Ulazak u poduzetničke vode je rizik, ali uz dobre pripreme i odgovarajući trud povećavaju se šanse za uspjeh. RASCO nije nastao preko noći, već je građen korak po korak kroz dugi niz godina. Različite faze u razvoju poslovanja zahtijevaju različite pristupe organizaciji te vođenju kompanije i bitno je pravovremeno prepoznati trenutak kad je potrebno uvesti promjene.
Tvrtka RASCO posluje od 1990. godine, a osnovala su ju dva entuzijasta inženjera, Frane Franičević i Darko Paviša, koji su se u teškim vremenima upustila u poduzetnički poduhvat. Iz male iznajmljene tokarske radione vlastitim kapitalom i stalnim ulaganjem u razvoj i proširenje nastala je današnja kompanija s proizvodnom površinom od 14.000m2, koja broji više od 200 zaposlenih te izvozi više od 80% svoje proizvodnje.
S predsjednikom Uprave tvrtke RASCO d.o.o., Ivanom Franičevićem, razgovarali smo o početcima i razvoju poslovanja, te o temelju rasta tvrtke – fokusu na kupce i neprekidnom razvoju i edukaciji zaposlenika.
RASCO je od zanatske radnje postala izvozno orijentirana tvrtka, jedna od europskih lidera u proizvodnji strojeva za održavanje prometnica. Kako su tekle razvojne faze ove 25-godišnje preobrazbe?
Poslovanje se u početku temeljilo na servisiranju poljoprivrednih strojeva, a prve značajnije rezultate kompanija je postigla razvojem vlastite linije proizvoda za branje i obradu ljekovitog bilja. Sredinom 90-ih okrećemo se komunalnom sektoru jer u tom trenutku na hrvatskom tržištu nije bilo domaćih proizvođača opreme za komunalno održavanje. RASCO u narednom razdoblju bilježi stabilan rast i, uz stalno širenje proizvodnog programa, započinje proboj na inozemna tržišta.
Gospodarsku krizu koja je zahvatila hrvatsko gospodarstvo od 2008. prebrodili smo dobrim dijelom zahvaljujući činjenici da više od 70% prihoda ostvarujemo od izvoza i nismo ovisni o kretanjima na nijednom pojedinačnom tržištu. U 2011. godini dovršili smo veliku investiciju u proširenje proizvodnih pogona, a godinu dana nakon toga predstavili smo tržištu naše malo univerzalno vozilo MUVO, koje se pokazalo kao iznimno uspješan proizvod.
Tijekom posljednje četiri godine naše su snage usmjerene na osvajanje većih tržišnih udjela na teritoriju Europske unije i ulazak na tržišta na drugim kontinentima. Kako bismo te planove mogli što prije i ostvariti, ulažemo mnogo napora u razvoj novih tehnologija i proizvoda.
Što danas obuhvaća vaš proizvodni program?
Svoje proizvode okvirno dijelimo na zimski i ljetni segment, s time da su neki od njih predviđeni za cjelogodišnje korištenje. Zimski segment obuhvaća različite tipove snježnih plugova, posipača soli i drugih sredstava za odleđivanje prometnica te uređaja za pripremu sredstava za posipanje. U ljetnom segmentu proizvodimo kranske kosilice, četke i perače za kolnik. Tu je i već spomenuti MUVO te asortiman priključnih uređaja za to vozilo, koje omogućava širok raspon primjena u komunalnom održavanju.
Također, radimo brojne tipove mehaničkih, električkih i hidrauličkih nadogradnji za vozila koje su potrebne da bi se ona mogla koristiti u komunalnom održavanju.
Kada ste i zašto odlučili investirati u izgradnju vlastitih proizvodnih pogona?
Radionica koju je kompanija u početku iznajmljivala vrlo je brzo postala pretijesna i izgradnja vlastite hale bila je jedina opcija. Dosad smo otprilike svakih pet godina imali potrebu za novim proširenjem kapaciteta, pa trenutačno raspolažemo s pet hala unutar kojih se odvija integrirani proces proizvodnje. U narednim godinama u planu je izgradnja novog pogona koji će kompletnu proizvodnju staviti pod jedan krov i time značajno povećati našu učinkovitost.
MUVO – malo univerzalno vozilo, vlastiti inovativni proizvod tvrtke Rasco
Tijekom 2010. godine pokrenuli ste tvrtke kćeri u Sloveniji, Bosni i Hercegovini, Srbiji te u Makedoniji. Kako danas gledate na tu odluku? Jeste li zadovoljni poslovanjem ovih tvrtaka u regiji?
