Digitalna transformacija predstavlja kulturnu, organizacijsku i operativnu promjenu organizacije. Kroz digitalnu transformaciju, procesi cijele organizacije su pod utjecajem i mijenjaju se iz korijena.
Sastoji se od dvije riječi, digitalna i transformacija – no, moramo razmisliti koja od te dvije riječi je bitnija?
Na stranu pobjede, uvijek će otići transformacija – ovo je pothvat koji tvrtka treba proći kroz određeno vrijeme kako bi utabala svaki dio svojeg poslovanja.
Još uvijek ne vjerujete da je transformacija bitnija? Pogledajmo primjer:
Ako želimo lopatu zamijeniti bagerom, je li dovoljno da bager samo ubacimo u svoje poslovanje i ništa drugo ne moramo mijenjati tj. transformirati? Vjerujemo da ste do zaključka došli sami.
Kakvo je stanje u RH?
U suradnji s Lider magazinom, Factory.hr je proveo anketu kako bi došli do odgovora na ova četiri pitanja:
- Kako poduzeća trenutno ocjenjuju digitaliziranost svog poduzeća
- Koje industrije planiraju ulagati u digitalizaciju svog poslovanja u naredne 2 godine
- U koja područja digitalizacije najviše planiraju investirati
- Koji su drugi trendovi kojima će se industrije okrenuti, osim digitalizacije
Informacije o ispitanicima:
Anketu su najviše ispunili menadžeri koji dolaze iz sljedećih industrija:
trgovina | 21.3% |
tehnologija | 20.2% |
mediji i marketing | 14.9% |
prehrambena industrija | 4.3% |
poljoprivreda | 4.3% |
financijska industrija | 4.3% |
graditeljstvo | 3.2% |
turizam | 2.1% |
Uz ove industrije, svaka iduća industrija uzima 1.1% sudionika iz sljedećih industrija: zrakoplovstvo, znanost, zdravstvo, strojarstvo, savjetovanje u vezi s poslovanjem i ostalim upravljanjem, proizvodnja namještaja, pravosudna tijela, poslovno savjetovanje, odvjetnička djelatnost – pravne usluge, metaloprerađivačka industrija, javni sektor, intelektualne usluge, informatičko komunikacijske tehnologije (ICT), glazbena scena te farmaceutska industrija.
Nakon analiziranja dobivenih podataka, sumirani su svi odgovori ispitanika iz istih industrija.
Kako poduzeća trenutno ocjenjuju digitaliziranost svog poduzeća (ljestvica 1-5)
Poduzeća u prehrambenoj industriji trenutno ocjenjuju digitaliziranost svog poduzeća s visokom ocjenom 4, najvišom prosječnom ocjenom za industriju u ovoj anketi. Nakon prehrambene industrije, najviše ocijenjena industrija po digitaliziranosti poduzeća je industrija medija i marketinga, s prosječnom ocjenom 3,1.
Predstavnici turističke, trgovinske, tehnološke, poljoprivredne, financijske i građevinske industrije ocjenjuju digitaliziranost svojih poduzeća prosječnom ocjenom 3.
Koje industrije planiraju ulagati u digitalizaciju svog poslovanja u naredne 2 godine
Velika većina ispitanika navodi kako planiraju ulagati u digitalizaciju svog poslovanja u naredne 2 godine. Svi ispitanici iz industrija trgovine, tehnologije, prehrambene industrije i graditeljstva odgovaraju potvrdno, 93% ispitanika iz industrije medija i marketinga odgovara potvrdno te 50% ispitanika iz poljoprivredne industrije također odgovara potvrdno.
U koja područja digitalizacije najviše planiraju investirati
Poduzeća unutar prehrambene industrije planiraju ulagati u digitalizaciju dokumenata te u napredne digitalne vještine zaposlenika u naredne 2 godine.
Poduzeća unutar industrije medija i marketinga planiraju uložiti u prikupljanje, obradu i analizu podataka, digitalizaciju dokumenata te kibernetičku sigurnost u naredne 2 godine.
Poduzeća unutar turističke industrije planiraju ulagati u cloud tehnologije te prikupljanje, obradu i analizu podataka u naredne 2 godine.
Poduzeća unutar trgovinske industrije planiraju ulagati u prikupljanje, obradu i analizu podataka, digitalizaciju dokumeata te ulagati u napredne digitalne vještine zaposlenika u naredne 2 godine.
Poduzeća unutar tehnološke industrije planiraju ulagati u digitalizaciju dokumenata, cloud tehnologije i kibernetičku sigurnost u naredne 2 godine.
Poduzeća unutar poljoprivredne industrije planiraju ulagati u prikupljanje, obrada i analiza podataka te ulagati u napredne digitalne vještine zaposlenika u naredne 2 godine.
Poduzeća unutar financijske industrije planiraju provesti digitalizaciju u naredne 2 godine te će se najviše usmjeriti na digitalizacija dokumenata, ulaganje u napredne digitalne vještine zaposlenika te cloud tehnologije.
Poduzeća unutar građevinske industrije planiraju ulagati u cloud tehnologije te digitalizaciju dokumenata u naredne 2 godine.
Koji su drugi trendovi kojima će se industrije okrenuti, osim digitalizacije
Pored ulaganja u digitalizaciju, industrije se okreću ka investiranju u svoje poslovne prostore i znanje djelatnika. Cilj im je proširiti poslovanje, povećanjem proizvodnje povećati izvoz te efikasnije iskoristiti ljudske resurse kako bi uspješno povećali dodanu vrijednost pruženih proizvoda i usluga.
Kao zaključak stanja digitalizacije u Hrvatskoj, prenosimo riječi ekonomskog analitičara, dr.sc. Damira Novotnyja: Hrvatska raspolaže značajnim digitalnim resursima. Međutim, digitalne tehnologije se još uvijek nedovoljno koriste u javnom i privatnom sektoru kao alata za prilagođavanje tektonskim promjenama na globalnim tržištima, osobito u kontekstu duboke ekonomske krize kao posljedice pandemije COVID 19. Kreatori javnih politika i privatni ekonomski akteri bi trebali iskoristiti priliku digitalne transformacije ekonomije i društva u cilju podizanja ukupnog društvenog blagostanja.
Ukoliko želite raditi na digitalizaciji dokumenata, unaprijeđenju poslovnih procesa ili povezivanju cjelokupnog poslovanja unutar jednog softverskog rješenja, možete se obratiti agenciji Factory.hr koja će uz najnovije tehnologije razviti sustav za potrebe vašeg poduzeća., a priručnik Digitalna transformacija možete preuzeti u našoj Bazi znanja.