Očekivani rast tržišta poslovnih informacija u razdoblju od 2017. do 2021. godine procijenjen je na 5,2%, a vrijednost BI tržišta na kraju ove godine mogla bi doseći 18,3 mlrd. dolara, ponajviše zahvaljujući korištenju platformi u oblaku koje su cijenom pristupačne i malim i srednjim tvrtkama.
Globalizacija tržišta, rast konkurencije u svim sektorima, nestabilna gospodarska klima, nelikvidnost, krađe identiteta i mnogi drugi poslovni rizici već duže vrijeme ne dopuštaju managementu donošenje poslovnih odluka na temelju instinkta ili osobnog osjećaja. Zbog potrebe za dubinskim analizama vlastitog, ali i poslovanja sadašnjih i budućih poslovnih partnera, tvrtke se sve više okreću korištenju usluga pružatelja poslovnih informacija i Business Intelligence sustava.
-Poslovne informacije su, prije svega, vjerodostojne, istinite i pouzdane informacije na temelju kojih management kompanije može donijeti kompetentnu poslovnu odluku. U današnje je vrijeme vrlo lako doći do velike količine podataka iz raznih izvora, međutim njihova vjerodostojnost nije uvijek besprijekorna te kao takve ne mogu biti temelj za kvalitetno poslovno odlučivanje – objašnjava Edvard Ribarić, direktor Coface-a Hrvatska.
Očekivani rast tržišta poslovnih informacija u razdoblju od 2017. do 2021. procijenjen je na 5,2%, a glavni pokretači rasta su sve veća popularnost pametnih uređaja i brza digitalizacija sadržaja. Glavni izazov za tvrtke pružatelje poslovnih informacija u narednom razdoblju bit će sve dostupnije besplatne poslovne informacije, a tržišni trend bit će integracija online i offline informacijskih usluga.
Rast se očekuje i na tržištu Business Intelligence i analitičkih softvera i to, prema ovogodišnjem Gartneru, 7,3% u odnosu na 2016. vrijednost tržišta na kraju 2017. mogla bi doseći 18,3 mlrd. dolara, ponajviše zahvaljujući sve većem interesu malih i srednjih tvrtaka za uvođenjem BI sustava i korištenjem analitičkih alata u svakodnevnom poslovanju.
Naime, zbog visoke cijene uvođenja BI sustava, do sada su najveću korist od poslovanja temeljenog na informacijama i analizi podataka imale velike tvrtke i tržišni lideri, no pristup sve boljim self-service BI alatima omogućuje da sve više MSP-ova integrira ove sustave u svoje poslovanje, piše portal Dataconomy.
Velik broj inovacija u području BI-a i analitičkih softvera, mogućnost spremanja podataka u oblaku, sve jednostavniji alati za analizu i vizualizaciju podataka spuštaju cijenu korištenja BI sustava, a MSP-ovi ih mogu koristiti i bez IT odjela unutar tvrtke.
-Business Intelligence platforme i alati primarno se koriste za analizu internih podataka tvrtke, dakle podataka koji dolaze iz vlastitih ERP, CRM i drugih sustava. Velike tvrtke takve alate svakako trebaju koristiti u procesu donošenja odluka, a i većina srednjih tvrtaka već koristi takve alate. Korištenje online alata i servisa za analizu eksternih informacija može biti dobra nadopuna i nadogradnja na analizu internih podataka – kaže Dražen Oreščanin, direktor Poslovne inteligencije.
-Sve organizacije imaju potrebu za prikladnim izvještavanjem na nekoj razini. Čak i najmanje tvrtke trebaju neki oblik inteligentnih izvještaja, analize podataka ili nadzornih ploča kako bi, primjerice, utvrdili koji se artikli najbolje prodaju i gdje, koja su moguća područja poboljšanja, koji su zaposlenici ispunili osobni KPI ili cilj, koje proizvode ne valja proizvoditi pod nekim uvjetima, a koje treba proizvoditi više i sl. – smatra Hrvoje Smolić iz tvrtke Qualia.
Zašto su tvrtkama važne poslovne informacije i koju korist donose za poslovanje
Postoji više vrsta proizvoda pomoću kojih se može procijeniti rizik poslovanja s poduzećem, a izdvojiti se može bonitetno izvješće koje sadrži mnogo kvalitetnih informacija za donošenje poslovnih odluka – podatke o rejtingu, kreditnoj sposobnosti, blokadi računa, financijama, nekretninama i pokretninama, vlasničkoj strukturi, pravnim odnosima, temeljnom kapitalu i dr.
