Prema Strategiji razvoja turizma Hrvatske do 2020., proizvod poslovnih skupova smatra se jednim od potencijalno važnijih turističkih proizvoda. Hrvatska namjerava do 2020. godine privući oko milijun sudionika poslovnih skupova godišnje te povećanjem njihove prosječne potrošnje pozitivno utjecati na povećanje prihoda od kongresnog turizma.
U Hrvatskoj je tijekom 2016. godine ostvareno 16,3 milijuna dolazaka i 91,3 milijuna noćenja. Navedeni rezultat predstavlja oko 11 milijuna više ostvarenih noćenja u odnosu na 2015. godinu. Kako je zaključio direktor Glavnog ureda Hrvatske turističke zajednice Ratomir Ivičić, hrvatski turizam iz godine u godinu ostvaruje poraste turističkog prometa, a da bi navedeni trend zadržali, moramo ponudu i aktivnosti širiti na cijelu godinu, s obzirom na to da smo u samoj špici sezone, posebice u hotelskom segmentu, gotovo u potpunosti popunjeni. Jedno od rješenja svakako bi trebalo biti jačanje aktivnosti u poslovnom i kongresnom turizmu. Ministar turizma Gari Cappelli, ujedno i predsjednik HTZ-a, najavio je kako uskoro planiraju ponovno otvaranje kongresnog ureda, te da razmišljaju i o uredu za kulturni turizam, jer je razvoj tih oblika turizma, uz zdravstveni i nautički, velik potencijal za rast turističkog prometa u pred i posezoni.
Turističkom strategijom usvojenom 2013. predviđeno je da će 2020. u Hrvatskoj biti 93 milijuna noćenja, što će vjerojatno biti postignuto i ranije, no nije izvjesno da će istodobno biti dostignut i cilj iz strategije do 2020. od 14,3 milijardi eura domaće i strane turističke potrošnje.
Rekordi u turizmu 2016. nisu bili samo u dolascima i noćenjima, već i u oko 670 milijuna eura investicija u turističkom sektoru, čime je ne samo otvoreno 40-ak novih i novoobnovljenih hotela, obiteljskog smještaja, hostela i drugih smještajnih i ugostiteljskih objekata, nego i znatno povećana kvaliteta i raznovrsnost ponude na Jadranu i u kontinentalnom dijelu zemlje.
Poslovni i kongresni turizam – rješenje za produljenje turističke sezone
-Poslovni i kongresni turizam jedan su od najbrže rastućih segmenata turizma u posljednjih nekoliko godina. Do sada smo imali vrlo dobre rezultate, a otvaranjem novog Konvencijskog centra moći ćemo produljiti sezonu od veljače do prosinca – kaže Katarina Lilić, izvršna direktorica Amadria Parka.
Amadria Park obuhvaća najbolje hotele poznatih brandova Milenij hotela iz Opatije i Solaris Resorta iz Šibenika. Trenutačno obuhvaća hotele visoke kategorije s 4 i 5 zvjezdica: Milenij, Sv. Jakov, Royal, Grand Hotel 4 opatijska cvijeta i Agava u Opatiji te Solarisove hotele Ivan, Jure i Andrija. Uz novi brand povezani su brojni dodatni sadržaji koji gostima pružaju mogućnosti opuštanja i zabave.
-Kongresni turizam upravo i jest segment turizma ključan za produljenje turističke sezone, kako u našem hotelskom objektu, tako i u destinaciji. Rujan i listopad tradicionalno su jaki kongresni mjeseci, a u posljednje vrijeme sve više i studeni, gdje smo u prošloj godini zabilježili velik broj noćenja generiranih iz ovog segmenta. Treba spomenuti da Sheraton Dubrovnik Riviera Hotel ima najveću hotelsku kongresnu dvoranu u Hrvatskoj – rekao nam je Leonardo Buzov Vulas, direktor prodaje i marketinga, Dubrovnik Riviera Hotels.