Rezultati na tim tržištima su zadovoljavajući, naročito u Srbiji, gdje naša tvrtka nije samo prodajno zastupništvo, već smo tamo pokrenuli i proizvodnju. Zahvaljujući tome, sve više smo percipirani kao domaći brand i ove smo godine u Srbiji zabilježili znatno povećanje isporuka uređaja.
U rujnu prošle godine preuzeli ste funkciju predsjednika Uprave, a objavljena je i nova struktura upravljanja.
Tom prilikom imenovali smo direktore funkcijskih odjela, a svrha je bila decentralizirati dio odgovornosti koje su dotad uglavnom padale na leđa mog oca Frane i gospodina Darka Paviše, suosnivača kompanije.
Koji su bili ciljevi ovog procesa reorganizacije?
To je bila neophodna priprema za daljnju ekspanziju poslovanja, koja je planirana u narednim godinama.
Prošle ste godine obilježili i 25 godina postojanja tvrtke RASCO. Koje su smjernice daljeg razvoja tvrtke?
Smatramo da kompanija ima zdrave temelje na kojima možemo graditi stabilan daljnji rast. Između ostalog, planirana su ulaganja u nove proizvodne pogone i ljudske resurse, optimizaciju poslovnih procesa, razvoj proizvoda za dosad nedotaknute tržišne niše i širenje na nova tržišta.
Koliko je, u današnje turbulentno vrijeme, moguće dugoročno strateško poslovno planiranje?
Strateško je planiranje neophodno, bez obzira što se zacrtani planovi ponekad ne ostvare. Dugoročno planiranje omogućava nam da si predočimo kako bi naše poslovanje trebalo izgledati kroz pet do deset godina.
Dosad se pokazalo da smo u stanju stvoriti realne planove i provesti ih, bez obzira na prepreke koje se pojave usput.
Prema Vašem iskustvu, sukladno rastu i razvoju tvrtke RASCO, što biste savjetovali poduzetnicima koji tek pokreću poslovanje ili razmišljaju o ulasku u poduzetništvo?
Ulazak u poduzetničke vode je rizik, ali uz dobre pripreme i odgovarajući trud povećavaju se šanse za uspjeh. RASCO nije nastao preko noći, već je građen korak po korak kroz dugi niz godina. Različite faze u razvoju poslovanja zahtijevaju različite pristupe organizaciji te vođenju kompanije i bitno je pravovremeno prepoznati trenutak kad je potrebno uvesti promjene.
Uvođenje novih tehnologija važno je za održavanja konkurentnosti i unaprjeđenje proizvodnog procesa. Koliko ulažete u inovativne proizvodne procese?
Konstantno tome posvećujemo pažnju. Proteklih nekoliko godina kroz unaprjeđenje procesa poboljšali smo planiranje proizvodnje, smanjili zalihe na skladištima i rokove isporuka, ubrzali vrijeme reakcije na servisne zahtjeve te vrijeme potrebno za razvoj i testiranje novih proizvoda. Za to su djelomično zaslužna nova IT rješenja, ali i povećanje produktivnosti koje dolazi od uočavanja i eliminiranja uskih grla.
Ponosimo se što smo stvorili kulturu u kojoj naši zaposlenici na vlastitu inicijativu predlažu potencijalna poboljšanja procesa. Kumulativni učinci brojnih malih poboljšanja s vremenom stvaraju drastičnu prednost.
Koje biste inovativne proizvode posebno izdvojili, na koje ste posebno ponosni?
To je svakako MUVO, malo multifunkcionalno vozilo koje smo sami razvili i koje se uspjelo nametnuti kao ozbiljna konkurencija vozilima etabliranih srednjoeuropskih brandova. U Hrvatskoj već preko dvadeset komunalnih poduzeća koristi MUVO vozila i pripadajuće priključne uređaje koje također proizvodimo, a zahvaljujući strateškom partnerstvu s njemačkom kompanijom Max Holder, koje smo započeli prošle godine, naša vozila nalaze sve više vlasnika na europskim tržištima i šire.
Želio bih spomenuti i jedan od naših najnovijih proizvoda: posipač zagrijanog pijeska za zimsko održavanje prometnica, namijenjen za korištenje u regijama krajnjeg sjevera Europe.
Može li i koliko inovatorstvo biti jedan od važnijih pokretača gospodarskog razvoja Hrvatske?
