Nogomet je planetarno najpopularniji sport (208 članica FIFA, preko 250 milijuna registriranih igrača, 192 članica UN), pa je razumljivo zašto Svjetsko prvenstvo privlači tako veliku pozornost cijeloga svijeta i ujedno predstavlja fantastičan model promocije svake zemlje sudionice, posebno one koja postigne zapaženiji rezultat. Ovaj promocijski učinak posebno je značajan za malu i mladu zemlju kao što je Republika Hrvatska.
Stoga ovaj planetarni i povijesni uspjeh, osim sportske dimenzije ima i neopisivu promotivnu dimenziju i pozitivan učinak za zemlju, naravno u svim dijelovima društva i svijetu. Različite su ocjene o stvarnoj promocijskoj vrijednosti nastupa na ovom Svjetskom nogometnom prvenstvu ukupno, posebno na dugi rok… Ipak, promatrajući različite podatke i konzultirajući se s nizom medija i stručnjaka, pokušao sam utvrditi model koji bi upućivao na promocijsku vrijednost za Republiku Hrvatsku, ako ne cijelog natjecanja i dugoročno, a ono barem samog finala i promotivnog učinka na kratki rok.
Za potrebe ove projekcije, precizan izračun nije moguć ili bi bio preskup, promocijske vrijednosti finala SP u nogmetu poslužio sam s više pokazatelja koji bi mogli dovesti do projekcije promocijske vrijednosti samog finala:
- trenutne cijene medija (izvor: HTV 2018., prime time, rejting i CPT) za plaćeno vrijeme emitiranja poruka,
- finale je pratilo-gledalo daleko više od milijardu gledatelja putem televizije, odnosno stanovnika svijeta (izvor: FIFA, Brazil 2014., 1,01 mild.),
- da je samo 10% vremena komuniciran neki od sadržaja promotivne naravi za Republiku Hrvatsku (u ovo vrijeme uključen je i dio komunikacije u najavama finala kao i izvještaja nakon finala u cijelom svijetu),
- doseg Internetom (izvor: We Are Social ), u svim oblicima (7,6 milijardi stanovnika, oko 4. milijardi korisnika, preko 3 milijardi društvene mreže),
- indeksirana (minimalno 1, uobičajeno 3) je vrijednost plaćenog vremena i prostora na uvjerljivost i učinak koji daje ovakav neplaćeni oblik promocije (komunikacije),
- indeksirana (minimalno 1) je vrijednost za sve druge kanale (svi mediji i svi oblici) uključivo i digitalni pri čemu je aktivacija Interneta neopisiva i nemjerljiva,
- indeksirana (minimalno 1) je vrijednost za kratki rok (svi komunikacijski učinci tijekom Svjetskog prvenstva u svim kanalima i oblicima).
Ukratko, projekcija procjene promocijskih učinaka samog finala i Svjetskog prvenstva (koliko god imali rezerve prema pristupu i koliko god koristili minimalističke parametre u izračunu), daje odgovore koliko bi Republika Hrvatska trebala uložiti (samo na kratki rok – dakle nekoliko tjedana) da postigne ovakvu vidljivost, nivo informiranosti te svori pozitivne reakcije ovolikog auditorija u svijetu.
Izračunom temeljem pojedinih pokazatelja dolazimo do iznosa od oko 10 milijardi kuna, odnosno oko 1,3 milijardi eura.Ukoliko ovome dodamo i učinke na duži rok, može se s velikom vjerojatnošću reći kako je promocijska vrijednost Svjetskog nogometnog prvenstva veća od 1,5 milijardi eura, odnosno da premašuje 3% hrvatskog Bruto društvenog proizvoda (DZS, BDP, 2016.).
Naravno, ovdje se može raspravljati o čitavom nizu elemenata koji dovode do ovakve projekcije, u konačnici promatramo samo promocijski (komunikacijski) aspekt – nedvojbeno je već na kratki rok došlo do povećanja u čitavom nizu sektora (osobna potrošnja, tehnika za domaćinstva… podatci HGK 2018.).
Obzirom na navedeno, te svekolike stimulanse koje će Hrvatska dobiti od ovog postignuća (samo promislite kakav je ovo promocijski učinak za Hrvatski turistički sektor, imidž zemlje i atmosferu u zajednici…), nedvojbeno je da ovaj promocijski učinak veći od rezultata svih ulaganja koje je Republika Hrvatska imala u svoju promociju u svijetu od postanka do danas.
Dakle, pravi akteri ovog postignuća naši su nogometaši i naš tim koji nedvojbeno zaslužuju najveća priznanja, ne samo sportska, već i ona koja daleko nadmašuju sport, zato još jednom od mene i redakcije BIZdirekta hvala… na radosti – neeeoopisivooo!