Akcijski plan razvoja kongresnog turizma – strateški ciljevi i programi za nastavak rasta
Kako donosi portal PoslovniTurizam, na 5. Forumu kongresne industrije krajem prosinca prošle godine održana je prva javna prezentacija Akcijskog plana razvoja kongresne ponude, sastavnog dijela Strategije razvoja turizma Hrvatske do 2020. godine. Prema ovoj Strategiji, proizvod poslovnih skupova smatra se jednim od potencijalno važnijih turističkih proizvoda Hrvatske.
Hrvatska namjerava do 2020. godine privući oko milijun sudionika poslovnih skupova godišnje te povećanjem njihove prosječne potrošnje pozitivno utjecati na povećanje prihoda od kongresnog turizma. Takav pomak nužno pretpostavlja niz pod-ciljeva, koji se odnose na povećanje broja skupova međunarodnih asocijacija i korporacija što će se održavati u Hrvatskoj, povećanje prepoznatljivosti zemlje kao kongresne destinacije, povećanje prodajnih, lobističkih i organizacijskih vještina te kvalitete sadržaja i usluga svih dionika povezanih u interesni lanac, uključujući, prije svega, kongresne centre, DMC/PCO agencije i hotelijere. Realizacija navedenih ciljeva definirana je kroz četiri programa u Akcijskom planu, a oni uključuju unaprjeđenje kongresne infrastrukture, jačanje kapaciteta kongresnih ureda i udruga, podizanje kvalitete usluga te povećanje prepoznatljivosti Hrvatske na međunarodnom kongresnom tržištu.
Pozicioniranje Hrvatske na međunarodnom tržištu poslovnih skupova
Hrvatska je destinacija koja se svaki put sve bolje pozicionira na međunarodnom tržištu. Već godinama naše obale bile su prepoznate kao odlična destinacija za odmor, ali sada su se neke stvari počele mijenjati. Zagreb se pretvara u odličnu destinaciju za turizam, osobito za zimsko i proljetno doba. A u gradovima obale svaki put nađete novi prostor za događanja, smatra Māra Vītols-Hrgetić iz Kongresnog centra FORUM Zagreb, te dodaje: -Moramo istaknuti sigurnost države i gradova, kvalitetu usluge i hrane, bogatu prirodu, ogromnu kulturnu baštinu i odlične veze s drugim gradovima. Nova zračna luka mogla bi utjecati na veći broj skupova. Što se nas tiče, u FORUM-u Zagreb svake godine imamo više upita za događanja koja organiziraju vanjske tvrtke iz drugih europskih zemalja. Također, sve češće nam dolazi Turistička zajednica Grada Zagreba s mogućim klijentima na obilazak Zagrebačke ponude.
-Smatram da je pozicija Zagreba i Hrvatske sve bolja na međunarodnom tržištu, zahvaljujući kako promotivnim aktivnostima te suradnji s kongresnom industrijom i Gradom, tako i ukupnom povećanju kvalitete ponude i prepoznatljivosti destinacija. To se može lako potkrijepiti i statističkim podatcima međunarodne organizacije ICCA, gdje Zagreb iz godine u godinu bilježi sve bolji rezultat na tržištu međunarodnih asocijacija. Jednako tako, sve je veći interes za organizaciju incentive putovanja i posebnih događanja od strane korporativnog sektora – navodi Zlatan Muftić, direktor Sektora turističkog proizvoda i voditelj Kongresnog ureda pri Turističkoj zajednici grada Zagreba.
Prema riječima Katarine Lilić, organizatori poslovnih događanja iz inozemstva još uvijek otkrivaju Hrvatsku kao novu destinaciju. Zbog toga je potrebno snažnije brandirati Hrvatsku kao destinaciju koja u segmentu poslovnog turizma može konkurirati bilo kojoj drugoj zemlji na Mediteranu. Osim toga, treba osigurati bolju povezanost s ključnim europskim središtima, u prvom redu uvođenjem dodatnih zrakoplovnih linija, smatra Katarina Lilić.
