Postupno širimo poslovanje, a posebno smo ponosni na rast u odnosu na prošlu godinu, jer su nam ovogodišnji prihodi više nego dvostruko veći. Kod nas su klijent i sigurnost uvijek na prvom mjestu, a naglasak na kvaliteti usluge koja kontinuirano raste.
Samo je nebo granica. Krilatica koja se u poduzetničkom svijetu često koristi, za Jung Sky vrijedi dvostruko – u doslovnom i u prenesenom smislu.
Krešimir Jung, jedan od osnivača i suvlasnik aviokompanije Jung Sky, iskusni pilot i poduzetnik s više od 5.000 sati leta i 15 godina iskustva kao profesionalni pilot, kroz razgovor nam je otkrio sve prednosti poslovne avijacije i trendove koje Jung Sky postavlja na domaćem tržištu. Vežite se, polijećemo.
Kako je započela uspješna poduzetnička priča tvrtke Jung Sky d.o.o.?
Nakon godina rada u drugim zrakoplovnim kompanijama, kao instruktor letenja i kapetan putničkih aviona, osjetio sam da je vrijeme da napravim vlastitu kompaniju, koja će biti u skladu s mojim viđenjem avijacije. To smo i ostvarili prije šest godina kada sam s bratom Vedranom osnovao Jung Sky.
Kako ste došli na ideju osnovati privatnu aviokompaniju, što je, priznat ćete, vrlo hrabar potez s obzirom na naše/europsko turbulentno poslovno okruženje?
Od malih sam nogu zaokupljen avijacijom – oduvijek sam volio avione i sanjao o tome da postanem pilot. S obzirom na moje dugogodišnje iskustvo, te brojna istraživanja tržišta koja smo proveli, smatrali smo da je pravo vrijeme za taj potez. Danas se u poslovnom svijetu živi i radi vrlo brzo, a takav tempo života nije lišen stresa. Sve više poslovnih ljudi uviđa prednost putovanja u skladu s vlastitim potrebama, te u ugodnoj i opuštenoj atmosferi.
Kada ste shvatili da postoji velik potencijal europskog tržišta poslovne avijacije?
Do 2009. godine poslovna avijacija imala je izraziti rast, zbog čega su mnoge aviokompanije imale strelovit i nerealan uspon. Dolaskom svjetske krize mnoge su od tih kompanija upale u velike teškoće u svom poslovanju te se našao velik broj kvalitetnih aviona po povoljnim cijenama na svjetskom tržištu. Godine 2010. bili smo uvjerenja da je kriza dosegla dno te da će poslovna avijacija ponovo ući u pozitivan trend. Srećom, bili smo u pravu.
U kojoj Vam je mjeri dugogodišnje iskustvo dobiveno radom u zrakoplovnoj industriji pomoglo u ovom poduzetničkom pothvatu?
Ako se želite kvalitetno baviti zrakoplovstvom, morate ga jako dobro poznavati. Iskustva stečena dugogodišnjim radom u toj branši omogućila su nam da uspostavimo sustav koji udovoljava svim najrigoroznijim avijacijskim propisima. Uz to, poseban naglasak stavljamo na pažljivi odabir posada i svih zaposlenika naše firme kako bismo okupili tim iskusnih i stručnih ljudi. Sve to omogućilo je da stvorimo zrakoplovnu kompaniju vrhunske sigurnosti i kvalitete koju su prepoznali mnogi ugledni klijenti širom Europe i svijeta.
Koji su bili najveći problemi s kojima ste se susretali u samom početku poslovanja?
Kao startup kompaniji bilo nam je izuzetno teško dobiti inicijalno financiranje za kupovinu i stavljanje u operaciju prvog mlažnjaka, zbog relativno velikog iznosa koji je potrebno uložiti da bi se sustav pokrenuo. Zahvaljujući izuzetno stručno izrađenom i obrazloženom poslovnom planu te spremnosti da preuzmemo mnoge rizike tog financiranja, uspjeli smo ishoditi financiranje i staviti u pogon naš prvi mlažnjak. Također, velik je izazov bio od nove i nepoznate aviokompanije steći status pouzdanog i sigurnog operatora.
Jung Sky u studenom bilježi šest godina poslovanja. Osjetite li napredak proteklih godina?
Napredak je svakako osjetan i postupno širimo poslovanje, a posebno smo ponosni na rast u odnosu na prošlu godinu, jer su nam ovogodišnji prihodi više nego dvostruko veći u odnosu na prošlu godinu. Kod nas je klijent uvijek na prvom mjestu, a naglasak na sigurnosti i kvaliteti usluge koja kontinuirano raste.
