Među prioritetnim područjima razvoja prerade drva i proizvodnje namještaja do 2020. godine navedeno je uklanjanje ograničenja u vidu nepostojanja jedinstvene baze podataka djelatnosti, kao i uklanjanje ograničenja poput niske kapitaliziranosti i nelikvidnosti te slabog povlačenja financijskih sredstava iz raspoloživih izvora i programa sufinanciranja.
Budućnost hrvatske drvne industrije, konferencija održana u ožujku u Zagrebu, kroz tri je stručne prezentacije i dvije panel diskusije donijela rasprave o Strategiji razvoja prerade drva, razvoju proizvodnje vrhunskog namještaja od domaće sirovine, pomoći poduzetnicima te financiranju razvoja drvne industrije. Ministar poljoprivrede Tomislav Tolušić naglasio je kako je cilj novog modela raspodjele drvne sirovine zaustaviti depopulaciju ruralnih prostora i tržištu ponuditi finalne proizvode od naše domaće sirovine, a ne samu sirovinu. Također je tražio da se sva raspoloživa sirovina preradi u lokalnim tvrtkama, registriranim u Hrvatskoj, te istaknuo kako moramo zajedno težiti stvaranju proizvoda s dodanom vrijednosti u svim segmentima proizvodnje, pa tako i u proizvodima od drva.
Strategija razvoja prerade drva i proizvodnje namještaja
Vlada je u travnju prošle godine donijela strategiju za programsko razdoblje 2017.-2020., a njezina temeljna odrednica je proizvodnja vlastitih proizvoda veće dodane vrijednosti, uz uvažavanje mogućnosti onih proizvođača koji sa sirovinskim resursom koji ih prirodno okružuje i s kojim raspolažu mogu proizvoditi doslovno ono što im sama drvna sirovina ‘dopušta’. Treba prihvatiti realnost i činjenicu da se kroz povijest pokretala proizvodnja, i tehnički-tehnološki razvijala, koja je moguća sa stajališta sirovine u tom okruženju, tako da je, recimo, najveća koncentracija finalnih proizvoda u područjima koja su staništa hrasta.
Cilj je do 2020. godine uspostaviti institucionalne i infrastrukturne pretpostavke kako bi se sljedećom kratkoročnom ili dugoročnom strategijom uklonila ograničenja razvoju prerade drva i proizvodnje namještaja, poput nedovoljne usmjerenosti na stvaranje vlastitih proizvoda, slabe zastupljenosti u domaćoj privatnoj i javnoj potrošnji, ili nepovezanosti s obrazovanjem, navode iz Ministarstva poljoprivrede.
Nastavlja se dodjela potpora male vrijednosti, ali sa značajno većim godišnjim iznosima do 2020. godine te uz veće intenzitete potpore.
Strategija razvoja prerade drva i proizvodnje namještaja Republike Hrvatske za razdoblje od 2017. do 2020. godine prvi je nacionalni dokument izrađen nakon ulaska u EU, kojim se planira strateški razvoj prerade drva i proizvodnje namještaja sukladno načelima i politikama održivog gospodarstva i razvoja ruralnih prostora.
-Nastavlja se dodjela potpora male vrijednosti, ali sa značajno većim godišnjim iznosima do 2020. godine te uz veće intenzitete potpore. Za tekuću godinu iz Državnog proračuna osigurano je 39 milijuna kuna, uz planiranje povećanja sukladno financijskim mogućnostima. U 2016. i 2017. godini ukupno je dodijeljeno 25.721 milijuna kuna bespovratnih sredstava. Sada je omogućeno apliciranje i velikim poduzetnicima, povećan je intenzitet potpora te je povećan maksimalni iznos pojedinačnih potpora po korisniku.
Nastavlja se i provedba projekta započetog 2016., kojim se želi pridonijeti razvoju novih i inovativnih proizvoda te tržišnoj prepoznatljivosti domaćih proizvoda i proizvođača. Ministarstvo poljoprivrede organizira i financira izlaganje novih proizvoda čiji je razvoj sufinanciran bespovratnim sredstvima potpora male vrijednosti, a tijekom ove godine pokrenut će se i projekt uspostavljanja nacionalne nagrade za najbolji dizajn – pojašnjava Daniel Smiljanić, predsjednik Udruženja drvno-prerađivačke industrije Hrvatske gospodarske komore.
Među prioritetnim područjima razvoja do 2020. godine navedeno je uklanjanje ograničenja u vidu nepostojanja jedinstvene baze podataka djelatnosti, kao i uklanjanje ograničenja poput niske kapitaliziranosti i nelikvidnosti te slabog povlačenja financijskih sredstava iz raspoloživih izvora i programa sufinanciranja. Radit će se i na ispravljanju nedovoljne usmjerenosti na stvaranje vlastite marke proizvoda te nedovoljnog razvoja vlastitih novih i inovativnih proizvoda, navodi Smiljanić.