-Na temelju informacija i bonitetnih izvješća koje nudi Coface, klijent može značajno smanjiti rizik svojeg poslovanja kroz pravodobnu i točnu informaciju o promjenama u poslovanju svojih poslovnih partnera. U zadnje vrijeme svjedoci smo sve većeg broja prijevara u poslovanju putem krađe identiteta postojećih tvrtaka ili osnivanja lažnih tvrtaka s jedinim ciljem prijevare kupaca ili dobavljača. Coface je, kroz svoju prisutnost u gotovo 100 zemalja svijeta, uvijek blizu svojim klijentima te smo razvili učinkovit sustav prevencije i ranog otkrivanja prijevara u poslovanju.
Točne, brze i potpune poslovne informacije mogu također biti temelj za poslovne odluke o širenju poslovanja na nove kupce i tržišta.
Coface raspolaže bazom podataka s podatcima o više od 65 milijuna kompanija širom svijeta koja se dnevno monitorira i ažurira te se procjena i analiza rizika uvijek vrši u zemlji gdje se kupac i nalazi na temelju principa ‘close to the risk’ – kaže Ribarić.
Podizanje kvalitete javnih podataka
Iako je gospodarskim subjektima i građanima dostupno sve više javnih podataka, njihov broj i dalje je premalen, a glavna zamjerka je brzina ažuriranja podataka te nedovoljna transparentnost. Prostora za poboljšanje svakako ima, smatra Dražen Oreščanin: -Javnih podataka u Hrvatskoj ima vrlo malo, a pogotovo u obliku pogodnom za analizu. Primjerice, Centralna banka BiH već nekoliko godina ima javni sustav publiciranja svih statistika o BiH gospodarstvu kao javnih podataka na mjesečnoj razini kroz BI sustav koji su napravili u suradnji s nama, a Hrvatska narodna banka takav sustav nema.
Ivor Mirošević iz APIS IT-a kaže da javna uprava u Hrvatskoj generira ogromnu količinu podataka te su fizičkim i pravnim osobama dostupni podatci koji stižu 24 sata dnevno i trenutno se upisuju. Koncepti na kojima rade su Near Real Time BI, IN memory baze podataka te preskriptivna i prediktivna analitika s ciljem da se pronađu razni načini rizičnog ponašanja (dugovanja, porezni dugovi, i sl.).
Poslovne informacije o inozemnim tvrtkama
Usluga Coface bonitetni izvještaji omogućuje online pristup bonitetnim izvještajima za 34 zemlje svijeta koji sadrže informacije koje pomažu klijentima u sustavnom praćenju i procjeni rizičnosti, likvidnosti i kreditne sposobnosti svojih trenutnih, ali i budućih poslovnih partnera. Bitno je naglasiti, kaže Ribarić, da Coface naročitu pažnju posvećuje podatcima o povijesti plaćanja pojedine tvrtke.
Boniteti.hr, regionalni portal poslovnih informacija, sadrži više od 30 milijuna bonitetnih izvještaja iz 24 europske zemlje, informacije o bonitetnoj ocjeni, kreditnim limitima i maržama. Putem Indeksa plaćanja možete saznati kako poduzeće podmiruje svoje obveze te prilagoditi svoju rabatnu politiku stanju i navikama svojih partnera, a pomoću usluge Informator bit ćete svakodnevno obaviješteni o svim važnim promjenama za poduzeća iz vašeg portfelja.
Kod poslovanja s inozemstvom, HGK predlaže korištenje Baze poslovne suradnje (Business Cooperation Database) koja predstavlja online sustav putem kojeg se tvrtkama otvara mogućnost prodora na strana tržišta. BCD je dvostrani sustav koji posjeduje informacije o hrvatskim tvrtkama koje traže partnere u inozemstvu i sadrži profile stranih tvrtaka koje traže poslovnu suradnju s hrvatskim tvrtkama. Na temelju dostavljenih podataka, baza automatski povezuje moguće poslovne partnere. Usluga je besplatna, a pronalazak poslovnog partnera olakšava se i ubrzava. Više informacija o pojedinim stranim tržištima dostupno je u Sektoru za međunarodne poslove i EU koji se sastoji od više odjela, od kojih svaki pokriva određeno geografsko područje.
Business Intelligence trendovi u hrvatskom gospodarstvu
U Hrvatskoj se BI sustavi koriste u telekomunikacijskim kompanijama, financijskom sektoru, osiguravajućim kućama, energetskom sektoru, hotelijerstvu, maloprodajnim lancima, veleprodaji, distributerstvu, proizvodnim tvrtkama, javnom sektoru i dr.