Unatoč činjenici da najvećim dijelom poslujemo s inozemstvom, svjedoci smo da i u Hrvatskoj ima sve više firmi koje napreduju i imaju pozitivan stav prema poslovanju s Europom i svijetom te da se poštenim i kvalitetnim radom dugoročno mogu ostvariti dobri rezultati. Raduje nas što u Hrvatskoj sve više ljudi shvaća da nema zarade na brzinu, površnim poznavanjem posla, te da je sve više onih koji, unatoč krizi koja nas je sve pogodila na ovaj ili onaj način, gledaju pozitivno u budućnost i, ulažući velike napore i znanje, s entuzijazmom obavljaju svoj posao. S takvim stavom uspjeh teško može izostati te se nadamo da će takav pozitivan trend biti sve izraženiji.
Tijekom vašeg postupnog, ali sigurnog uspona sigurno ste se susretali s brojnim zaprekama. Jeste li ikad razmišljali o preseljenju poslovanja u inozemstvo?
Istina, susretali smo se s brojnim zaprekama, pogotovo zbog toga što je naša usluga u doba njenog pokretanja bila relativno nova na našem tržištu. Ipak, također smo vidjeli da se pozitivnim pristupom, temeljitim poznavanjem problematike kojom se bavite te konstruktivnim razgovorima većina zapreka može riješiti bez većih problema.
O preseljenju u inozemstvo nismo nikada razmišljali, a obzirom na to da jako puno radimo po gotovo svim zemljama Europe, uvidjeli smo da se i tamo firme susreću s brojnim administrativnim i financijskim zaprekama te da ni tamo nije jednostavno pokrenuti vlastito poslovanje i da treba uložiti barem istu, ako ne i veću, količinu truda da se to postigne.
Tko su danas Vaši najveći i najčešći klijenti?
Osim poslovnih ljudi, naše prednosti prepoznali su i ljudi iz javnog života, politike, sporta i showbusinessa, poput Bena Stillera i Josea Carrerasa. Ponosni smo činjenicom da većina onih koji iskuse našu uslugu postaju stalni klijenti i preporučuju je drugima – poslovna avijacija više nije dostupna samo eliti, nego svima koji često putuju, poslovno ili privatno.
Koliko su zastupljeni klijenti iz Hrvatske i regije? Koliko radite na razvoju poslovne avijacije u Hrvatskoj?
Na području Hrvatske i regije imamo određene stalne klijente, ali većinu poslovanja obavljamo s inozemnim firmama i pojedincima. Kod nas još uvijek vlada određena predrasuda o ovakvoj vrsti putovanja, dok su u inozemstvu općenito puno bolje prepoznate prednosti poslovne avijacije. Raduje nas činjenica da uspijevamo kontinuirano povećavati broj hrvatskih klijenata, što znači da naši napori da upoznamo hrvatsko tržište s prednostima poslovne avijacije daju dobre rezultate.
Brojna poduzeća u sklopu smanjenja troškova tijekom krize srezali su ulaganja u marketing. Ulažete li u marketing? Ako ulažete, je li vam se to ulaganje do sada pokazalo uspješnim?
U marketing ulažemo od samih početaka poslovanja, kako bismo što bolje upoznali tržište s našom firmom i prednostima koje nudimo, a ulažemo na način da uvijek tražimo najpovoljniji omjer uloženog u odnosu na rezultate, što nam se, s obzirom na količinu posla koju danas imamo, pokazalo vrlo uspješnim. Smatramo da kriza sama po sebi ne bi trebala biti razlog rezanja ulaganja u marketing, ako se pronađe dobar model. Osim klasičnih kanala oglašavanja, dosta smo ulagali i u online marketing, što je također dalo dobre rezultate, a bili smo prepoznati čak i od strane Googlea koji nas je više puta uvrstio u vlastito promoviranje svojih AdWords i Growth Engine kampanja. Upravo počinjemo i postupni redizajn naših web stranica, s ciljem da što bolje predstavimo prednosti naše aviokompanije i poslovne avijacije općenito.
Korištenje poslovnih aviona u svijetu u stalnom je porastu. Koje su glavne prednosti ovakvog načina putovanja?
Prednost ovakvog načina putovanja je daleko produktivnije i racionalnije korištenje vremenskih i novčanih resursa, što i tržište uviđa u sve većoj mjeri. Naša je velika prednost što možemo sletjeti na kraće piste te pokriti odredišta za koja nema redovnih letova, klijent se ne mora prilagođavati redu letenja, mi se prilagođavamo njemu. Poslovni ljudi oduševljeni su time što nam od inicijalnog poziva klijenta do polijetanja aviona treba manje od dva sata, dok se na let dolazi tek desetak minuta ranije. Ušteda vremena je osigurana jer nema presjedanja, check-ina, čekanja u redovima u zračnoj luci i rizika od gubitka prtljage. Sve poslovne obaveze u inozemstvu moguće je obaviti u istom danu, čak i na nekoliko odredišta, te time izbjeći nepotrebne troškove smještaja.
