuta pandemijom COVIDa-19. Na primjer, dok je popularnost udaljenog rada godinama polagano rasla, na početku pandemije isti je veoma naglo ušao u poslovnu svakodnevnicu. Upravo zbog nepostojećeg perioda prilagodbe velik dio organizacija još uvijek se muči kako osustaviti takvu promjenu te objediniti sve segmente poslovanja na koje on utječe. Istovremeno, ubrzane promjene u navikama potrošača traže sve agilniju organizaciju rada, a nove generacije zaposlenika i na vlastitu karijeru gledaju sve kratkoročnije. Kombinacija svega navedenog te drugih sličnih pojava od vodstva organizacija traži izrazito brzo prihvaćanje te djelovanje po promjenama, a od menadžera cijeli set novih vještina. Linije između uloga i odgovornosti unutar organizacija sve su više zamućene, no iznenađujuće, nerijetko je da takav pristup postaje i temeljem konkurentske prednosti”.
Umjetna inteligencija
Digitalna transformacija u marketingu tema je razgovora s Irinom Lovrić, stručnjakinjom za bihevioralni marketing koja kaže da je digitalnom transformacijom započela i nova marketinška era. Dotakli smo se teme umjetne inteligencije u marketingu, o čemu Irina ima puno za reći – ”Umjetna inteligencija u marketingu postaje vrlo sofisticirana, samim time i njezina primjena i zastupljenost raste. Evo nekoliko primjera najčešćeg korištenja u praksi:
1. Pomoću AI možemo predvidjeti buduću prodaju, na temelju obrazaca ponašanja i podataka iz prošlosti. Sada možemo jednostavno stvoriti persone kupaca na temelju milijarde podataka prikupljenih od AI algoritama, koji svoje zaključke slažu na temelju primjerice geografskih posebnosti, ponašanja pri kupnji i prošlih interakcija
2. Izrada personaliziranog korisničkog iskustva. Brendovi mogu koristiti umjetnu inteligenciju za poboljšanje korisničkog iskustva nudeći personalizirane sadržaje i vrlo preciznu podršku svakom pojedinačnom kupcu.
3. Generiranje digitalnog sadržaja Današnji su AI writeri u stanju kvalitetno i začuđujuće kreativno napisati čitav blog u jednoj minuti, što može zamijeniti sate rada profesionalnog copywrittera. Svakako je za razmisliti je li posljednji tekst koji ste čitali online, pa čak i ovaj tekst, nešto što je osobno napisano ili je generirano softwareom.
4. PPC oglašavanje poboljšano umjetnom inteligencijom. Umjetna inteligencija se također koristi i u PPC oglašavanju, koja postaju točnija, preciznija i profitabilnija.
5. Chatbotovi. Vjerojatno ste mnogo puta razgovarali s botom u online trgovini, na njihovom webu ili putem društvenih mreža. Osim što odgovara na pitanja kupaca koja se ponavljaju – ona pitanja koja se odnose na cijenu, veličinu ili količinu, AI se u najboljem slučaju koristi za stvaranje personaliziranog i prilagođenog sadržaja koji bi kako vrijeme prolazi, trebao postati učinkovitiji od ljudi. Scary ili uzbudljivo?”
Transformacija je realnost, nije stvar izbora
Za kraj razgovora o digitalizaciji i digitalnoj transformaciji, Filip Mišković daje izvrsnu sintezu – ”Digitalna transformacija već je prije nekoliko godina prestala biti stvar izbora, a većina se organizacija, iako možda i nesvjesno, u njoj već nalazi. Kako se digitalno uvuklo u svaki segment naših života, tako pronalazi put i u sve segmente poslovanja. Dapače, tehnologija zauzima toliki udio poslovne svakodnevnice da osobno smatram kako riječ “digitalno” u pojmu digitalne transformacije možemo prestati koristiti – ona se, naime, već podrazumijeva. Naravno, kao i svim drugim promjenama, transformaciji je bolje pristupiti planski nego li stihijski i upravo će ta razlika u pristupu kroz sljedećih nekoliko godina činiti sve veći jaz između novih tržišnih lidera i onih koji ih pokušavaju sustići. Samu transformaciju uz tehnologije čini i cijeli niz drugih područja. Ne smije se stoga zanemariti niti utjecaj digitalnog na šire poslovanje; od organizacijske strukture do poslovnog modela, jer jedino holističkim planiranjem organizacije mogu kroz transformaciju poslovanja ostvariti maksimalnu dobit.”
O temama iz razgovora više informacija možete saznati na višemodularnom specijalističkom programu ‘Mini MBA Digital Transformation Management – ONLINE’ koji provodi Mirakul Edukacijski centar od 10. studenog 2022.