Znanje je temelj inovativnosti u suvremenom gospodarstvu. RASCO konstantno ulaže u razvoj stručnih kadrova i trudimo se omogućiti im sve resurse koji su im potrebni da ostvare svoj puni potencijal. Imamo dobru suradnju s obrazovnim institucijama koje su nam izvor mladih stručnjaka, i redovito se pokazuje da oni u kompaniju unose svježu perspektivu.
Što je potrebno učiniti u tom smjeru?
Na tržištu ne nedostaje prilika za plasman inovativnih proizvoda. Bitno je samo znati kako ih iskoristiti.
Koliko često posjećujete specijalizirane sajmove komunalne opreme u Europi i svijetu? U kojoj su mjeri ovi sajmovi korisni za praćenje noviteta i trendova na svjetskom tržištu, uz prodajne mogućnosti?
Redovito obilazimo gotovo sve sajmove vezane uz našu branšu upravo zato da bismo bili informirani o tehnološkim trendovima i pratili aktivnosti konkurenata, a često na njima i sami izlažemo.
Je li sudjelovanje na sajmovima za RASCO jedan od najboljih načina za predstavljanje proizvodnog programa te dolaska do novih kupaca/tržišta?
U industriji u kojoj djeluje RASCO to je tradicionalno bio, i još uvijek jest, najkorisniji kanal promocije, bez obzira na mogućnosti novih medija, poput weba i društvenih mreža. Kupci žele proizvode vidjeti uživo, provjeriti njihovu funkcionalnost i direktno stupiti u kontakt s predstavnicima kompanije jer se radi o proizvodima relativno visoke vrijednosti, pa je i sam proces odlučivanja o kupnji kompleksan.
S druge strane, za nas je to dobra prilika da pokažemo novitete, stvorimo nove kontakte i odmjerimo konkurenciju. U zadnje vrijeme primjećujemo trend smanjenja posjećenosti manjih regionalnih sajmova, dok najveći i najbolje organizirani međunarodni sajmovi svake godine privlače sve više posjetitelja. Zato se trudimo na takvim događanjima biti primjereno zastupljeni, bilo direktnim izlaganjem ili preko naših inozemnih distributera.
Koliki je postotak vaše proizvodnje orijentiran na izvoz?
Udio izvoza u ukupnim prihodima kreće se između 70 i 80 posto, ovisno o godini. Na inozemnim tržištima oslanjamo se na našu mrežu partnera distributera, s kojima koordiniramo sve aktivnosti. Distributere biramo vrlo pažljivo jer nam je u dugoročnom interesu da to budu ozbiljne kompanije koje su u stanju prepoznati potrebe kupaca i prikladno zastupati naš brand.
Na koji način tu RASCO funkcionira u odnosu na konkurenciju?
Što se konkurencije tiče, u gotovo svakoj državi susrećemo se s manjim lokalnim proizvođačima, a tu je i nekoliko većih kompanija koje imaju mnogo dužu tradiciju poslovanja od nas i koje djeluju na globalnoj razini. Ono što nama omogućava da pridobijemo kupce na svoju stranu je usredotočenost na učinkovitost, dugotrajnost, jednostavnost i sigurnost korištenja proizvoda. Činjenica da naši proizvodi zadovoljavaju njemačke i skandinavske standarde koji su najrigorozniji na svijetu za taj tip opreme govori da smo postigli vrlo visoku razinu kvalitete koju kupci prepoznaju i cijene.
Koje aktivnosti provodite vezano uz širenje na nova tržišta?
Prvi je korak u pravilu pronalazak distributera s kojim zatim planiramo nastup na tržištu. Tehnologije održavanja prometnica razlikuju se praktički od države do države i u mnogim slučajevima ulazak na novo tržište za nas znači modificiranje postojećih ili razvoj potpuno novih proizvoda koji mogu ispuniti kriterije lokalnih kupaca.
Nedavno ste bili jedan od dobitnika nagrade menadžera godine koju dodjeljuje Hrvatsko udruženje menadžera i poduzetnika (CROMA). Koje je za Vas značenje tog priznanja?
Priznanje CROMA-e nije samo priznanje meni, nego još jedna u nizu nagrada koje potvrđuju kvalitetu proizvoda i poslovanja tvrtke RASCO. Iznimno smo ponosni što hrvatska pamet i hrvatski proizvod mogu itekako konkurirati na zahtjevnim tržištima zapadnoeuropskih zemalja. Činjenica što nas je prepoznala ovakva organizacija daje nam poticaj za daljnji razvoj i poticanje izvrsnosti u poslovanju.