Hrvatski poduzetnici svjesni prednosti koju donosi Pametna proizvodnja, kao izazove u implementaciji ističu troškove ulaganja i nedostatak znanja.
Hrvatska agencija za malo gospodarstvo, inovacije i investicije (HAMAG-BICRO) kao i ostalih dvanaest međunarodnih partnera na projektu Smart Factory Hub, u travnju i svibnju ove godine provela je anketu kako bi se saznalo koliko su hrvatski poduzetnici uključeni u Pametnu specijalizaciju i spremni za Industriju 4.0. Prikupljeni su odgovori 26 hrvatskih malih i srednjih poduzetnika (MSP-a) u industriji te u nastavku donosimo analizu istih.
Nakon prve industrijske revolucije koja je započela izumom parnog stroja, slijedila je druga uvođenjem električne energije u proizvodnju te se trenutno nalazimo na kraju treće. Upotrebu elektroničkih i ICT sustava zamjenjuju pametne tvornice koje koriste ICT sustav s ciljem digitalnog povezivanja strojeva, ljudi i proizvoda, tzv. Industrija 4.0.
Većina hrvatskih MSP-a razumije korist Pametne proizvodnje u svojim poduzećima, štoviše upoznati su s novim trendovima u industriji te imaju namjeru postupno uvoditi pametna rješenja, tehnologije i metode, no samo je 12 % trenutno implementira. Niski postotak uvođenja Industrije 4.0 očit je kada se, prema istraživanju agencije nizozemskog Ministarstva vanjskih poslova (CBI), provedenom u travnju ove godine, Hrvatska nalazi na pretposljednjem mjestu u Europskoj uniji, ispred Bugarske. Troškovi implementacije, nedostatak informacija i visoka složenost novih tehnologija predstavljaju izazove, no unatoč tome hrvatski poduzetnici su zainteresirani za Pametnu proizvodnju te smatraju kako su sljedeća četiri područja najvažnija za povećanje konkurentnosti:
- bolja kvaliteta proizvoda,
- bolja koordinacija s kupcima,
- smanjeni troškovi proizvodnje i
- bolja usklađenost sa specifikacijama kupca ili regulatornim zahtjevima.
Većina MSP-a je već implementirala nove tehnologije Cloud Storage/processing i Responsive manufacturing, a u budućnosti su zainteresirani za implementaciju tehnologija Data analytics i Smart maintenance.
Većina malih i srednjih poduzetnika trenutno ne koristi metode u proizvodnom procesu, samo mali broj implementira LEAN proizvodnju, no svi imaju želju za unaprjeđenjem. Odlike LEAN metode su velika varijabilnost proizvoda, male serije, mala količina zaliha, fleksibilna proizvodnja i visoka kvaliteta. Najveća prednost je veza između smanjenja troškova i unaprjeđenja produktivnosti i kvalitete. Također je važno stalno usavršavanje radnika, čime se postižu bolji rezultati. U menadžmentu ljudskih resursa, MSP-i žele implementirati metode strateškog razvoja osoblja, motivacijske sustave i transfer znanja.
„Hrvatska ima vrlo čvrste temelje za implementaciju tehnologija i rješenja Pametne proizvodnje te hrvatski mali i srednji poduzetnici žele sudjelovati u tome. Poduzeća koja nisu implementirala nove tehnologije žele postati aktivnija u budućnosti te su najviše zainteresirani za međusobnu suradnju poduzeća u proizvodnji, za edukacije i obrazovanje te prijenos dobre prakse, što pokazuje njihovu želju za praćenjem novih trendova i rast kompetitivnosti. Smart Factory Hub, projekt kojem je cilj poboljšanje okvirnih uvjeta za inovacije u Pametnoj proizvodnji, upravo će im u tome pomoći tijekom ove i sljedeće godine.“ – izjavio je predsjednik Uprave HAMAG-BICRO-a, Vjeran Vrbanec.