Uz dobre vijesti za korisnike, i hrvatski telekom operateri konačno mogu biti zadovoljniji. Većina ih je u proteklom razdoblju zabilježila rast prihoda i dobiti. Posebno je dinamično na tržištu nepokretnih telekomunikacija, gdje se odvija završna faza okrupnjivanja.
Hrvatska je prešla brojku od milijun širokopojasnih priključaka Internetu u nepokretnim mrežama, a xDSL je dominantna širokopojasna tehnologija, izvijestili su iz HAKOM-a. O rastu ulaganja telekoma u mrežu i njenu kvalitetu svjedoči i rast broja korisnika s brzinama pristupa Internetu od 10 do 30 Mbit/s. U skladu s dosadašnjim trendovima, kao posljedica početka turističke sezone, drugo tromjesečje 2016. na tržištu elektroničkih komunikacija u Hrvatskoj obilježilo je veće korištenje usluga u pokretnoj mreži. Podatkovne usluge u pokretnoj mreži nastavile su rasti te su sva tri operatora mreža pokretnih komunikacija promicala ponude paketa govornih i podatkovnih tarifa.
Osim većih dostupnih brzina spajanja, dobra vijest za hrvatske korisnike je i ukidanje naknade od 5 kuna mjesečno za radijsku frekvenciju, koju su do sada plaćali korisnici mobilnih usluga s mjesečnom pretplatom, a koje je Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture ukinulo posljednjim izmjenama Pravilnika o plaćanju naknade za pravo uporabe adresa, brojeva i radiofrekvencijskog spektra.
Hrvatsko telekom tržište – dvije strane medalje: ekspanzija i duopolizacija
Uz dobre vijesti za korisnike, i hrvatski telekom operateri konačno mogu biti zadovoljniji. Većina ih je u proteklom razdoblju zabilježila rast prihoda i dobiti. Posebno je dinamično na tržištu nepokretnih telekomunikacija, gdje se odvija završna faza okrupnjivanja: Optima Telekom pokrenula je postupak pripajanja H1 Telekoma i na taj način ga uvela pod zajednički HT-a. S druge strane, očekuje se Vipnetovo preuzimanje Metroneta, čime bi fiksne mreže bile svedene na dva velika igrača. Dok neki smatraju da je takav razvoj situacije povratak u vrijeme početka liberalizacije tržišta, drugi ističu kako je hrvatsko tržište premalo za veći broj fiksnih operatera, te da ovakvim razvojem situacije korisnici neće izgubiti.
Fiksne, mobilne i cloud usluge u jednom paketu: više komunikacije uz više pogodnosti
Ne spajaju se samo telekomi. Trend objedinjavanja vidljiv je i na tržištu usluga koje oni nude: dok pada dual play (kombinacija telefona i pristupa Internetu), raste triple play (telefon+Internet+IPTV), ali stižu i quad play usluge koje objedinjuju telefoniju, pristup Internetu, IPTV i mobilnu telefoniju u jedinstvenu uslugu s jednim računom. Prema podatcima HAKOM-a, u posljednjih godinu dana broj quad play korisnika popeo se do brojke od 38,7 tisuća, što je porast od 8,2 posto u odnosu na godinu dana ranije.
Telekomunikacijske usluge po mjeri malih i srednjih poduzetnika: sami odaberite usluge koje ćete koristiti i ostvarite uštede
Za poslovne korisnike u pakete se uključuju i brojne cloud usluge, od Office aplikacija, mnogih poslovnih aplikacija, pa čak i najam informatičke opreme i infrastrukture. Svim tim uslugama moguće je pristupiti bilo kada i bilo gdje, one se prilagođavaju posebnostima svakog posla, a štede vrijeme i novac jer ne zahtijevaju kapitalna ulaganja – korisnik plaća koliko potroši.