60 milijuna kuna iz EU fondova
Iz Ministarstva poljoprivrede najavljeno je nekoliko natječaja za drvno-prerađivački sektor, kao što su mjere konverzije degradiranih šuma, ulaganja u šumsku mehanizaciju, ulaganja u primarnu preradu drveta te izgradnju i rekonstrukciju šumske infrastrukture, najavljeno je na okruglom stolu EU fondovi u službi razvoja šumarstva i drvne industrije u sklopu Bjelovarskog proljetnog sajma. Za konverziju šuma predviđeno je čak 60 milijuna kuna, a korisnici su zatražili samo 19 milijuna kuna.
Za razliku od konverzije šuma, mjera šumske mehanizacije iznimno je tražena te je u tom sektoru odobreno 100 milijuna kuna u dva navrata. Strategija razvoja prerade drva i proizvodnje namještaja Republike Hrvatske za razdoblje od 2017. do 2020. godine prvi je nacionalni dokument izrađen nakon ulaska u EU, kojim se planira strateški razvoj prerade drva i proizvodnje namještaja sukladno načelima i politikama održivog gospodarstva i razvoja ruralnih prostora.
Budućnost i financiranje razvoja hrvatske drvne industrije
Na preradu drva i proizvodnju namještaja, kao i na gospodarstvo Hrvatske u cjelini, utječu opće strukturne neravnoteže poput tečajne politike, administrativnih procedura i slično. No, trenutno je najveći problem nedostatak radne snage, posebno stručne radne snage, što se može pripisati ruralnom egzodusu, odljevu radne snage iz Hrvatske, ili dugogodišnjem trendu gubitka zanimanja mladih osoba za obrazovanjem u drvodjeljskim školama te u visokom obrazovanju.
Ministarstvo poljoprivrede je, sa svrhom pomoći rješavanju ovog problema, predložilo uvođenje kvote dozvola za zapošljavanje stranaca zanimanja stolar i CNC operater, ukupno 200 radnika, što je i prihvaćeno Odlukom o utvrđivanju godišnje kvote za zapošljavanje stranaca za kalendarsku godinu 2018. Neupitna je uloga države u kreiranju političkog i ekonomskog okruženja, ali je bitna i uloga samih gospodarstvenika u kontekstu društvene odgovornosti.
Ministarstvo poljoprivrede ima odličnu suradnju s cijelim sektorom drvne industrije. Počevši od kulture otvorenosti i komunikacije s gospodarstvenicima do konkretnih strateških i operativnih razvojnih mjera. Vezano za potonje, može se izdvojiti planski dokument, Strategija razvoja prerade drva i proizvodnje namještaja 2017.-2020. s Akcijskim planom provedbe 2017.-2020. i godišnji operativni programi za financijsko poticanje razvoja ovih djelatnosti. Dodjela bespovratnih sredstava ponovno je pokrenuta 2016. godine, počevši s 8 mil. kuna, dok je za tekuću godinu osiguran, do sada najviši iznos, od 79,5 milijuna kuna, uz veće i intenzitete potpore, 70 i 80% ovisno o vrsti ulaganja.
Važnost drvne industrije za kompletnu hrvatsku prerađivačku industriju ne treba posebno naglašavati, ovaj sektor zapošljava 10 posto ukupno zaposlenih u Hrvatskoj te s 8 posto sudjeluje u ukupnom nacionalnom izvozu. -Naravno da ima mjesta za daljnje poboljšanje. Godina iza nas bila je turbulentna, ali možemo biti zadovoljni učinjenim. Velika zahvala Ministarstvu poljoprivrede, jer smo dobili odriješene ruke da sami slažemo Pismo razumijevanja za ugovaranje okvirnih i godišnjih ugovora za kupoprodaju trupaca i time je riješen naš najveći problem dobave drvne sirovine za hrvatske proizvođače. U nekim segmentima je cijena drvne mase otišla gore, ali za razred 8. ona je za četvrtinu niža. Imamo vrhunsku sirovinu i odlične proizvođače, educirane i školovane ljude, zajednički to možemo bolje iskoristiti – kaže Daniel Smiljanić.
Za preradu drva i proizvodnju namještaja 79,5 milijuna kuna
Ministarstvo poljoprivrede u svibnju je objavilo Javni natječaj za dodjelu potpora za razvoj prerade drva i proizvodnje namještaja, za koji je osiguralo 79.500.000,00 kuna bespovratnih sredstava. Javni natječaj raspisan je na temelju Programa potpora male vrijednosti za poticanje razvoja prerade drva i proizvodnje namještaja Republike Hrvatske za 2018.
