U proteklih 19 godina višestruko smo dokazali da se u Hrvatskoj može raditi na najvišoj svjetskoj razini, i to uz dobru organizaciju. Potvrđuje to da je stručnost i predanost hrvatskih radnika jedna od najboljih na svijetu, te da smo sposobni za najviše domete.
Tvrtka Harburg-Freudenberger Belišće d.o.o. već 19 godina uspješno posluje, u Osječko-baranjskoj županiji na trećem je mjestu po prihodima, dobiti te broju zaposlenih. S direktorom tvrtke, Zoranom Uranjekom, razgovarali smo o tome koliko je zahtjevno ispunjavati opravdano velika očekivanja vezana uz kontinuirano uspješno globalno poslovanje, o investicijama u najavi te izazovima poslovanja u Hrvatskoj.
U Harburg-Freudenberger Belišću ste gotovo od početka svog radnog vijeka, kroz godine ste napredovali do pozicije predsjednika Uprave. Koliko Vam je to pomoglo u razumijevanju svih poslovnih procesa i vođenju tvrtke?
Veći dio voditeljskog tima na svim razinama dolazi iz našeg vlastitog kadra, a takav je bio i moj put. Napredovanje od nižih prema višim pozicijama omogućava upoznavanje sa svim procesima unutar tvrtke, razumijevanje kulture rada, prepoznavanje i svladavanje svih problema koji se pojavljuju u tijeku materijala i informacija, odnose među radnicima te različitim rukovodećim razinama. Kao mladi inženjer započeo sam na poslovima programiranja CNC strojeva, a zatim sam, kao voditelj proizvodnje, u potpunosti upoznao sve poslovne procese. Sudjelovao sam u svim investicijskim projektima u zadnjih 17 godina, osmišljavao razvoj tvrtke i bio u prilici prihvaćati brojne izazove koji su izgradili tvrtku kakva je danas.
Koliko je zahtjevno biti na čelu tvrtke od koje se očekuje da svaka naredna godina bude uspješnija od prethodne?
Voditi bilo koju tvrtku svakako je izazov, a kada tome pridodamo da se radi o tvrtki koja je vodeća u svijetu po proizvodnji strojeva za automobilske gume, onda to postaje način života. No, smatram privilegijom činjenicu da sam u Upravi HF Belišća, tvrtke koja je lider strojogradnje u Hrvatskoj, i to u mjestu u kojem sam odrastao, i u kojoj danas radi 670 radnika.
HF Belišće najveći je svjetski proizvođač preša za vulkanizaciju automobilskih guma.
Tko su vaši najveći globalni konkurenti, budući da su kupci vaših strojeva za proizvodnju automobilskih guma klijenti iz cijeloga svijeta?
HF Belišće najveći je svjetski proizvođač preša za vulkanizaciju automobilskih guma. Naši najveći konkurenti su iz Azije, posebice Kine. Njihova je velika sposobnost brzog učenja što, uz niske troškove rada, privlači i naše kupce.
Kako se nosite s konkurencijom na svjetskoj razini?
HF Grupa nije najjeftiniji ponuđač strojeva za proizvodnju automobilskih guma, ali dokazano je da su naši proizvodi najkvalitetniji i pogodni za proizvodnju najzahtjevnijih automobilskih guma, uključujući i gume za auto i moto utrke. Zadržavanje kvalitete i niskih troškova, prilagođavanje (customizing) proizvoda željama kupaca, mogućnost proizvodnje velikog broja strojeva u jedinici vremena te pravovremena isporuka ono je što nas održava na samom vrhu svjetske proizvodnje.
Kako to poslovanje izgleda iz hrvatske perspektive?
U HF Grupi Belišće je najveća proizvodna tvrtka i centar izvrsnosti u koji je i najviše investirano. U proteklih 19 godina višestruko smo dokazali da se u Hrvatskoj može raditi na najvišoj svjetskoj razini, i to uz dobru organizaciju. Potvrđuje to da je stručnost i predanost hrvatskih radnika jedna od najboljih na svijetu, te da smo sposobni za najviše domete.