Više od telekomunikacija: fiskalne blagajne, hosting paketi, električna energija, informatička oprema, aplikacije i IT infrastruktura
Telekomi već duže vremena šire paletu svojih usluga kako bi odgovorili na sve zahtjeve modernog poslovanja. Tako u njihovoj ponudi, uz već spomenute telekomunikacijske usluge, možete pronaći i drugi tip usluga uz koje možete optimizirati svoje poslovne procese: fiskalne blagajne (softverska i hardverska rješenje za brzo i pouzdano izdavanje računa u različitim sektorima), najam informatičke opreme koji vam omogućava da izbjegnete velike startne troškove njenog nabavka i plaćate mjesečni trošak najma, poslovne aplikacije (Office aplikacije, rješenja za pohranu podataka, upravljanje odnosima s klijentima, ljudskim resursima, vozilima, poslovnim procesima, dokumentima…), infrastrukturne usluge (serveri, pohrana podataka, videonadzor…), usluge vezane uz poslovanje putem Interneta (naplata, smještaj stranica, marketing…), te medijska i digitalna rješenja za promociju i oglašavanje.
Trendovi u telekomunikacijama: korisnici ovisni o mobilnom komuniciranju
Ako do sada niste primijetili – postali smo ovisni o mobilnom komuniciranju. Potvrđuje to i izvješće analitičara iz Deloitta, pod nazvom Global Mobile Consumer Trends, u kojem kao jedan od nalaza ističu činjenicu da zbirno na svojim mobitelima provjeravamo informacije više od 80 milijardi puta dnevno. Gotovo svi korisnici mobilnih telefona provjere zaslon svojih mobitela unutar tri sata od buđenja. Kod potrošača na tržištima u razvoju, 93 posto je onih koji pogledaju svoj mobitel do najviše jednog sata od buđenja, a 14 posto potrošača provjerava svoj mobitel najmanje sto puta dnevno. Tekstualne i instant poruke prve su od aplikacija koje potrošači provjeravaju odmah ujutro. Glasovne usluge su i dalje najčešće korištene na razvijenim tržištima (75 posto ispitanika na tjednoj razini), a u korak ih prati korištenje tekstualnih poruka (74 posto). Osim toga, u Deloittu ističu sljedeće trendove:
- Rast brzine pristupa – do kraja godine, očekuje se da će broj gigabita u sekundi (Gbit/s) u povezivanju s Internetom oštro, tj. deseterostruko porasti na deset milijuna gigabita, od čega 70 posto vjerojatno na rezidencijalne pristupne veze.
- Rabljeni pametni telefoni – tržište vrijedno 17 milijardi dolara za koje možda nikada niste čuli. U 2016. godini očekuje se direktna ili zamjenska prodaja oko 120 milijuna rabljenih pametnih telefona, pri čemu će njihovi vlasnici ostvariti ukupnih prihod veći od 17 milijardi dolara. Očekuje se da će 10 posto novih vrhunskih pametnih telefona kupljenih u 2016. godini, a to su oni vrijedni 500 i više dolara, promijeniti tri ili više vlasnika prije povlačenja iz uporabe.
- Gomilanje fotografija – U 2016. godini predviđa se razmjena, odnosno pohranjivanje 2,5 bilijuna fotografija online, 15 posto više u odnosu na lani. Preko 90 posto fotografija bit će snimljeno pametnim telefonom, a ostatak DSLR fotoaparatima, kompaktnim kamerama, tabletima i laptopima.
- Prestanak korištenja glasovnih poziva – za oko 26 posto korisnika pametnih telefona na razvijenim tržištima proteći će u 2016. godini i po tjedan dana bez tradicionalnog telefonskog poziva. Riječ je o pojedincima poznatima kao podatkovni ekskluzivci, koji nisu prestali komunicirati, već tradicionalne glasovne pozive zamjenjuju kombinacijom tekstualnih poruka, uključujući SMS, glasovne i video usluge bez posredovanja davatelja internetskih usluga u kontroli sadržaja koji se prenosi (eng. Over-the-top, OTT).
- Pozivi preko Interneta – stotinu mobilnih operatora nudit će barem jedan paket glasovnih usluga do kraja 2016. godine, dvostruko više u odnosu na kraj i šest puta više u odnosu na početak 2015. godine. Procjena iz izvješća govori o oko 300 milijuna korisnika glasovnih usluga putem WiFi-ja (VoWiFi) i/ili glasovnih usluga putem LTE-a (VoLTE), dvostruko više nego na početku 2016. godine i pet puta više u odnosu na početak 2015. godine.
5G pred vratima: što donosi nova generacija komunikacijskih mreža?
