Hrvatsko tržište elektronike vrlo je nekonsolidirano u odnosu na razvijenija i veća zapadna tržišta, drugim riječima – opstao je veći broj manjih igrača, ali i to se ubrzano mijenja. Svi trendovi sa zapada, u određenom vremenskom odmaku, dolaze i kod nas, pa je tako i evidentan trend porasta online prodaje.
Tržište IT trgovine i multimedije na svjetskoj je razini vrlo dinamično. Kako je u ovom sektoru, posebice u maloprodaji, moguće postići zavidne rezultate i konstantni rast na jednako tako zahtjevnom hrvatskom tržištu, razgovarali smo s Vesnom Ramljak, vlasnicom i direktoricom tvrtke Sancta Domenica d.o.o.
Sancta Domenica d.o.o. ovlašteni je uvoznik Panasonica, Sonyja, Samsunga, LG-a za Hrvatsku te ovlašteni uvoznik PlayStationa za Hrvatsku i Bosnu i Hercegovinu. Budući da poslujete od 2000. godine, kakav je položaj tvrtke na tržištu danas u odnosu na početak poslovanja?
Razvoj kompanije posebice je strelovit u zadnje dvije-tri godine, što korelira s potpisivanjem direktnih ugovora sa svim vodećim proizvođačima elektronike, te snažnim razvojem maloprodajnog poslovanja, u sklopu kojeg smo povećali broj trgovina i djelatnika, značajno investirali u digitalni razvoj, te se više orijentirali na multi-brand trgovine. Sa zadovoljstvom, danas možemo konstatirati da smo postali vodeći maloprodajni lanac potrošačke elektronike u Hrvatskoj, s ukupnim godišnjim prihodom od preko 600 milijuna kuna.
Direktorica ste te ujedno i jedina vlasnica kompanije. Kako u današnje vrijeme konstantno jačati poziciju na tržištu, kada je dovoljno zahtjevno i samo ju održavati?
Smatram da je čovjek ključna komponenta koja čini razliku između uspjeha i neuspjeha. Sancta Domenica posluje pod jednostavnim internim postulatom „Čovjek na prvom mjestu“, kako naši djelatnici, tako i naši kupci.
Tijekom proteklih godina, postupno smo ekipirali vrlo etablirane, stručne i odgovorne pojedince, i stvorili izrazito sposoban, proaktivan i kompaktan tim ljudi, koji pokazuju visoku razinu izvrsnosti u svojim poslovima. Iz zdravog stava pojedinca proizlazi i zdrav nastup cjelokupne organizacije, nove ideje, stalna želja za napretkom i uspjehom. Uz pametan odabir ljudi te fer i korektan odnos poslodavca, tj. Uprave prema istima, te stvaranje zdrave okoline rada, poslovni uspjesi su znatno lakše ostvarivi.
Od početka poslovanja bilježite rast u veleprodaji i u maloprodaji. Koliko ulažete u razvoj maloprodaje i distribucijske kanale?
Primarno smo orijentirani na razvoj maloprodajnog poslovanja i u taj dio najviše ulažemo, po svim sferama, od edukacije i motivacije djelatnika, do proširenja i uređenja mreže prodajnih prostora, preko stalnih dodatnih pogodnosti za naše kupce, te izrazito proaktivnog oglašavanja i komunikacije ka potrošačima, a trenutno se bavimo i značajnim unaprjeđenjima procesa post-prodajne podrške.
U veleprodajnom poslovanju posebice smo orijentirani na proširenje i podršku distribucijskog kanala za gaming asortiman, s obzirom na to da smo jedini ovlašteni distributer Sony PlayStation asortimana te većeg broja izdavača igara poput Electronic Artsa.
Maloprodajne trgovine orijentirane su na Zagreb, Rijeku i Split. Planirate li širenje maloprodaje unutar Hrvatske?
Nažalost, zasada ne. Sve naše dosadašnje analize pokazale su neisplativost proširenja mreže trgovina van ova tri grada, pa ćemo se za adresiranje ostatka zemlje orijentirati na uslugu i ponudu koju možemo pružiti webshop kanalom prodaje.
Imate li u planu širenje poslovanja na regiju?
Itekako. Već od 2017. godine pripremamo izlazak na tržišta zemalja u okruženju, ciljajući otvaranje novih trgovina u glavnim gradovima. U prvom valu ekspanzije, trenutni plan je otvoriti nove trgovine u Sarajevu, Ljubljani i Beču, i samim time višestruko proširiti adresabilno tržište od aktualnog.
Imate li problema s naplatom potraživanja?
Sancta Domenica je kompanija koja se tijekom godina razvijala na vrlo zdravim financijskim temeljima, bez pretjeranih zaduživanja kod banaka i rizičnih potraživanja od veleprodajnih kupaca. Naša orijentacija je na risk-free plasmanu kapitala, te u pravilu nemamo problema s naplatom potraživanja, koja je često velika poslovna boljka veleprodajnih trgovaca.
U kojoj je mjeri u Vašem poslovanju zastupljen poslovni segment?