-U pravilu, svi industrijski trendovi sa zapada kroz nekoliko godina dolaze i na naše tržište. Prije 5 ili 6 godina većini potencijalnih korisnika BI rješenja trebalo je objašnjavati njegove benefite i ukazivati na teškoće u poslovanju ako ga se ne koristi. Danas sastanci ne počinju tako, već korisnici zahtijevaju „napravite nam prodajnu nadzornu ploču“ ili „trebamo nadzornu ploču za upravu kojom će ona nadzirati svaki aspekt poslovanja“. U tom smislu, BI korisnici u hrvatskom gospodarstvu dosta su zreliji i informiraniji nego prije nekoliko godina – smatra Smolić.
-Trendovi su isti kao i u ostatku svijeta – slaže se Oreščanin – samo što kod nas dolaze s nekim vremenskim odmakom, te je, naravno, količina podataka koje naše tvrtke analiziraju manja od velikih globalnih tvrtaka. Prvi bitan trend je Big Data, dakle korištenje nestrukturiranih i polustrukturiranih podataka s društvenih mreža i raznih senzora za analizu i podršku odlučivanju. Drugi trend je korištenje platformi u oblaku koje ne zahtijevaju veliku inicijalnu investiciju i plaćaju se prema količini korištenja.
Na Megatrendovoj konferenciji ‘Buđenje poslovnog proljeća’, održanoj krajem ožujka u Zagrebu, predstavljena je brza i jednostavna platforma za poslovnu analizu i planiranje IBM Planning Analytics Express. Pogodna je za izradu what-if modela i simulacija, forecasting, budžetiranje, planiranje i dr., a budući da se može koristiti kao platforma u oblaku, cijenom je dostupna i MSP-ovima. Govora je bilo i o lokacijskoj inteligenciji, koja se primjenjuje u marketingu, upravljanju imovinom, osiguranju, državnoj upravi, i integraciji poslovne inteligencije i geospacijalne analize te kako ih koristiti za stvaranje kompetitivne prednosti.
Alati za analizu i vizualizaciju podataka
Tržišni lideri na području alata za analizu i vizualizaciju podataka, prema ovogodišnjem Gartneru, i dalje su Tableau, Microsoft i Qlik. Ono što Tableau već godinama drži na vrhu je, uz izvanredan dizajn, fleksibilnost i veliki broj vizualizacijskih oblika, mogućnost izrade ad-hoc analiza koje mogu u realnom vremenu dati odgovore na pitanja poput ‘tko su naši najbolji kupci’, ‘koje proizvode kupuju’ i sl., čime je promijenjena koncepcija self service BI-a.
Početkom godine pojavila se najnovija verzija Tableau softvera 10.2 s poboljšanjima u području pristupa podatcima, spajanja na izvore podataka i zaštite, dodatnim analitičkim mogućnostima, posebno u području geospacijalnih analiza, te atraktivnijim korisničkim sučeljem.
Koji se alati najčešće koriste u hrvatskim tvrtkama, pitali smo BI stručnjaka, Hrvoja Smolića. -Nažalost, vjerujem kako je najčešći alat za analizu i vizualizaciju još uvijek Excel. Excel je odličan alat za proračunske tablice, ali nije prvenstveno namijenjen za izvještavanje, a pogotovo ne za vizualizaciju podataka. Financijski sektor i neke veće tvrtke uglavnom koriste BI alate od IBM-a, SAP-a, Oracle-a ili Microsofta. Usto, većina tih alata pomalo je zastarjela u smislu sposobnosti renderiranja naprednih vizualizacija podataka na bilo kojem uređaju. Unatrag nekoliko godina, nešto korisnika dobio je i Qlik, a od nedavno i Tableau – navodi Smolić.
Big Data tehnologija – kako izvući bitne informacije
Termin Big Data odnosi se na skupove podataka koji su preveliki ili presloženi da bi ih obične aplikacije za obradu podataka mogle obrađivati na primjeren način. Takvi podatci zahtijevaju drugačije tehnologije pohranjivanja, pretraživanja, obrade i interpretacije. Otkrivanje informacija skrivenih u velikom broju podataka omogućuje korisnicima istraživanje i procjenu što će se dogoditi i s kojom vjerojatnošću.