Što donose mreže nove generacije otkriva novi Ericssonov globalni izvještaj „Mogućnosti uz 5G: Pogled iz 8 gospodarskih grana”. Kroz anketu više od 650 rukovoditelja širom svijeta (direktori informatike, tehnički direktori, direktori marketinga i drugi IT manageri iz 8 ključnih gospodarskih grana na koje će najvjerojatnije utjecati 5G: autoindustrija, komunalne službe, javna sigurnost, high-tech proizvodnja, Internet/digitalni urođenici, zdravstvena skrb, financijske usluge i mediji/igre) otkriva se koja će uporaba dominirati u pojedinoj gospodarskoj grani te koji će poslovni razlozi biti glavni motivator za korištenje 5G.
Rima Qureshi, čelna osoba regije Sjeverna Amerika, odgovorna za strategiju u Ericssonu kaže: -5G će ubrzati ovu transformaciju i stvoriti nove načine korištenja, nove izvore prihoda i nove poslovne modele za industrije i same korisnike.
Usvajanje tehnologija koje se pojavljuju, poput M2M komunikacije, širokopojasne povezivosti, usluga u oblaku i mobilnosti, pokreće inovacije u poslovnim subjektima ispitanika, a kako će one djelovati u pojedinom sektoru pročitajte u nastavku:
Zdravstvena skrb: 5G obećava veću kvalitetu života
Većina smatra kako će 5G omogućiti implementaciju novih usluga i proizvoda koji će poboljšati kvalitetu života pacijentima. Njih 94 posto izjavilo je da će napraviti velike promjene u svom poslovanju kako bi iskoristili prednosti 5G mreža.
Javna sigurnost: 5G će unaprijediti sigurnost i doživljaj građana
Organizacije iz ovog područja očekuju da će 5G tehnologija i Internet stvari pomoći u sigurnosti građana uz što je moguće veće uštede. Čak 96 posto ispitanika već investira u nove tehnologije. Smatraju da nove mreže osiguravaju nove mogućnosti koje donose povezani uređaji, a tzv. network slicing putem 5G omogućit će prioritetne komunikacije tijekom hitnih situacija.
Automobilska industrija: automobili će se oslanjati na visoke performanse i sigurne mreže
Poboljšane performanse i sigurnost te komunikacija različitih uređaja područja su za koja se predviđa da će im 5G osigurati pravu poslovnu vrijednost. Povezani auto je glavni trend u autoindustriji i, premda mnogi predviđaju samovozeće sustave, unaprjeđeni GPS s aktualnim stanjem prometa i ažurnim kartama najpoželjnija je uporaba 5G globalno.
Komunalne službe: 5G će pomoći u uštedama i osiguravanju postrojenja
Povećana produktivnost, brže uvođenje novih proizvoda i usluga korisnicima te povećana efikasnost ključni su poslovni pokretači u komunalnim službama za usvajanje 5G. Udaljeni nadzor i održavanje putem senzora, ocijenjeni su kao najveće dobrobiti s obzirom na to da mnoge komunalne službe žele zaštititi vrijednu imovinu koja se nalazi daleko, a ponekad i u opasnoj okolini.
High-tech proizvodnja: Postizanje vršne produktivnosti uz 5G
Ugrožene od novih igrača i poslovnih procesa, kompanije žele iskoristiti 5G u povećanju produktivnosti, poboljšanju korisničkog doživljaja te bržeg uvođenje novih proizvoda i usluga na tržište. Mnogi očekuju da će 5G pomoći upravljanju rizicima nadgledanjem imovine te poboljšanjem sigurnosti udaljenih postrojenja.
Internet/digitalni urođenici: Izgradnja lojalnosti korisnika uz 5G
Online trgovine, društvene mreže, digitalne organizacije i alati za suradnju, putovanja i usluge za dijeljenje putnih troškova u ovom sektoru trebaju najsuvremeniju tehnologiju da bi ostali poželjni, privukli nove kupce te izgradili lojalnost korisnika. Ukupno 96 posto ispitanika potvrđuje da investiraju s ciljem korištenja prednosti 5G i da je bolji doživljaj korisnika najveća dobrobit koju od toga očekuju.