U Republici Hrvatskoj 11. ste tvrtka po izvozu. Koliko posto ukupnih prihoda ostvarujete izvozom?
Kao dio HF Grupe, sve što uprihodujemo je „intercompany business“ pa se može reći da se kompletan prihod ostvaruje izvozom. U Hrvatskoj, nažalost, ne postoji proizvodnja automobilskih guma, tako da je sve što se proizvede ujedno i izvoz. No, dio naše tvrtke bavi se proizvodnjom strojeva za jestivo ulje. U ovom dijelu nemamo 100% izvoza jer postoje hrvatski kupci. Ukupno gledajući, možemo reći da se 98% naših prihoda ostvaruje izvozom.
Koja su vaša najjača izvozna područja, gdje najviše izvozite? Jesu li zahtjevi s određenih tržišta na koja izvozite ‘rigorozni’?
Više od polovice isporuka vrši se prekomorskim prijevozom, zadnjih godina ponajviše u Aziju – Kina, Indija, Indonezija, Tajland. U mnogome to ovisi o greenfield investicijama naših ključnih kupaca, ali i o širenju našeg portfolia kupaca na nama malo poznate proizvođače automobilskih guma na Dalekom istoku. Naravno, izvoz u gotovo svaku od ovih zemalja ima svojih posebnosti. Od prodaje i poznavanja kulture i načina rada, pa do carinskih propisa i udovoljavanja brojnih lokalnih zahtjeva.
U zadnjih sedam godina udvostručili ste kapacitete te je investirano 28 milijuna eura i zaposleno više od 300 ljudi. Koja je bila najveća investicija koju ste do sada proveli?
Nakon globalne krize 2010. svi su naši kupci krenuli u velike investicijske procese, pa smo i mi morali u kratkom vremenu udvostručiti naše kapacitete. Investirali smo u moderne CNC strojeve, robote za zavarivanje, nove tehnologije obrade metala, ali i u nove proizvodne i logističke hale. Najveća investicija do sada bila je u halu montaže koju smo izgradili 2015. godine i koja je veličine 7.500 m2 te smo na taj način dobili vrlo modernu halu sa svim potrebnim resursima za proizvodnju strojeva.
Za sljedeću godinu najavili ste velika ulaganja u nove proizvodne pogone i nove najmodernije strojeve. Što točno obuhvaćaju ove nove investicije?
Investicijski se ciklus nastavlja i sljedeće godine, kada ćemo investirati oko 5 milijuna €, jer je želja omogućiti dovoljno kapaciteta za proizvodnju 500 preša za vulkanizaciju automobilskih guma godišnje. Izgradit ćemo novu halu veličine 1.700 m2 u koju ćemo instalirati modernu opremu za bojanje dijelova za naše proizvode. Osim toga, nastavljamo investirati u CNC strojeve i robote za zavarivanje te IT sustav koji će omogućiti bolje planiranje i praćenje proizvodnje.
Mišljenja sam da je obrazovni sustav, kakav je trenutno u Hrvatskoj, vrlo trom i ne prati razvoj tržišta rada.
Koji su planovi i novi projekti tvrtke u idućoj godini te kakve rezultate u poslovanju očekujete u 2018. godini?
Plan za sljedeću godinu je na razini ove godine, ali će mix proizvoda biti drugačiji, pa će ukupan broj proizvedenih preša porasti za 10%. Odljev radne snage postaje sve veći problem u Hrvatskoj. Kako se Harburg-Freudenberger Belišće nosi s problemom nedostatka stručnog kadra? Nažalost, i mi smo suočeni s odlaskom hrvatskih radnika, prije svega u zapadne europske zemlje. U maloj sredini kakvo je Belišće, koje sa susjednim Valpovom broji jedva 20-ak tisuća stanovnika, doista nije lako pronaći dovoljno stručnih radnika, pa je sve više zaposlenih iz susjednih gradova i općina. No, svjesni smo da ne možemo sjediti skrštenih ruku i čekati da nam se dobri radnici „dogode“.