Ako ste u stanju prikupiti još i podatke koji nisu strukturirani, poput tekstualnih dokumenta, e-mailova, video zapisa i sl., te ih analizirati u kratkom vremenu, vaša informiranost i prednost u odnosu na konkurenciju može biti vrlo značajna.
-Big Data tehnologija dobila je zamah oko 2000-te godine. Prikupljanje velikih količina podataka je puno starije, no s modernijim tehnologijama poput Hadoopa, omogućeno je praktično prikupljanje velikih volumena podataka iz raznih izvora – poslovnih transakcija, socijalnih medija, industrijskih senzora, i sl., objašnjava Hrvoje Smolić iz tvrtke Qualia.
Big Data ima široku komercijalnu primjenu, a jednako je korisna velikim i malim poduzećima. Može se koristiti za prepoznavanje trendova, bolje razumijevanje želja kupaca, provjeru konkurencije, optimizaciju poslovnih procesa i svakodnevnih zadataka, u managementu ljudskih potencijala, kreiranju novih poslovnih modela i načina ostvarivanja prihoda. Posebno je korisna u maloprodaji jer omogućuje dobivanje cjelovite slike o tome što, kako i kada kupci kupuju te može predviđati što će sljedeće kupiti i na temelju čega će proizvod ili uslugu preporučiti drugima.
Novi izazovi u području BI-a
Ova godina donosi promjene u dosadašnjem korištenju BI-a, piše bizcommunity.com. BI u oblaku ili SaaS BI značajno će smanjiti cijenu uvođenja BI sustava i učiniti ga pristupačnim malim tvrtkama. BI alat ugrađivat će se u alat za analizu i izvještavanje u raznim softverskim paketima (Embedded BI). Internet of Things omogućit će analizu tržišta u realnom vremenu, a sofisticirani BI alati moći će prepoznati skrivene trendove. BI koristit će se još više u operativnim i proizvodnim odjelima tvrtaka te u istraživačkim odjelima velikih banaka. Korištenje BI alata poraslo je s 20% u 2008. godini na 53% u 2016., a tek se očekuje pravi rast.
-S jednim od izazova bavimo se i mi u Qualii – ispravna vizualizacija podataka. Naime, možete imati Big Data sustav, integriran precizno i korektno iz više izvora, no ako na kraju dana analitičar ili direktor ne razumiju izvještaj koji mu je prezentiran, cijeli projekt pada u vodu. Slikovito, došli ste u muzej prekrasnih slika, ali nema svjetla. Bez ispravne i prikladne vizualizacije poslovnih podataka možete potrošiti dane neuspješno pokušavajući razumjeti poslovanje. Drugi izazovi bili bi postavljati ne samo pitanja ‘što se dogodilo’, već ‘što će se dogoditi’, odnosno standardizirati i prediktivne modele u poslovanjima. Postoji i sloj iznad prediktivnog, primjerice, kada vam sustav savjetuje kako parametrizirati industrijski pogon da uvijek radi optimalno – rekao nam je Smolić.
Business Intelligence i mobilni uređaji
Od početka godine dostupan je Microsoftov Power BI optimiziran za pametne telefone sa značajno boljim prikazom izvještaja i alatima za lakši prikaz podataka na malim ekranima. Mobilne BI aplikacije sve su traženije među krajnjim korisnicima iz različitih poslovnih sektora, prvenstveno zbog mogućnosti da preko pametnih telefona i drugih mobilnih uređaja mogu na temelju dobivenih podataka donositi odluke u realnom vremenu dok su u pokretu, piše Digital Journal. Procjenjuje se da je do kraja 2015. godine mobilne BI softvere koristilo 40% korisnika. I dok BI-on-the-go može povećati produktivnost, još uvijek postoje određene zamjerke poput pitanja sigurnosti podataka, premalih ekrana za prikaz podataka i ograničene memorije mobilnih uređaja.
-BI softveri po defaultu mogu prezentirati sadržaj na sve uređaje. Što se tiče pametnih telefona, softveri mogu i više nego što publika traži. Na pametni telefon uglavnom idu izvještaji koji daju jučerašnje stanje, upozorenje da nešto odstupa od standarda, odnosno uglavnom dnevne i upozoravajuće informacije. Glavni sadržaj je još uvijek na većem formatu ekrana – smatra Milivoj Obradović iz Megatrenda.