-Iz vlastitih iskustava i interakcije s ljudima iz sfere poslovnog i kongresnog turizma, mogu reći da je Hrvatska kao destinacija mnogo bolje pozicionirana u ovom segmentu u odnosu na ranije. Dubrovnik je ipak nešto bolje pozicioniran u odnosu na druge hrvatske gradove i regije, te ima najdulju sezonu, no da bi se dostigao maksimalni potencijal potrebno je poraditi ne samo na hotelskoj ponudi, već i na ulaganjima u infrastrukturu, boljoj prometnoj povezanosti s ostatkom Europe i svijeta te izgradnji adekvatnog imagea koji će privući organizatore kongresa i navesti ih da svoja događanja dovedu upravo u Hrvatsku – pojašnjava Leonardo Buzov Vulas.
Dubrovnik je kongresna i insentiv destinacija još od 70-ih godina, i popularan je kod organizatora kao destinacija. Danas image Dubrovnika raste još i više s drugim događanjima koji se u Dubrovniku odvijaju, kao što su medijsko lansiranje novih modela automobila, snimanje Hollywood i Bollywood filmova, HBO serija, realityja s azijskog tržišta itd., navodi Danijel Marušić iz tvrtke Dubrovnik Travel d.o.o.
-Hrvatska je tek prije desetak godina zakoračila u ovaj segment i rezultati dolaze, polako, ali sigurno. Dubrovnik je snažan brand, ali kao i svaka destinacija, i on ima ograničene mogućnosti. Hrvatska se razvija rapidno u ovom segmentu i definitivno je lider u regiji u odnosu na države u našoj okolici. Druge destinacije oslanjaju se na image i poziciju Hrvatske jer su tek prije 5-6 godina krenule u bitku za svoj dio kolača ove rastuće i vrlo unosne vansezonske industrije – rekao je Marušić.
Kongresni i poslovni skupovi – što nas čeka u 2017. godini
O najavama poslovnih i kongresnih skupova u 2017. godini u Kongresnom centru FORUM Zagreb upitali smo Māru Vītols-Hrgetić.
-Prošle godine na godišnjem Forumu Hrvatske udruge profesionalaca kongresnog turizma zaključilo se da se ‘akcijskim planom postavlja vizija kojom bi se do 2020. godine Hrvatska razvila u jednu od najpoželjnijih europskih destinacija za manje i srednje poslovne skupove asocijacija i korporacija.’ Mi pripadamo baš u tu kategoriju – navodi Māra Vītols-Hrgetić.
Za ovu godinu u FORUM-u je već potvrđeno dosta događanja za između 100 i 250 sudionika. Organizatori su ministarstva i državne agencije (kao što je Info dan ‘Međunarodna suradnja kroz Eureka i Eurostars program te SME Instrument’), Sveučilište u Zagrebu (The 9th International Conference of the Faculty of Education and Rehabilitation Sciences), te različite udruge i komore (2. Intraslaw konferencija, Konferencija o modernizaciji i inovacijama u javnom sektoru, pripreme za državne ispite – preko ljeta.
-Najviše su događanja rezervirale tvrtke iz farmaceutskog sektora (tijekom cijele godine), ali i banke i osiguranja. Sami organiziramo po treći put našu konferenciju MEETING G2 za umrežavanje hrvatske dijaspore s domovinom – kaže Māra Vītols-Hrgetić.
Zagreb iz godine u godinu napreduje kao kongresna i poslovna destinacija, te se pokazuje sve veći interes za organizaciju skupova drugih poslovnih događanja u gradu. -Za ovu priliku mogu se izdvojiti 20. bijenalni međunarodni simpozij međunarodnog konzorcija za socijalni razvoj, 15th Symposium of Aquatic Microbial Ecology. U najavi je i Svjetski kongres poduzetnika, kao i brojni drugi međunarodni skupovi – najavljuje Zlatan Muftić.
Leonardo Buzov Vulas kaže kako su zadovoljni trenutnim trendom, kao i brojem potvrđenih kongresa u 2017. Od većih konferencija u 2017. izdvaja Reboot Develop, međunarodnu konferenciju svjetski poznatih programera videoigara, Međunarodnu poštansku konferenciju te Regionalni nefrološki simpozij.