Mišljenja sam da je obrazovni sustav, kakav je trenutno u Hrvatskoj, vrlo trom i ne prati razvoj tržišta rada. Podržavamo dualni sustav obrazovanja pa smo u tom smislu dogovorili suradnju s lokalnim obrtničkim školama, i to na način da se praktični dio nastave održava u našim prostorima. Naš je vlasnik prepoznao naše namjere i dopustio izgradnju trening centra u kojem bismo primali učenike strojarske struke, ali i započinjali obuku svih naših novih radnika. To je način kako ćemo doći do dobrih radnika, i mi i naši kooperanti u okruženju, a nadamo se i da ovaj trend odlazaka iz Hrvatske, s kakvim su bile suočene i sve druge srednjoeuropske članice EU, neće potrajati.
Osim toga, već duži niz godina potičemo i podržavamo dodatno školovanje naših radnika. Plaćamo pohađanje fakulteta uz rad i na taj način dolazimo do strojarskih inženjera i tehničara. Ulažemo i u soft skills, komunikacijske vještine, office programe, strane jezike… Jasna je naša vodilja da su ulaganja u vlastite zaposlenike naša najvažnija investicija.
U kojoj ste mjeri usmjereni na kooperantsku proizvodnju na području Valpovštine, te šire u Hrvatskoj?
Prije petnaestak godina započeli smo s izgradnjom mreže kooperanata. To su male i srednje tvrtke koje se bave strojnom obradom te zavarivanjem i elektromontažom. Surađujemo s preko sedamdesetak tvrtaka na području cijele Hrvatske, ponajviše u Slavoniji i Baranji. U trenutku kada smo trebali udvostručiti naše kapacitete donijeli smo odluku što su naše ključne kompetencije, a što ćemo kupovati od naših kooperanata. U tom su smjeru dalje išle i sve naše investicije. Danas 50% ukupnih proizvodnih sati kupujemo u kooperaciji, pa procjenjujemo da oko 500 radnika kroz kooperaciju radi za HF Belišće.
Kako biste opisali poduzetničku klimu u Slavoniji i Baranji te u Hrvatskoj?
Uvijek govorimo o dobrom prometnom položaju za poslovanje kakvim se bavimo, vrlo dobroj infrastrukturi, stručnim i vrijednim radnicima i troškovima proizvodnje koji nam omogućavaju borbu na svjetskom tržištu. Nažalost, dobri primjeri ne izdvajaju se u medijima u kojima prevladavaju negativne vijesti i ocjene, što Slavonce, ionako naviklima na lošije stanje u odnosu na druge dijelove Hrvatske, potiče na traženje posla izvan našega kraja. Dovelo je to do trenutno najvećeg problema koji imamo – nedostatka radnika. Zvuči paradoksalno da i dalje imamo visoku nezaposlenost, a na natječaje nam se niti ne javi dovoljan broj kandidata.
Prema Vašem mišljenju, što treba poboljšati vezano uz poticanje poduzetništva na lokalnoj, pa i nacionalnoj razini?
Već sam spomenuo da je obrazovni sustav ostao u prošlosti i ne prati razvoj tržišta radne snage. Držim ovo najbitnijim segmentom koji treba poboljšati. Od brojnih reformi koje se već godinama spominju, ali se ne provode, mišljenja sam da bi nova porezna politika sigurno ublažila brojne odlaske iz Hrvatske. Naime, razlika između troškova koje tvrtke imaju za svoje radnike i onoga što radnici dobiju na ruke je prevelika. Država nam je jedna od najskupljih i uzima od radnika previše. Jasno je da nam plaće ne mogu biti na razini visokorazvijenih europskih država, no gubimo bitku sa susjednim državama u kojima je sve više novih velikih investicija.
U kojoj su mjeri inovacije bitne u poslovanju Harburg Freudenbergera Belišće? Koliko ste usmjereni na inoviranje i poboljšavanje proizvodnog procesa?
Inovacije u proizvodnom procesu od velikog su značaja za našu konkurentnost. Svake godine uvodimo nove tehnologije koje nam pomažu da budemo brži i kvalitetniji. Na taj način zadržavamo najuglednije svjetske proizvođače guma, ali i osvajamo nove u portfelju naših kupaca.