Financijske usluge: 5G će poboljšati produktivnost i zadovoljstvo klijenata
Industrija financijskih usluga očekuje da će 5G osnažiti mobilno trgovanje u stvarnom vremenu te tzv. ultrabrzo trgovanje (high frequency trading). Uz sigurnost koja je na ključnom mjestu u svijetu financija, 84 posto čelnika iz ovog sektora pokazuju zanimanje za potencijal 5G u omogućavanju još sigurnijih transakcija.
Mediji i igre: 5G će donijeti istinski sveobuhvatno iskustvo
Oduševiti i zadržati pažnju korisnika pokušat će novim sveobuhvatnim iskustvima, poput ultra HD 4K i virtualne stvarnosti na mobilnim uređajima, korištenjem većih kapaciteta putem 5G mreža. Značajna većina je istaknula objavu osobnih sadržaja s pogledom od 360 stupnjeva uživo te dodatni razvoj fiksnog bežičnog širokopojasnog pristupa kojeg očekuju od 5G.
Telekomunikacije i zdravstvo: doktor u svakoj kući
Na valu napretka u području telekomunikacija, polako, ali sigurno, u svijetu zdravstvene skrbi kao jedna od najznačajnijih promjena u posljednjem desetljeću je rast upotrebe telemedicine. Brzo tržišno usvajanje rješenja koja omogućavaju liječenje na daljinu temelji se na ekonomskim, društvenim i političkim razlozima, u čijem je korijenu rastuća potražnja za cjenovno prihvatljivijoj i dostupnijoj zdravstvenoj zaštiti. Hrvatski zavod za telemedicinu navodi kako se telemedicinom mijenja tradicionalan način pružanja zdravstvenih usluga jer se, pomoću videokonferencije u stvarnom vremenu, omogućuje povezivanje s liječnikom specijalistom bez obzira na udaljenost i zemljopisni položaj, što povećava kvalitetu života i oslobađa pacijente nepotrebnih putovanja, troškova i štedi im vrijeme.
Očekuje se da će globalno telemedicinsko tržište nastaviti s brzim rastom – stopom od 14% godišnje i do 2020. dosegnuti ukupnu vrijednost nešto veću od 36 milijardi američkih dolara. Usporedbe radi, to je tržište 2014. godine, prema procjenama, ostvarilo promet od oko 14 milijardi USD. Osim ugodnosti, inovacija i personalizirane zdravstvene zaštite, rast će biti pogonjen novim opcijama plaćanja, rušenjem granica i pristup međunarodnim tržištima putem telekomunikacijskih kanala, prepoznavanjem telemedicine od strane resornih državnih tijela, te uvođenjem telemedicinskih rješenja od strane sve više privatnih zdravstvenih ustanova.
Pametne kuće – nova fronta umrežavanja
Na tržištu su se pojavila prva cjelovita komercijalna rješenja za pametne kuće. Temeljena na mrežnom povezivanju pojedinih kućnih podsustava, ona omogućavaju automatizaciju svakodnevnog upravljanja kućanskim uređajima, regulaciju uvjeta unutar i izvan kuće, upravljanje multimedijom, praćenje rada pojedinih uređaja, mjerenje njihove potrošnje i sprečavanje neželjenih situacija.
Cjenovno dostupna rješenja nude neinvazivne metode instalacije, koje ne zahtijevaju korištenje brojnih kablova – dovoljno je instalirati module u bilo koji prekidač, utičnicu, podizač roleta i slično… Moduli se ne ugrađuju trajno, te ih je u slučaju potrebe za renovacijom doma ili intervencijom u unutarnje uređenje moguće izvaditi i premjestiti na novu lokaciju. Oni se zatim putem mreže sinkroniziraju i nastavljaju obavljati svoje zadaće. Pojedine module moguće je kontrolirati i automatizirati, te dobivati izvješća o njihovom korištenju putem aplikacije na mobilnim uređajima.