Koji avioni čine flotu Jung Skya? Koliki su im kapaciteti?
Naša flota sastoji se od dva aviona – Cessna 525A CJ2 i Cessna 525 CJ. Letimo na većim visinama od komercijalnih putničkih aviona te su turbulencije i zvuk motora, suprotno svim očekivanjima, znatno smanjeni u odnosu na veće avione, što putnicima omogućuje tiho i udobno putovanje bez stresa. Broj od 5-7 putničkih mjesta također doprinosi opuštenoj i prijateljskoj atmosferi na letu.
Uz poslovne letove nudite turističke letove i aranžmane. Koja destinacije pritom pokrivate?
Što se tiče turističkih letova, pokrivamo većinu destinacija u Europi i sjevernoj Africi. Većina takvih letova odvija se ljeti, kada mnogi ljudi iz cijelog svijeta dolaze u Europu na odmor te ne žele provoditi dragocjeno vrijeme u čekaonicama na aerodromima, već efikasno iskorištavaju mogućnost posjećivanja većeg broja interesantnih lokacija i događaja bez zamornih check-inova i presjedanja.
Nudite li još neke usluge prijevoza uz poslovne i turističke letove?
Povremeno obavljamo žurne medicinske usluge poput prijevoza organa. Osim toga, ukoliko se nekoj većoj aviokompaniji pokvari avion, angažiraju nas za prijevoz avio dijelova, čime izbjegavaju milijunske štete.
Osim toga, nekoliko puta su se naši avioni i posade koristili kao „statisti“ prilikom snimanja filmova, serija, promotivnih materijala, za modne časopise, itd.
Zračni prijevoz najsigurniji je oblik prometa. Koliko je zahtjevno ispunjavanje propisanih sigurnosnih standarda?
Zračni je prijevoz najsigurniji oblik prometa upravo zato što se ne temelji na pokušajima i slučajnostima, nego na čvrstim znanstvenim osnovama, visokoj i provjerenoj tehnologiji te vrhunskoj naobrazbi svih koji sudjeluju u provođenju i podršci svakog pojedinog leta. Kao kompanija uvijek postavljamo sigurnosne standarde iznad propisanih zahtjeva i ažurno pratimo najviše standarde koji se stalno mijenjaju. Od svih regulativa, Europska regulativa zračnog prometa najrigoroznija je po pitanju sigurnosti, što je vrlo zahtjevno, no svjesni toga smo od samog početka uspostavili sustav koji je to u stanju na efikasan način pratiti i implementirati. Kako bi standard kompanije bio na maksimalnoj razini, svi naši mlažnjaci održavaju se isključivo u pažljivo odabranim ovlaštenim servisnim organizacijama diljem Europe. Osim toga, Jung Sky, kao komercijalni operator, poštuje najviše zrakoplovne standarde, što je uz vrhunsku edukaciju i iskustvo osoblja, ključ za postizanje najviše razine sigurnosti.
Koji su Vaši dugoročni planovi i vidite li potencijal u širenju poslovanja na područje jugoistočne Europe?
Dugoročni planovi su nam postupno i kontinuirano širenje, zbog toga što bi prebrzi rast negativno utjecao na kvalitetu naše usluge, što ne želimo dopustiti. Apsolutno ćemo se prilagođavati kretanjima na tržištu i nastojati što racionalnije i kvalitetnije poslovati jer ažurno i efikasno pratimo sve nove trendove u europskim i svjetskim avijacijskim kretanjima. Naša strategija je visoka kvaliteta usluge uz konkurentnu cijenu i što veći promet, što je samo po sebi vrlo uspješan vid marketinga i sveobuhvatne prisutnosti na širokom području, te odlična osnova za financijsku stabilnost jer je na taj način osiguran kontinuitet prihoda i smanjenje pojedinih troškova.
Već i sada dosta radimo po jugoistočnoj Europi, gdje pojedine zemlje pokazuju pozitivne pomake te su nam vrlo zanimljiva tržišta. Naša iskustva pokazuju da se u tim zemljama budi želja dostizanja standarda zapadne Europe, što postupno podiže razinu kvalitete usluge, i dalje s relativno niskim troškovima poslovanja, što se odlično uklapa u našu poslovnu politiku.
Na kraju bih dodao da se od osnivanja Jung Skya čvrsto držimo načela: ako ne budemo u stanju držati najvišu razinu sigurnosti i kvalitete, nećemo se baviti ovim poslom. Ponosni smo što smo već šest godina svake godine sve kvalitetniji i prihvaćeniji.