Možete li izdvojiti neke proizvode na koje ste posebno ponosni, i koji su prepoznati na globalnom tržištu?
Što se novih proizvoda tiče, probijamo se i na tržištu preša za moto te kamionske gume, nudeći moderne strojeve s novim tehnološkim rješenjima, prvenstveno na uštedi energije. Od naših proizvoda posebno bih istaknuo strojeve na kojima se danas proizvode gume za utrke Formule 1.
Ove ste godine dobili i Kristalnu kunu, koja se dodjeljuje trgovačkom društvu koje je tri godine zaredom dobilo plaketu Zlatna kuna. Koliko je kompleksno određivati poslovne strategije te njima upravljati?
Već u uvodu napomenuo sam da je privilegija biti na čelu ovakve tvrtke, sudjelovati u njenom razvoju i osiguravati plaću za preko 600 obitelji. U mnogim situacijama pokazali smo spremnost, rekao bih i hrabrost za preuzimanje novih projekata i poslova kada smo se širili i preuzimali dijelove proizvodnje iz ostalih članica HF Grupe ili njenih partnera. Nakon što smo dokazali da znamo i možemo, novi projekti su se nametali sami po sebi i na taj način smo se i razvili do ove veličine. I tu nećemo stati. Novi planovi za naredno razdoblje već su zacrtani i slijedi nam daljnje širenje.
Svake godine uvodimo nove tehnologije koje nam pomažu da budemo brži i kvalitetniji.
Koji savjet možete dati managerima koji su na početku karijere?
Kao mladi manager uvijek sam bio spreman preuzimati nove izazove, dokazivati se, učiti. Zato bi poruka mladima koji su na početku bila da se ne boje preuzeti nove obaveze, neka puno uče i budu strpljivi. „Rim nije izgrađen u jednom danu“ pa tako i nama treba vremena da dostignemo razinu kada ćemo davati i dobivati najviše.
Kako se njemački mentalitet prenosi na hrvatske tvrtke, utječe li to na poslovanje hrvatske podružnice Grupe?
Naši su ljudi izuzetno kompetitivni, vole se natjecati i žele pobjeđivati. To nam je u krvi. Kako u sportu, tako i u poslu. No, ponekad nam nedostaje sustav, organizacija ili sredstva za to. Njemački vlasnik nam je donio upravo ono što nam je nedostajalo, ali i mi smo prenijeli dio svojega mentaliteta na njih. I funkcioniramo s jasnim pravilima poslovanja koja se moraju poštivati. Da je ovo dobra kombinacija pokazuje već sama činjenica da se dugi niz godina zajedno održavamo na vrhu svjetskog tržišta strojeva za proizvodnju automobilskih guma.
Pomažu li državne i javne institucije dovoljno u poslovanju hrvatskoga gospodarstva? Ima li i tu vidljivih pomaka te gdje bi se ti pomaci trebali manifestirati?
Naša su iskustva pozitivna što se tiče podrške lokalne samouprave, ali i državnih institucija. Oba grada u kojima djelujemo, ali i Osječko-baranjska županija, prepoznaju značaj naše tvrtke za njihove sredine i potiču naše projekte koji dovode do širenja poslovanja i novih zapošljavanja. Nositelji smo i poticaja Ministarstva gospodarstva u više navrata, što znači da smo upoznati sa svim propisanim pravilima koja se moraju udovoljiti da se takvi poticaji i ostvare. Ipak, vjerujem da bi pojednostavljenje procedura dovelo do još više investicija, posebno stranih, koje nas često zaobilaze i ostvaruju se u susjednim državama.
Velika nam je želja proizvesti strojeve za gume za hrvatsko tržište, no bez stranog investitora to nam se neće dogoditi. Proizvodnja guma u Hrvatskoj postojala je prije rata u Borovu. Ne moramo posebno isticati što bi jedna tvrtka za proizvodnju automobilskih guma značila za taj kraj. Ali to mora biti državni projekt u kojem se moraju angažirati gotovo sve gospodarske institucije da se privuče investicija koja bi zaposlila 2-3 tisuće radnika. Takvi projekti zadržavaju mlade i nude im perspektivu, a svima nama bolje sutra.