Na natječaj se mogu javiti pravne ili fizičke osobe (mikro, mali, srednji i veliki poduzetnici) registrirane djelatnosti prema Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti NKD 2007 u područjima: Prerada drva i proizvoda od drva i pluta, osim namještaja; proizvodnja proizvoda od slame i pletarskih materijala (C16) i Proizvodnja namještaja (C31). Prihvatljivi su troškovi ulaganja u proizvodnu tehnologiju i proizvodno-poslovne objekte uz sufinanciranje od 70% te u informacijsku i komunikacijsku tehnologiju za poboljšanje poslovnih i proizvodnih procesa, razvoj novog proizvoda i sudjelovanje na sajmu ili izložbi uz sufinanciranje od 80% od ukupno prihvatljivog troška. Javni natječaj otvoren je do 15. lipnja 2018. godine.
Kako poboljšati tržišnu prepoznatljivosti domaćih proizvođača namještaja
-Godišnje se u Europi trži namještaja u vrijednosti 100 milijardi eura, a mi nemamo robnih marki u drvnoj industriji niti smo ih imali do sada. Trebamo zauzeti stav i ući u taj proces, jer će nam on osigurati budućnost, veće zapošljavanje, razvoj ruralnih područja u kojima će pokretači biti ljudi s visokim obrazovanjem te veću dodanu vrijednost proizvoda. Svatko mora imati internu strategiju unutar kompanije i znati što potrošači žele. Sada kada je napokon riješeno pitanje sirovine, ne treba razmišljati o sirovini nego o proizvodu. Pri tome ne smije biti presudna cijena sirovine, već njezina kvaliteta iz koje će dobiti vrhunski namještaj i drvni proizvod – mišljenja je Smiljanić.
Na današnjem globalnom i iznimno konkurentnom tržištu kupcu se nudi velik broj alternativa i tada se dođe do presudnog pitanja: Što je to što čini razliku? U slučaju Spačve, odgovor je jednostavan slavonski hrast (Quercus rovur Slavonica) iz jedinstvenih cjelovitih šuma. Vrhunska, izuzetna sirovina upravo je ono što Spačvine proizvode razlikuje od drugih. Spačvini masivni drveni podovi – poznati po svojoj snazi, otpornosti i trajnosti – najpoželjniji su izbor među podovima jer se svojom prirodnom ljepotom, jedinstvenim karakterom i toplim tonovima izvrsno uklapaju u bilo koji prostor svakog doma. Upravo zbog tih osobina, Spačvini su proizvodi međunarodno priznati na najkonkurentnijim europskim tržištima. Kroz cijelu prošlu i ovu godinu intenzivno se radi na promoviranju slavonskog hrasta kao izuzetne sirovine i branda Spačva.
-Novo pakiranje masivnog seljačkog poda dizajnirano je da jasno prezentira kupcu kako pred sobom ima unikatan proizvod. Velike napore ulažemo u kontinuiranu edukaciju kupaca jer je ona ključna za stvaranje prepoznatljivosti na tržištu. Prateći zahtjeve tržišta, trendove u dizajnu interijera, razvijamo i unaprjeđujemo našu ponudu, pa smo tako ove godine tržištu ponudili nove kolekcije masivnog seljačkog poda s 34 nove površinske obrade.
Kreativni načini polaganja poda sve su učestaliji izbor, posebice kod mladih ljudi koji žele naglasiti živost i razigranost vlastitog doma te kroz ovaj upadljivi detalj u svoj dom unijeti veselu i pozitivnu notu. Takve kreacije omogućavaju nam upravo nestandardne dimenzije podnih daščica koje svojim oblikom tvore zanimljive i upečatljive kreacije poput Chevrona, pa smo iz tog razloga ove godine u ponudu uveli i Chevron 30º. Našim kupcima uvijek nastojimo ponuditi proizvod koji svojom kvalitetom garantira izdržljivost i dugotrajnost i želimo da oni znaju da odabirom Spačve biraju ono najbolje – rekla je Tamara Latković, Key Account Manager u Spačvi d.d.
Kako poručuju iz Ministarstva poljoprivrede, u razdoblju smo pozitivne konjukture tržišta, tako da proizvođači namještaja uglavnom nemaju problema s plasmanom u svojim tržišnim nišama, pa je mogući izazov nemogućnost odgovora ili pravovremenog odgovora na potražnju. Odgovoriti na zahtjeve tržišta moguće je uz stručni i kreativni ljudski resurs, povećanjem tehnoloških kapaciteta i njihovom modernizacijom čime će se uz ‘modernizaciju’ samog proizvoda povećati i produktivnost. Hrvatska proizvodnja namještaja je mala i usitnjena da bi proizvođači jedni drugima bili konkurencija, što znači da je potrebna njihova međusobna suradnja i zajednički nastup. No i da jesu, konkurencija ima i svoje pozitivne strane.