Senzori za pametne kuće trenutno se kreću u rasponu od senzora za poplave, koji dojavljuju curenje vode i prekidaju dotok u slučaju nezgode, senzora za vatru, koji također isključuju instalacije, pametnih utičnica koje detektiraju pokvarene uređaje, gase ili pale uređaje po potrebi, senzore za upravljanje vratima i prozorima, jačinom i bojom svjetla, klimatizacijskim uređajima…
U budućnosti senzore će biti moguće kontrolirati putem TV uređaja: ukoliko vam netko pokuca na ulazna vrata, film koji gledate će se pauzirati, upalit će se ulazno svjetlo i kamera pred ulaznim vratima će vam na televizor pustiti sliku osobe koja stoji pred vratima, te ponuditi opciju da joj otključate vrata. Nadalje, senzori će sami motriti uređaje i ukoliko dođe do kvara pozvati servisera da ga otkloni, u sustav će se integrirati i online prodavaonice u kojima ćete moći automatizirati uobičajene nabavke potrepština.
Pametni gradovi pomiču granice razvoja
Industrija pametnih gradova raste na valu popularnosti Interneta stvari, sve većih brzina Interneta i sve bržeg tehnološkog razvoja. Pametni gradovi više nisu fantazije iz budućnosti, nego opipljiva stvarnost koju su prigrlili i neki u Hrvatskoj. Dubrovniku, koji posljednjih nekoliko godina aktivno sudjeluje u pokretu pametnih gradova, ove se godine pridružio i Zagreb. Ta dva hrvatska grada samo su fragmenti industrije koja će, procjenjuju stručnjaci, generirati 400 milijardi USD do 2020., u više od 600 gradova na globalnoj razini. Što morate znati o pametnim gradovima da biste se uključili u trend? Za početak – što je pametni grad: riječ je o gradu koji koristi IoT senzore, elektromotore i tehnologiju koja omogućava povezivanje različitih komponenti kroz sve slojeve grada i infrastrukture, od podzemlja, ulica, do zraka koji udišu njegovi žitelji. Podatci koji se pri tom generiraju, podliježu analizi, uočavaju se relevantni uzorci i sukladno njima kreiraju gradske politike, procedure i odluke koje doprinose kvaliteti življenja. Ono što pametni grad čini mogućim su:
- Pametna energija – stambene i poslovne zgrade postaju energetski učinkovitije, manje troše te istovremeno prikupljaju podatke i analiziraju potrošnju. LED rasvjeta prvi je korak mnogih lokalnih zajednica prema učinkovitijoj potrošnji energije. Stambene zgrade otkrivaju benefite instalacije pametnih komponenti u električne instalacije, što vodi učinkovitijoj potrošnji energije i manjoj zagađenosti, poglavito u sredinama koje postaju sve urbaniziranije.
- Pametni prijevoz – tehnološka rješenja omogućavaju inovacije u sustavima parkiranja, javnog prijevoza, gdje se prate vozila i putnicima javlja vrijeme dolaska, prilagođava se prometna signalizacija u trenutcima opterećenja i slično… Senzori prikupljaju podatke o kretanjima vozila i ljudi na svim vrstama prijevoznih sredstava i reguliraju promet na način da svima omogućavaju jednostavniji i brži protok prema željenom odredištu.
- Pametni podaci – ogromne količine podataka koje generiraju sustavi pametnih gradova moraju biti analizirane kako bi se iznašle korisne informacije. Neki gradovi odlučuju se na otvorene online portale putem kojih čine podatke javno dostupnima te ih svi zainteresirani mogu koristiti i doprinositi poboljšanju kvalitete života uz pomoć predviđajuće analitike koja podatke filtrira, prevodi ih u relevantne informacije na temelju kojih je moguće poduzeti konkretne korake.
- Pametna infrastruktura – prikupljeni podatci služe kao temelj kvalitetnijeg održavanja i budućeg planiranja.
- Pametna mobilnost – izgradnja pametnog grada je proces koji nikad ne završava. Tehnologija mora biti interoperabilna i funkcionirati bez obzira na to tko i kad ju je ‘uključio’ u sustav. Podatci moraju teći kroz mnoge dijelove sustava, privatne i javne i voditi računa o pitanjima intelektualnog vlasništva, sigurnosti i privatnosti.
- Pametni IoT uređaji – ključna komponenta u razvoju pametnih gradova. Kad ih se umreži na smislen način, oni mogu omogućiti prikupljanje i kolanje podataka koji omogućavaju upravljanje kompleksnim sustavima u realnom vremenu.