Ministarstvo financija radi na poreznim promjenama i moguće je da će od iduće godine tvrtke opet imati pravo na obračunavanje pretporeza prilikom kupnje automobila što bi, uz moguće uvođenje vinjeta za naplatu korištenja autocesta, pomoglo bržem rastu automobilskog tržišta.
U prva tri mjeseca ove godine u Hrvatskoj je prodano 9.129 novih vozila, što je 12,6% više nego u istom razdoblju 2015., a najveći udjel na tržištu zadržali su Volkswagen i Opel, objavila je Promocija plus. U ožujku je prodano 4.119 novih vozila ili 19% više nego u istom mjesecu 2015. godine. Najveću prodaju ostvario je Opel (577 vozila), postigavši 14% udjela na tržištu. Najprodavaniji model bio je Opel Astra, prodano je 331 vozilo ili 210 više nego u ožujku prošle godine.
VW i Opel zadržali vodeće tržišne udjele
U prvom kvartalu ove godine najveći tržišni udjel na hrvatskom automobilskom tržištu zadržao je Volkswagen, nepunih 13% (1.159 vozila). Tržišni udjel VW smanjio se u odnosu na isto razdoblje lani, kada je imao 15,46% (1.253 vozila). Drugo mjesto zadržao je Opel s tržišnim udjelom nešto iznad 10% (934 vozila). Za razliku od VW, Opel je povećao tržišni udjel u odnosu na lanjsku godinu, kada je iznosio 9,23% (prodanih 755 vozila).
Na trećem mjestu s prodanih 768 vozila je Škoda, čime ima 8,4% tržišnog udjela novih vozila. Kako je lani u prvom kvartalu prodano 819 Škoda, češka je marka vozila smanjila tržišni udjel: lani je on iznosio 10,11%. Četvrto mjesto zauzeo je Ford (prodanih 609 vozila), čime je skoro udvostručio tržišni udjel u godinu dana s 3,57 na 6,67%. U prva tri mjeseca 2015. godine Ford je u Hrvatskoj prodao 289 vozila.
Najprodavaniji model vozila u prvom ovogodišnjem tromjesečju bio je Opel Astra (prodanih 462 vozila), što je 267 više nego u istom razdoblju lani. Na drugom je mjestu VW Golf (prodanih 450 vozila) ili 22 manje nego lani, a na trećem Škoda Octavia (prodanih 428 vozila) ili 38 više nego lani.
Pozitivne pokazatelje s hrvatskog tržišta automobila na početku ove godine potvrdio je i oživljeni Zagreb Auto Show, koji se ove godine održao po 14. put te je podsjetio na svoje najbolje dane. Nakon 8 godina stanke, na sajmu se osjetio optimizam na tržištu kakvog nije bilo od 2008. godine.
Izlagalo je ukupno 440 izlagača iz 33 zemlje u 14 paviljona Zagrebačkog velesajma te na otvorenom prostoru. Predstavljeno je ukupno 29 automobilskih marki, 35 marki motocikala i 17 marki gospodarskih vozila, od čega 70 premijera (4 svjetske vicepremijere i 34 hrvatske premijere automobila, 4 svjetske premijere, jedna vicepremijera, 3 europske vicepremijere i 2 hrvatske premijere za gospodarska vozila te 22 hrvatske premijere za motocikle i četverocikle).
Ove godine nisu nastupili neki od velikih proizvođača, poput Fiata, Alfa Romea, Volva, Honde i Subarua, no sajam nije bio nimalo nezanimljiv i neatraktivan. Dovoljno je navesti da su posjetitelji mogli vidjeti svjetske vicepremijere dovezene izravno sa sajma u Ženevi (Renault Scenic, Audi Q2, Seat Ateca, VW Tiguan, Rimac Concept_S…). Na sajmu je predstavljeno čak 70 modela ili njihovih verzija dosad neviđenih u hrvatskim prodajnim salonima ili na cestama, mogli su se vidjeti i atraktivni koncepti s lanjskog salona u Frankfurtu: Mazdu Koeru (buduća CX-4), Audi e-tron quattro (najava za Q6) i Opel Vivaro Surf, s tuning showa u austrijskom Wortherseeu došla je Škoda Fabia R5 Combi…
Posjetiteljima su predstavljeni i noviteti na našem tržištu: novi VW Polo, Hyundai i20 WRC, Opel Mokka Dakar Rally Raid V8, atraktivna električna i hibridna te egzotična vozila na gorivne ćelije (Toyota Mirai, Hyundai Ioniq, Suzuki Baleno, Rimac Concept_S, Dok-ing, Mitsubishi i-Miev i Outlander…). Nissan je predstavio sportsku jurilicu GT-R Nismo s 600 KS, Audi novi R8, posebna je atrakcija bio Bentley Bentayga kao najbrži SUV na svijetu i najskuplje vozilo na sajmu, Lamborghini Huracan, Porsche 911 Turbo S i novi 718 Boxster, BMW i8…
Kako potaknuti brži rast tržišta?
