U današnjem poslovnom okruženju, Compliance Management (CM) postaje sve značajnijim aspektom za tvrtke, kako u Hrvatskoj, tako i diljem svijeta. Razumijevanje i primjena CM-a donose brojne prednosti, uključujući bolju kontrolu poslovnih rizika, osiguranje usklađenosti s regulatornim zahtjevima, te jačanje konkurentske prednosti.
U ovom intervjuu, razgovaramo s gospodinom Zdravkom Krakarom, stručnjakom za CM i edukatorom, kako bismo dublje razumjeli razvoj, značaj, i budućnost CM-a, te kako tvrtke mogu iskoristiti CM kako bi ostvarile uspješnije poslovanje u digitalnom dobu.
Kako bi ste opisali dosadašnji razvoj i definirali sadašnji CM (Compliance Management)? Kako bi ste istaknuli njegov značaj za jedan prosječni poslovni sustav?
CM se do sada razvijao kroz nekoliko faza: od inicijalizacije, širenja po djelatnostima, širenja prema područjima usklađivanja, do današnje faze intenzivne integracije i digitalizacije, s naznakama prijelaza prema održivom (ESG – Environmental – Social – Governance) CM-u. Danas je CM interdisciplinarno područje za koje je najbolje koristiti „otvorenu“ definiciju po kojoj je to dio sustava upravljanja kojeg čini skup koncepata, metoda, tehnika i praksi, čiji je cilj nadzirati i kontrolirati da li poslovni sustav funkcionira u skladu s legislativnim, regulativom, strukovnim standardima, standardima sustava upravljanja, licencama, ovlaštenjima, dozvolama, sporazumima, ugovorima, najboljom praksom i sl., kako bi se izbjegle ili umanjile negativne poslovne posljedice.
Koje su posljedice nepridržavanja usklađenosti?
Ove posljedice mogu rezultirati kaznama, sankcijama, nižom kvalitetom proizvoda / usluga, reputacijskom štetom, etičkim problemima, oduzimanjem licenci, dozvola i ovlaštenja, nižom razinom kvalitete upravljanja, gubitkom interesa investitora i sl., što sve može imati čak i dramatične posljedice.
Sudjelovali ste u brojnim stručnim projektima unapređenja menadžmenta i organizacije u javnom i privatnom sektoru. Na koje se sve načine može realizirati CM i koji su njihovi potencijalni učinci?
Sustav upravljanja usklađenostima (CMS) može se realizirati na različite načine. Naša je preporuka poći od vlastitih internih slabosti i vodećih trendova u ovom području u svijetu, načiniti procjene svog trenutačnog stanja, procijeniti rizike postojećih neusklađenosti, odlučiti o strategiji i prioritetima CM-a, načiniti planove implementacije, osigurati potrebne preduvjete i postupati prema ovim aktivnostima. Potencijalni učinci ovise o usvojenoj CM strategiji. Ona može biti: defanzivna, minimalistička, pokretač promjena, zrela i agilna. O tome ovise i učinci CM-a. Njih je nemoguće odrediti klasičnim povratom investicija (ROI), zato što su oni funkcija umanjenja, pa i eliminacije gore opisanih posljedica. Ali neki odnos ipak postoji i kreće se od 1, pa do 10, ponekad i više.
Prema Vašem mišljenju, mogu li razumijevanje i primjena CM-a doprinijeti jačanju konkurentske prednosti hrvatskih tvrtki na domaćem i međunarodnom tržištu?
Naravno. CM doprinosi razini uređenosti poslovnog sustava. Za očekivati je da što je ona viša, veći su konkurentnost i poslovni učinci. To se može promatrati i kroz već navedene posljedice neusklađenosti. Poslovni sustav koji: plaća razne kazne, ima nižu kvalitetu svojih proizvoda / usluga, trpi reputacijsku štetu, ima nisku razinu zrelosti upravljanja i poslovne etike, ne može biti konkurentan na tržištu niti interesantan potencijalnim investitorima. Ovaj zahtjev još će se produbiti nadolazećim obvezama održivosti prema ESG principima.
Možete li podijeliti svoju viziju budućnosti CM-a u Hrvatskoj?
Velika je razlika između privatnog i javnog & državnog sektora. CM će se brže razvijati u privatnom sektoru. Uzmite samo nadolazeće obveze u financijskoj industriji (DORA – Digital operational resilience act), primjeni ESG-a kao koncepta i nefinancijskog izvještavanja, primjeni obveza usklađivanja prema umjetnoj inteligenciji i sl. U javnom / državnom sektoru gotovo da uopće ne postoje niti formalne odgovornosti za nečinjenje, kršenje propisa itd., pa nema niti sankcija („ne će država samu sebe kažnjavati“). No druge posljedice neusklađenosti ipak su na sceni (recimo niska percepcija javnosti u smjer u kojem zemlja ide i njenih institucija, visoka korupcija itd.
S obzirom na izazove koje nose digitalizacija i tehnološke promjene, kako CM može pomoći tvrtkama da učinkovito upravljaju poslovnim rizicima u digitalnom okruženju?
Davno je već dokazano pravilo da između visine investicija u ICT i povećanja poslovnih učinaka ne postoji korelacija. S druge strane danas sve postaje digital. Digitalizacija je puno širi pojam od tehničke primjene ICT i visoko je rangirani poslovni problem i rizik. Upravo zbog toga CM traži da se uspostavi i tzv. Digital Compliance. Razvijeno je već više metoda kojima se to postiže.
Kako potaknuti tvrtke i osvijestiti ih da više ulažu u razvoj CM-a i koji su vaši ciljevi kao edukatora za CM?
Osnovni motivi za implementaciju CM-a su propisi i poslovni motiv. U državnom i javnom sektoru ukoliko ne postoji regulatorna obveza, CM se neće desiti sam od sebe. U privatnom sektoru, osim nekog propisa koji se treba provoditi, jaki čimbenik je poslovni motiv.
Zbog toga je porast spoznaja o CM-u jako važan i potreban je osobito na razini vršnog vodstva, ali i pojedinaca koji u nekom poslovnom sustavu mogu odigrati ulogu inicijatora.
Moj osobni cilj, a i institucije kojoj pripadam, je doprinositi porastu ove svijesti: kroz program Compliance Management Akademija i objave niza materijala koji se mogu vidjeti na mojim osobnim stranicama na Linkedin-u (https://www.linkedin.com/in/zdravko-krakar-3486721b/recent-activity/posts/ ili ZIH-u https://zih.hr/konzalting/rizici-i-uskladenosti/.