Trendovi u dizajnu namještaja i uporabi drveta
Sve prednosti punog drva prepoznate su već dugi niz godina, što se posebice vidi u dizajnu interijera kojeg karakteriziraju brojne kreativne ideje poput nevjerojatno domišljatih i razigranih podova. Međutim, jedan je detalj koji, koliko god banalno zvuči, stvara trenutnu sliku ukusa, odmjerenosti, sklada. To je boja. Iako se ona očituje kroz mnoge elemente unutrašnjosti, upravo je pod taj detalj koji definira cjelokupno okruženje.
U Spačvi su toga svjesni i to je jedan od razloga zašto kontinuirano ulažu u širenje svoje ponude kroz sve brojnije opcije površinskih obrada podova. Uz već standardna ulja u ponudi, kojima su nauljeni podovi diljem Europe, u suradnji s danskom tvrtkom WOCA odlučili su investirati u još veći broj boja ulja koja se manifestiraju kroz izgled moderne, a istovremeno lako uklopive površinske obrade. Spačva d.d. ove će godine u svoju ponudu uvrstiti nove kolekcije masivnog seljačkog poda: Casual, Tender Touch, Rich Character, Delight, Simply Pleasure.
Prateći trendove uređenja interijera i smjer u kojem se globalno tržište polako kreće, Spačva je odlučila, uz klasičnu liniju sobnih vrata, unijeti i novu, dizajnom moderniju, ali svojom masivnošću i načinom izrade i dalje iznimno kvalitetnu liniju novih sobnih vrata. Nova sobna vrata slobodno se mogu nazvati izbor sa stilom jer puno hrastovo drvo i na pogled i na dodir zrači čvrstim karakterom, ali istovremeno i posebnim emocijama.
Drvo u suvremenim poslovnim interijerima
Drvo se koristi za građenje i opremanje interijera i eksterijera. Zbog svoje trajnosti i postojanosti, načina obrade, elastičnosti, specifičnosti godova, kao i mogućnosti oblikovanja, drvo je nezamjenljiv materijal. Suvremeno stanovanje 21. stoljeća, temeljeno na ekološkoj i socijalnoj osviještenosti, i dalje ističe drvo kao neizostavan materijal za uređenje prostora u kome živimo, radimo ili se opuštamo.
Proizvodnja drvnog peleta u Hrvatskoj
Hrvatska s 280 tisuća tona godišnje sudjeluje s 1% ukupne globalne proizvodnje ovog ekološkog energenta. Kako je naglašeno na 8. međunarodnoj energetskoj konferenciji Biomasa 2018., održanoj u veljači, najveći problem hrvatskih proizvođača je nerazvijeno domaće tržište, te traže državnu energetsku strategiju za biomasu. Krunoslav Jakupčić, čelnik Hrvatskih šuma, najavio je jači angažman u promociji biomase, što uključuje i investiciju u 150 kotlova za pelete kojima će biti opremljeni njihovi poslovni prostori. Raoul Cvečić Bole, predsjednik Hrvatske udruge biomase – CROBIOM, naveo je da čak 85% peleta završi u izvozu.
Pobjednici Kreativnog kampa projekta Co-Create
Panonski drvni centar kompetencija d.o.o. u suradnji s Razvojnom agencijom Zagreb – TPZ d.o.o. proveo je Co-Create, projekt Kreativnih kampova. Cilj Kreativnog kampa projekta Co-Create bilo je produktivno povezivanje drvnog i kreativnog sektora. Sudionici su kroz stručno vodstvo i pomoć imali kvalitetan poticaj u razvoju njihovih ideja u tržišno održive projekte.
Od mnoštva prijavljenih kandidata iz drvnog i kreativnog sektora nastali su novi drvno-kreativni timovi koji su uz stručnu podršku Razvojne agencije Zagreb i Panonskog drvnog centra kompetencija razvijali nove perspektivne ideje. Sudionici su imali priliku nazočiti specijaliziranim stručnim i pomno kreiranim predavanjima, a ključni dio profiliranja njihovih ideja bilo je individualno savjetovanje timova. Pobjednički timovi koji odlaze na ovogodišnji Milano Design Week su Modulos Desk i Tilty.
Projekt Co-Create ciljano djeluje na podršci procesa međusektorske suradnje (crossfertilization) između klastera tradicionalne industrije i kreativnih industrija. Projekt promovira suradnju kroz primjenu novih metodologija i alata usmjerenih na upravitelje klastera, male i srednje poduzetnike i predstavnike javnih vlasti. Projekt je sufinanciran kroz Europski fond za regionalni razvoj te okuplja 11 organizacija iz 7 europskih država: Italija, Francuska, Portugal, Španjolska, Grčka, Slovenija i Hrvatska. Razvojna agencija Zagreb je partner na projektu.