Radna skupina koju je formiralo Ministarstvo financija radi na poreznim promjenama i moguće je da će od iduće godine tvrtke opet imati pravo na obračunavanje pretporeza prilikom kupnje automobila, izjavila je zamjenica ravnatelja Porezne uprave, Marija Vuraić Kudeljan, na drugom Auto-moto forumu, održanom uoči ovogodišnjeg Zagreb Auto Showa. Jedan od zaključaka foruma bio je da se, unatoč optimizmu, autoindustrija u Hrvatskoj još uvijek bori s nizom problema, ponajviše s nelojalnom konkurencijom i nesigurnim pravnim okvirom.
Razlog ponovnog uvođenja pretporeza proizlazi iz činjenice da se često događa da vlasnik male tvrtke uvozi vozilo kao fizička osoba i cijeli PDV ostavlja drugoj zemlji. Upravo bi omogućavanje povrata pretporeza stvorilo bolju priliku da kupi rabljeno ili novo vozilo na svoju tvrtku i održava ga u registriranim radionicama. Jedna od posljedica ukidanja prava na pretporez je i rast sivog tržišta.
Direktor Promocije plus Agan Begić upozorio je da je zbog porezne presije i krize broj prodaje novih automobila pao od 2008. s 88 tisuća na 36 tisuća lani, s tim da se u ovoj godini očekuje blagi rast na 37.500. No, zato je čak četiri puta porasla prodaja rabljenih vozila (s 11.400 u 2008. na 44.200 u 2015. godini), a posljedica toga je činjenica da nam je vozni park sada prosječno star 12,3 godine. Dodao je i da je od 1,5 milijuna vozila u Hrvatskoj samo njih 117 tisuća staro do 5 godina, što je tek 25%.
Natjecanje u povlasticama za kupnju novih vozila
Većina izlagača nudila je za vrijeme ZAS-a novčane popuste ili razne druge pogodnosti za kupnju vozila, poput besplatnog produljenog jamstva ili dodatne opreme. Različite pogodnosti kupnje dio su strategije autokuća za što bolje prodajne rezultate.
-Imamo prodajnu akciju na vozila A, B, CLA i GLA vozila, gdje osim klasične uštede do 24.000 kuna nudimo i besplatno dodatno jamstvo od 2 godine. Za poslovne korisnike imamo specijalnu liniju nazvanu Business Solution, u kojoj se za kupnju od 2 do 4 vozila dobivaju posebne pogodnosti. Također imamo i individualni pristup za sve poslovne subjekte, kako bismo optimizirali njihove potrebe – rekli su nam iz tvrtke Emil Frey Auto Centar d.o.o., ovlaštene prodaje Daimler AG za Mercedes-Benz vozila.
Kako bi pojednostavili kupnju vozila, ta tvrtka u svojem prodajno-servisnom centru ima matičnu leasing tvrtku Mercedes Benz Leasing.
Mercedesova C klasa, kako nam je rekla Ana Odak iz Emil Frey Auto Centra, uvjerljivo je najtraženija luksuzna limuzina na svjetskim tržištima, pa tako i u Hrvatskoj. Dodala je da u visoku Mercedesovu klasu pripada i S coupe te obnovljeni GLS, koji je najluksuzniji SUV u njihovoj ponudi.
U SUV klasi Mercedes u ponudi ima široku paletu vozila, od najmanjeg SUV-a GLA, preko najtraženijeg modela GLC, te luksuznih GLE i GLS modela. Odak posebno ističe GLE Coupe, koji je novost u Mercedesovom programu, segmentu SUV Coupea, za koji očekuje kako će još više rasti. Najavila je da Mercedes u tom segmentu priprema nova iznenađenja, poput GLC Coupea koji na tržište dolazi u ovoj godini.
-Naš najveći i najvažniji novitet svakako je E klasa, koja je premijerno prikazana na ZG Auto Showu. Riječ je o atraktivnoj limuzini koja će se vrlo brzo pojaviti i u nekoliko dodatnih izvedenica poput karavana i coupe izvedbe i možda pokojeg iznenađenja. Već smo spomenuli kako GLC snažno grabi prema vrhu segmenta, a sada je zapravo najveći problem pronaći vozilo više u proizvodnji – rekla nam je Ana Odak.