Prednosti uvođenja ERP i CRM sustava u poslovanje
ERP (Enterprise Resource Planning) sustav omogućuje povezivanje poslovnih procesa ujedinjenih u jednom sustavu, informacije dostupne u realnom vremenu i bržu obradu i pristup poslovnim podatcima. – U prošlosti je uvođenje ERP-a bio IT projekt, ali sada je više business projekt jer se uvodi zbog poslovnih potreba. S razvojem clouda uvođenje ERP-a je puno lakše, brže i jeftinije. ERP rješenje Dynamics 365 je softver koji se prilagođava korisnicima, a implementacija se odvija po modulima koji pokrivaju određene poslovne procese te je moguće ERP rješenje integrirati s ostalim poslovnim rješenjima kao što su CRM i alati za poslovnu analitiku – rekla nam je Barbara Gaković, voditeljica marketinga tvrtke Adacta. Dodaje da je ERP sustav primjeren za implementaciju u svako poduzeće, pri čemu je bitno pitanje koje ERP rješenje je potrebno poduzeću ovisno o njegovoj veličini te količini i složenosti poslovnih procesa.
CRM (Customer Relationship Management) je sustav, ali ujedno i strategija, upravljanja poslovanjem i odnosima s potencijalnim i postojećim klijentima. Glavni ciljevi uvođenja CRM sustava su bolje dokumentiranje, analiza i korištenje svih klijentskih podataka u svrhu poboljšanja klijentskog iskustva, zadržavanja postojećih klijenata i podizanje prodaje.
-CRM rješenje u oblaku danas je jedino relevantno CRM rješenje zbog velikog broja prednosti u odnosu na stari model. CRM u oblaku nudi kroz mjesečni najam dostupnost najnovijih verzija rješenja, mobilnu podršku, te pristup informacijama s bilo kojeg uređaja, u bilo koje vrijeme i na bilo kojem mjestu. Cilj modernog CRM rješenja je pokriti potrebe prodaje, marketinga, field servicea i ostalih poslovnih područja – navodi Gaković. Smatra da u Hrvatskoj postoji velik prostor za napredak, pogotovo u segmentu MSP-ova, koji najčešće nisu upoznati s prednostima koje pružaju CRM rješenja. -Na hrvatskom tržištu može se naći različitih CRM alata, a neki od najčešćih su CRM sustavi tvrtaka Microsoft, Salesforce, Oracle, SugarCRM. Zanimljivo je da klijente sve češće zanima kakva je podrška lokalnih partnera za određeni CRM sustav, budući da su upravo lokalni partneri jedni od najvažnijih u procesu kvalitetne implementacije sustava i kasnijeg podrške istog – zaključuje Gaković.
Sigurno i učinkovito upravljanje dokumentima
Sve tvrtke bez obzira na veličinu mogu uvesti e-poslovanje, a njegovi benefiti sežu dalje od samog snižavanja troškova. -Svaka organizacija koja želi učinkovito upravljati poslovnom dokumentacijom, treba koristiti alate koji omogućavaju obuhvat, uređivanje, digitalno arhiviranje, te ponovno pronalaženje dokumenata. U suvremenom poslovanju proizvodi se velika količina dokumenata. Da bi rad s tim dokumentima bio što učinkovitiji i sigurniji, potreban je alat koji omogućuje pristup, uređivanje, pohranjivanje, pronalaženje i distribuciju dokumenata na razini cijele organizacije – kaže Monika Karačić, marketing manager tvrtke eVision informacijski sustavi. eVision rješenje OfficePoint pokriva cjelokupan proces upravljanja poslovnom dokumentacijom, a uključuje 5 segmenata – digitalizacija dokumenata, upravljanje dokumentima, upravljanje poslovnim procesima, upravljanje zapisima, te upravljanje suradnjom i komunikacijom.
-Najvažniji poslovni procesi u organizacijama zasnivaju se na tijeku i upravljanju poslovnih dokumenata. Danas postoje svi preduvjeti za uspostavu e-poslovanja koje integrira važne informacije iz različitih sustava i osigurava kontroliranu mogućnost pristupa višestrukim sustavima s visokom razinom sigurnosti – napominje Karačić i dodaje da e-poslovanje stvara tijek digitalnih podataka od početka do završetka i čini poveznice između managera, prodaje i poslovnih operacija unutar cijele organizacije.
-eVision je specijaliziran i za izradu Intranet portala koji predstavlja interaktivno mjesto na kojem zaposlenici jednostavno mogu doći do informacija i materijala potrebnih za svakodnevni rad, a BoardPoint rješenje za elektronsku pripremu i održavanje sjednica namijenjen je svim institucijama koje u svom poslovanju imaju potrebu za standardiziranim, učinkovitim i pravovremenim donošenjem strateških poslovnih odluka – kaže Karačić.