DT Croatia – Dubrovnik Travel već je u organizaciji nekoliko većih korporativnih događaja koji su u tijeku na području Republike Hrvatske i susjednih država.
-Najave su jako dobre, primjećuje se trend planiranja unaprijed te da se ova industrija djelomično stabilizirala. Nažalost, i Hrvatska će i ove godine profitirati od toga što se mnogi skupovi otkazuju u destinacijama koje organizatori smatraju nesigurnima. Mi već od početka godine radimo na novom Nissan Micra projektu u Dubrovniku koji traje sve do sredine ožujka, a kongrese nekolicine globalnih savjetničkih i farmaceutskih tvrtaka pripremamo za 2017. na području Hrvatske, te jedan regionalni stomatološki – najavio je Daniel Marušić.
Prognoze i očekivanja u kongresnoj industriji
Kako kaže Zlatan Muftić, očekuju daljnji napredak i rast u ovom segmentu, što temelje i na otvorenju novog terminala Zračne luke Franjo Tuđman, te dodaje: -To će otvoriti nove mogućnosti, zahvaljujući povećanju izravnih avio linija koje očekujemo i koje su jedan od ključnih faktora u privlačenju poslovnih i ostalih događanja. Vjerujemo da će u skoro vrijeme biti donesene i odluke vezane uz infrastrukturu – u prvom redu izgradnju kongresnog centra u Zagrebu, čime bi se zaokružila kongresna ponuda u glavnom gradu i što bi otvorilo nove mogućnosti u privlačenju značajnih međunarodnih događanja.
-Vidimo napredak u kvaliteti hrvatskih destinacija, tj. ponude, gdje je privatni sektor najviše pošao naprijed, jer puno se ulaže u infrastrukturu i ljude, dok javni sektor ne ide baš ukorak s razvojem, čak u nekim destinacijama ograničava razvoj jer koči projekte ili smeta i uopće ne pomaže, a što mu je uloga. Ali kako se u našoj industriji danas gleda mnogo drugih faktora za odluku o destinaciji i događanjima, svatko tko je dovoljno fleksibilan i tko god ulaže u kvalitetu od toga će profitirati i sebe uspješno pozicionirati na tržištu. Mi slušamo što žele naši klijenti, i ispunjamo njihova očekivanja – zaključuje Daniel Marušić.
Pokretanje projekta ‘Hrvatski kongresni ambasadori’
Na Forumu kongresne industrije predstavljen je i Ambasador program, središnji projekt Hrvatske udruge profesionalaca kongresnog turizma u ovoj godini. Po uzoru na ostale svjetske kongresne destinacije, HUPKT u suradnji s HTZ-om priprema program podrške značajnim hrvatskim znanstvenicima i stručnjacima, tzv. ambasadorima, koji uživaju svjetski ugled u raznim udruženjima te mogu dovesti međunarodne skupove u Hrvatsku. Ambasador program nudit će razne oblike podrške organizatorima skupova, od sufinanciranja putovanja na međunarodna događanja asocijacija, do podrške prilikom kandidatura Hrvatske i novčanih subvencija za dobivanje skupova.
Šibenik nova kongresna destinacija za velike skupove
U sklopu Solarisa gradi se novi konvencijski centar na 6.000 četvornih metara, s 11 dvorana, i moći će primiti 1.500 sudionika.
-Konvencijski centar Šibenik bit će najveći i najmoderniji centar u Hrvatskoj za organizaciju različitih vrsta događanja. Važno je naglasiti da ga prati pet hotela s 1.500 soba, više od 20 različitih restorana i barova, 1.400 parkirnih mjesta i 1.100 djelatnika. Budući da ćemo na jednom mjestu ponuditi sve što je potrebno za organizaciju događaja, Konvencijski centar postat će mjesto za organizaciju najvećih i najkompleksnijih događaja – naglašava Katarina Lilić, izvršna direktorica Amadria Parka.
Konvencijski centar Šibenik