-Sva vozila mogu se prilagoditi zahtjevima kupaca, odnosno njihovoj potrebi. Sva vozila pogone vrlo štedljivi i pouzdani dizelski motori. Svakako bismo kao veliku prednost naveli, primjerice, servisni interval kod Sprintera, koji iznosi čak 60.000 kilometara. Tako gospodarstvenik za 100.000 km ima tek jedno servisiranje, a također nudimo i rekordna jamstva od 450.000 km ili 3 godine, jedinstvena na tržištu – naglasila je suradnica u marketingu Emil Frey Auto Centra.
Iz tvrtke Tomić & CO, zastupnika BMW-a, rekli su nam kako njihova ponuda po sistemu ‘ključ u ruke’, osim modela serije 1 i 2 te BMW-a 318d, odnedavno obuhvaća i BMW 320d u bogato opremljenim izvedbama Unique, Unique Sport, Unique Luxury i Unique M. U financijskom leasingu trećina cijene plaća se odmah, trećina nakon godinu dana, a zadnja trećina nakon dvije godine bez kamata i 1,5% troškova obrade leasinga.
Kupcima se uz BMW 520d ALL IN 5 te uz BMW X modele 5 poklanja navigacija Professional. UZ Mini Cooper Race Edition, kupcima se od dodatne opreme poklanjaju: Chili paket, panoramski električni krov, navigacija Professional, 17” Alu naplatci, svjetla u BI-LED tehnologiji, metalik boja po izboru i MINI Service Inclusive.
Za MINI Countryman Cooper D Must Have Edition kupci u Tomić & CO dobiju: MINI Navigaciju, Bluetooth hands-free set s USB audio priključkom, prilagodljiva Xenon svjetla s uređajem za pranje farova, multifunkcijske tipke na upravljaču, sportski kožni upravljač, vanjski izgled ‘Chrome line’, sportska sjedala, senzor za kišu, LED svjetla za maglu, MINI naplatke 18‘‘ od lake legure ‘Turbo Fan’, MINI Service Inclusive.
Kako doznajemo iz auto kuće Tomić & CO, BSI servisni paket uključen je u cijenu svih novih vozila. Najviše traženi modeli su iz BMW serije 3, posebice modeli 318d i 320d. SUV modeli su sada hit na cijelom tržištu, kod BMW-a to je novi BMW X1. Od redizajniranih modela kupce najviše privlače serija 7, BMW X1 i serija 2 Active Tourer.
U povlasticama ne zaostaju ni drugi proizvođači. Tako Audi nudi pogodnosti za kupnju svojih vozila u obliku fiksne kamate od 4%, servisiranje vozila za 1 euro do 150.000 prijeđenih kilometara. Uz mini kamatu od 2,99%, KIA još od 2006. godine ima najduža jamstva za vozila od čak 7 godina, a istu duljinu jamstva nudi i Nissan. Novi Hyundai možete kupiti ako polovicu cijene platite odmah, a drugu polovicu nakon 24 mjeseca, i to bez kamata i bez troškova obrade kredita. Hyundai ima i svoj Poslovni najam PLUS, u kojem neovisno o veličini voznog parka tvrtke klijentima obećavaju kontrolirane mjesečne troškove najma gospodarskih vozila, a u cijenu je uključeno i održavanje, osiguranja vozila i druge pogodnosti.
Električna i hibridna vozila
Prema nedavnim istraživanjima kao i prodajnim statistikama, prošle godine došlo je do osjetnog povećanja prodaje električnih automobila u zemljama EU. U prodaji električnih automobila prednjači Nizozemska, slijede Velika Britanija, Njemačka, Francuska. Rastu prodaje doprinose različite državne olakšice, od trošarina i odbitka poreza do novčanih poticaja.
Prema podatcima Udruženja europskih proizvođača automobila (ECEA), tijekom 2015. godine u zemljama EU prodano je preko 145.000 električnih automobila, što je znatno više u odnosu na prodaju u 2014. godini. Što se tiče prodaje hibridnih vozila u EU, bilježi se još veći porast u odnosu na električna vozila te je u 2015. prodano više od 200.000 takvih vozila.
Za razliku od zemalja predvodnica EU, Hrvatska se prema broju električnih i hibridnih vozila nalazi u donjem dijelu ljestvice, ali se iz godine u godinu povećava broj takvih vozila i na našim cestama. To je i za očekivati, jer je taj trend podložan različitim utjecajima poput gospodarskog rasta, poticaja države, kupovne moći građana, ponude električnih automobila, razvijenosti infrastrukture… Hrvatska je putem Ministarstva zaštite okoliša i prirode u protekloj godine provela dvije akcije u kojima je odobreno gotovo 34 milijuna kuna poticaja za kupnju 946 električnih i hibridnih vozila, koja će se ponoviti zbog iznimne zainteresiranosti građana i pravnih subjekata. Za ovu se godinu, kako smo doznali iz Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, tek priprema program poticaja za kupnju hibridnih i električnih vozila, a njegova se realizacija ne očekuje prije jeseni.