Prodaja ka krajnjim poslovnim korisnicima je u jakom porastu, te predstavlja jedan od najvažnijih stupova našeg razvoja u budućnosti, a specifične ponude, poput najma elektronike za poduzeća, te razna popratna rješenja, usluge i sadržaji ključni su generatori uspješne poslovne prodaje.
Kako tržište u kojem djelujete funkcionira u Europi/svijetu, u odnosu na hrvatsko tržište?
Hrvatsko tržište elektronike vrlo je nekonsolidirano u odnosu na razvijenija i veća zapadna tržišta, drugim riječima – opstao je veći broj manjih igrača, ali i to se ubrzano mijenja. Svi trendovi sa zapada, u određenom vremenskom odmaku, dolaze i kod nas, pa je tako i evidentan trend porasta online prodaje.
Kupovna moć je, naravno, manja, ali hrvatski su potrošači istinski zaljubljenici u tehnologiju i često potežu i van okvira svojih mogućnosti, kroz razne modele obročnih plaćanja, ne bi li mogli uživati u najnovijim tehničkim gadgetima, a često je to pitanje i svojevrsnog statusnog simbola u društvu.
Kakva su Vaša iskustva u suradnji s državnim institucijama? Što bi vam država kao tvrtki/poduzetniku mogla omogućiti, vezano uz poslovanje?
Nemamo nikakvih specifičnih iskustava niti očekivanja od državnih institucija. Privatna smo kompanija, koja ne posluje s državnim institucijama, ne „projektiramo“ ponude na raznoraznim javnim natječajima, već se primarno bavimo uslugom i ponudom ka privatnim fizičkim kupcima i privatnom poslovnom sektoru.
Koliki postotak prodaje ostvarujete kroz web shop? Jeste li zadovoljni ostvarenim rezultatom prodaje na godišnjoj razini?
Naša specifičnost je da izrazito njegujemo ulogu fizičkih trgovina u našem poslovanju, posebice zbog jedinstvenog sustava vođenja, edukacije i motivacije naših djelatnika u trgovinama, koji su najveći ponos naše kompanije. Na svakodnevnoj razini dobivamo brojne pohvale za njihov rad od naših kupaca, i to nam je najveća nagrada za ono što radimo. Ne libimo se zaprimiti i sve kritike, prijedloge i savjete jer nam to može samo pomoći da budemo bolji u tome što radimo.
Webshop kanal prodaje varira svojim udjelom između 10 i 20% od ukupnih maloprodajnih prihoda, iako većinu svojih ulaganja u komunikaciju s potrošačima, ulažemo u digitalne kanale. Webshop prodaja će ipak, očekujemo, u budućnosti rasti višom stopom, pa se infrastrukturno spremamo i za takvo tržišno okružje.
Sektor IT trgovine i multimedije iznimno je zahtjevan i dinamičan. Što vas izdvaja iz konkurencije?
Naša asortimanska opredijeljenost usmjerena je isključivo ka vodećim proizvođačima koji jamče najvišu razinu kvalitete uređaja, samim time je i naš promo slogan „Top brandovi na jednom mjestu“. No, kao što sam već napomenula, naši djelatnici i usluga u trgovinama naš su najveći ponos. Njihov cilj je dati iskren i objektivan savjet svakom posjetitelju naših trgovina, ne bi li zadovoljstvo ostvarenom kupnjom bilo što veće, a stvarna potreba – što bolje zadovoljena.
Uz stalne investicije u fizičku i digitalnu infrastrukturu, pokušavamo biti nešto brži i proaktivniji od konkurencije, te uvijek ponuditi nešto više kupcima uz niske i konkurentne cijene, kroz stalne i akcijske popratne pogodnosti, npr. 24 rate bez kamata, besplatnu dostavu u roku dva-tri sata, besplatna produljenja jamstva, poklone itd.
Tvrtke u Hrvatskoj sve se više suočavaju s velikom fluktuacijom zaposlenika, koji bolje uvjete/prilike traže u inozemstvu. Kakva su Vaša iskustva?
U zadnje dvije-tri godine ne sjećam se da nas je svojevoljno napustio ikoji djelatnik. Mislim da to dovoljno govori o našim iskustvima na tom polju. Ako je stav poslodavca prema djelatnicima – zdrav, a okolina za rad – ugodna, te primanja – adekvatna i motivirajuća, vjerujem da je jako malo onih koji imaju potrebu svoju poslovnu sreću ili egzistenciju tražiti van granica Lijepe Naše.
Kakvi su dugoročni planovi tvrtke, vezano uz poslovanje na hrvatskom tržištu?
Sancta Domenica polako dostiže svoje poslovne ciljeve u Hrvatskoj, i u narednim godinama ćemo se fokusirati na povećanje adresabilnog tržišta na okolne zemlje. Ciljevi u Hrvatskoj ostaju zadržati i dodatno unaprijediti vodeću maloprodajnu poziciju, ali u tom procesu stalno unaprjeđivati uslugu koju pružamo potrošačima.
Svaki zadovoljni kupac naš je veliki uspjeh kojem se jako veselimo, i nadam se da ćemo s takvim pristupom opravdati povjerenje što većeg broja potrošača. I dalje se namjeravamo rukovoditi internim postulatom „Čovjek na prvom mjestu“.