Futuristički BMW i8, e-Golf, e-Up, Hyundai Ioniq, Toyota Prius pa ni, možda, napredniji Audi e-tron, svi s najnaprednijim tehnološkim rješenjima svjetske industrije, začudo nisu na Zagreb Auto Showu privlačili pozornost posjetitelja.
Tržište hibridnih vozila u Europi će, zahvaljujući činjenici da od 2020. godine vrijede još stroža pravila vezana uz emisije štetnih plinova, ostvariti izraziti rast, ocjenjuju u LMC Automotive-u, procjenjujući da će u sljedeće tri godine biti prijeđena granica od 750 tisuća isporučenih hibridnih vozila, koji su lani prodana u 280 tisuća primjeraka.
Iako i lanjska prodaja govori o rastu od 22%, kombinacija prihvata tehnologije, Vladinih poticaja te činjenice da proizvođači moraju imati ‘alternativne’ novitete u ponudi zbog zadovoljavanja CO₂ pravilnika, dovest će do toga da će tržište hibrida snažno rasti, netom prije ere potpuno električnih vozila.
Prema podatcima LMC Automotive-a, u Europi sada na tržištu hibrida dominiraju Toyotini modeli. Na prvom mjestu je 2015. godine i prema podatcima JATO Dynamicsa isporučeno 75.810 primjeraka hibridnog Aurisa, dok je na drugom mjestu hibridni model Yaris s 68.902 primjerka. Daleko manju prodaju imali su Lexus NX, CT i IS, a tek onda slijede Toyota Prius+ i Prius. Mercedesova hibridna C-klasa našla se na osmoj poziciji, a zadnja dva mjesta na top 10 listi drže Peugeot 508 i 3008.
Na globalnom automobilskom tržištu pak vodeću poziciju (i s godišnjim rastom od 57%) drži Mitsubishi Outlander, a slijede ga VW Golf GTE i Audi A3 e-tron.
Zastupljenost električnih vozila zavisi i od infrastrukture punionica za takva vozila. Ona se u Hrvatskoj tek razvija. Jedan od, za sada rijetkih, projekta izgradnje e-punionica je HEP-ov eMobilnost. On se temelji na zamisli da se električna energija iz obnovljivih izvora koristi kao pogonsko gorivo za električna vozila. Projekt je usklađen je s ciljevima energetske strategije EU, a HEP u idućih nekoliko godina planira izgraditi mrežu ELEN punionica na području cijele Hrvatske te uspostaviti sustav njihovog daljinskog upravljanja i nadzora. HEP je do sada u Hrvatskoj postavio 15 javnih ELEN punionica s AC punjačima (2×22 kW), kao i pet ultrabrzih punionica (snage 50 kW DC i 43 kW AC).
Samovozeća i e-vozila temeljito mijenjaju autoindustriju
Tradicionalna vozila postupno će zamijeniti samovozeća, velikim dijelom električna vozila. U taj se trend sve više uključuju tehnološke tvrtke poput Applea i Googlea. Zdravko Marijić iz tvrtke The Boston Consulting Group, koja se bavi trendovima u autoindustriji, na okruglom stolu održanom na Zagrebačkom velesajmu u sklopu ZAS-a rekao je da na tu industriju djeluje nekoliko trendova koji su u međusobnoj sinergiji. Kao prvi proizvod tih trendova istaknuo je samovozeće, odnosno autonomne automobile, zasad u fazi ispitivanja, no po njemu je neupitno da će oni sljedećih godina masovno izaći na ceste. Marijić očekuje da će oko 2020. godine u uporabi biti poluautonomna vozila, no vjeruje da će do 2035. broj potpuno autonomnih vozila značajno porasti.
Istraživanja Boston Consulting Groupa pokazala su i da je globalni interes za samovozećim vozilima vrlo velik, da je tehnologija više-manje spremna i da se sada radi na sigurnosti, što predstavlja glavnu barijeru masovnijoj upotrebi takvih vozila. I car sharing, tj. dijeljenje vlasništva nad automobilom, snažno će utjecati na autoindustriju. Zbog car sharinga, rekao je Marijić, smanjit će se broj automobila na cestama, a vjerojatno će biti ugrožene i taksi službe, javni transporti i osiguravajuće kuće.